گوناگون

لزوم راه اندازی قرارگاه قرآنی در استان فارس

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله اسدالله ایمانی در جلسه هماهنگی راه اندازی قرارگاه قرآنی که در نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز برگزار شد، با اشاره به فعالیت مؤسسات بزرگ قرآنی در استان فارس، تصریح کرد: این مؤسسات باید اجتماعی داشته باشند و اساسنامه ای تنظیم کنند تا چارچوبی ایجاد شود و در این حرکت قرآنی با تقسیم کار از موازی کاری و دخالت در کار دیگران جلوگیری شود.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: تحقق عنوان قطب قرآنی برای فارس نیازمند ساختار است و برای قرآنی شدن استان و ارائه فعالیت‌های قرآنی چشم‌گیر در سطح کشور باید مجموعه ای آماده شود و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

آیت الله ایمانی با اشاره به پیگیری‌ها برای فعالیت برخی از فعالان قرآنی در زمینه توسعه قرآن در استان، افزود: با توجه به اشتغالاتی که این افراد دارند، پیشنهاد شد تا در رسیدن به فضای قرآنی مطلوب در فارس از مسیر مؤسسات قرآنی در استان که آماده و در حال فعالیت هستند، استفاده شود.

آیت الله ایمانی به استقبال مردم از مسابقات قرآن در شیراز اشاره کرد و اقبال مردم به این مسابقات را بیان‌گر تمایل مردم به حضور قرآن در زندگی و جامعه شان دانست و افزود: تعداد رتبه‌های ممتاز فارس در این مسابقات متناسب با جایگاه و ظرفیت قرآنی استان نبود و با تقسیم جمعیتی  مشاهده می‌شود که جایگاه شایسته فارس بالاتر از وضعیت فعلی بوده است.

آیت الله ایمانی با اشاره به اهمیت فعالیت قرآنی مؤسسات قرآنی فارس در خارج از استان، اظهار کرد: اگر چه فعالیت مؤسسات قرآنی در خارج از استان، اعتباری برای فارس است اما اولویت فعالیت‌ها باید برای پوشش داخل استان و شهرستان‌های فارس باشد و پس از آن به دیگر استان‌ها پرداخته شود.

رئیس جامعه روحانیت شیراز با اشاره به اینگه اگر اهداف دقیق، مشخص و دست یافتنی در قرآن برای استان تنظیم شود که همه شعبات قرآنی را پوشش دهد،  می‌توان از امکانات سایر دستگاه‌های مربوطه نیز استفاده کرد، افزود: همراهی مرجعیت و امکانات نیز برای توسعه این فعالیت‌ وجود دارد.

آیت الله ایمانی به ظرفیت‌های معنوی و علمی استان نیز اشاره و تأکید کرد: باید مدرسه طلاب حافظ قرآن در این برنامه قرآنی دیده شود و این مدرسه، مدرسه طلاب حافظ قرآن جنوب کشور قرار گیرد و تحت نظر مرجعیت به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه ثبت این چنین تشکیلات قرآنی، سبب جذب اعتبارت و امکانات می‌شود، اظهار کرد: زمانی که تشکیلات منسجم و منظم وجود داشته باشد می‌توان از امکانات دیگر دستگاه‌ها نیز برای توسعه فرهنگ قرانی استفاده و بدون تعطیل شدن کار آنها، از موازی کاری جلوگیری کرد.

آیت الله ایمانی با اشاره به کارکرد قرارگاه، خاطرنشان کرد: با ایجاد قرارگاه قرآنی، تکلیف جبهه های مختلف برای فعالیت در عرصه‌های مختلف مشخص می شود و زمانی که موسسه به ثبت کشوری رسید، از اعتبارات کشوری نیز می توان برای گسترش فعالیت‌ها استفاده کرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اعتباراتی که شهرداری برای فعالیت های فرهنگی در سطح شهر در نظر گرفته است، گفت: مسئولان شهرداری که مقدار معینی مبلغ را برای فعالیت های فرهنگی در نظر گرفته اند نیز می‌توانند از این قرارگاه قرآنی حمایت کنند، چرا که کار فرهنگی مهم، عظیم و ارزشمندتری از توسعه گفتمان قرآن وجود ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه فرهنگی ذیل این شورا، اظهار کرد: قرارگاه‌های مختلفی زیرمجموعه قرارگاه فرهنگی قرار می‌گیرند و از جمله آنها قرارگاه قرآنی است که همه مؤسسات قرآنی در زیر چتر بزرگ این مجموعه قرار می‌گیرند و با هدایت، راهنمایی، جهت‌دهی و با تزریق امکانات به جبهه‌ها به کار خود ادامه می دهد.

آیت الله ایمانی با اشاره به نقش مهم ایجاد قرارگاه قرآنی در استان برای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی و رشد و توسعه آن، خاطرنشان کرد: زمانی که چارچوبی بسته شود و اساسنامه و اهداف تبیینی وجود داشته باشد، می توان با دست پر در مراکز تصمیم‌گیری حاضر شد و با اطلاع کافی نسبت به وضع موجود و برنامه‌های آینده برای رسیدن به اهداف حرکت کرد.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید حرکت پرشتابی در موضوع قرآن داشته باشیم و استان را از حالت فعلی خارج کرد، اظهار کرد: اگر ارتباط معناداری در استان با قرآن برقرار و گفتمان قرآنی حاکم شد بسیاری مشکلات از ریشه و اساس اصلاح می‌شود و جامعه به سمتی می‌رود که پروردگار عنایت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا