گوناگون

لزوم فرهنگ صرفه جويي براي گذر از بحران كم آبي

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله غلامعلی نعيم آبادي در دیدار با کارکنان آبفا هرمزگان تامين آب مورد نياز مردم استان را اساسي ترين مسئله موجود خواند و گفت: بايد همه مسئولان ضمن مديريتي همه جانبه براي مقابله با هدررفت آب و تامين نياز آبي مردم بسيج شوند.

وي اضافه كرد: در اين رابطه تامين اعتبار مورد نياز برای اصلاح شبكه هاي آبرساني بسيار ضروري است زیرا در صورت رفع چالش هدررفت آب مشكل كم آبي استان برطرف خواهد شد.

نعيم آبادي با بيان اينكه، “آب” نعمت ارزشمندي است كه حيات بدون آن ميسر نيست، صرفه جويي در مصرف آب از سوي شهروندان را يك وظيفه شرعي دانست و گفت: به دلیل خشکسالی های پی در پی در استان و برداشت هاي بي رويه از سفره هاي زيرزميني با محدوديت منابع آبي مواجه ايم كه مديريت مصرف و نهادينه شدن فرهنگ صرفه جويي مي تواند در گذر از بحران كم آبي موجود در استان بسيار تاثيرگذار باشد.

در ادامه اين ديدار، مديرعامل آبفاي استان به اهميت هفته صرفه جويي در مصرف آب (يكم تا هفتم تيرماه) اشاره كرد و گفت: نقش ائمه جماعات در راستاي تبیین جايگاه آب در باورها و اعتقادهای ديني و فرهنگي مردم، نقش آموزه هاي ديني و فرهنگي در مصرف بهينه آب و سنت هاي ملي در حفظ و نگهداري منابع آبي با توجه به بحران جدي آب در استان، نقشي تاثيرگذار  و غيرقابل انكار است.

حسين خادمي با اشاره به اينكه، در حال حاضر 400 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم، بالابودن سرانه مصرف آب در استان را مهمترين چالش بخش آب دانست و گفت: با توجه به اينكه تاسيسات آبرساني موجود براي سرانه مصرف 150 ليتر طراحي شده است، با افزايش سرانه مصرف آب در استان (300 ليتر بر ثانيه)، تاسيسات موجود نمي تواند پاسخگوي مصارف غيرضرور شهروندان باشد.  

وي افزود: بيش از 80 درصدِ آب شرب صرف مصارف غيرضروري مي شود در حالي كه اگر هر مشترك روزانه تنها 20 ليتر در مصرف آب صرفه جويي كند، مشكلات كم آبي استان رفع مي شود.

 خادمي همچنين در پايان با اشاره به مطالبات 220 ميليارد ريالي اين شركت از نيروي هاي نظامي و انتظامي، خواستار مساعدت نماينده ولي فقيه در هرمزگان در جهت وصول اين مطالبات از ارگان هاي نظامي مذكور شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا