گوناگون

مبنای نرخ سود بانکی در ایران و نظام جهانی متفاوت است/ سیستم بانکی ایران نرخ بهره ندارد

81174739 5713922

غلامرضا مصطفی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: نرخ بازده سپرده گذاری و دریافت تسهیلات در بانک های ایرانی نسبتا بالا است که ممکن است این نرخ برای متقاضی هزینه های مالی را بالا ببرد.

وی اضافه کرد: اولین گام برای کاهش هزینه ها و نرخ سود تسهیلات در جلسه شورای پول و اعتبار برداشته شد و مدیران عامل بانک ها با کاهش حدود 10 درصدی نرخ سود بانکی موافقت کردند.

مصطفی پور با بیان اینکه احتمالا درآینده هم متناسب با وضعیت اقتصادی و روند نرخ تورم، نرخ سود بانکی دوباره تعدیل شود، تصریح کرد: تفاوت در نرخ های مختلف پولی و بانکی در بخش های اقتصادی بویژه در بازار بورس اثرات اقتصادی نامطلوبی خواهد داشت، بنابراین تلاش برای کاهش تدریجی نرخ های سود بانکی کاری عاقلانه است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران خاطرنشان کرد: بانک های کشور براساس میانگین فعالیت های خود یک متوسط نرخی را به عنوان سود علی الحساب اعلام و به سپرده گذاران پرداخت می کنند که اگر میزان سود بالا باشد نرخ سپرده بالا می رود و اگر سود پایین باشد، سپرده گذاری هم کاهش می یابد.

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی، ابزاری برای اجرای سیاست های پولی کشور و رفتار منطقی مردم هم در این است که وقتی سود افزایش یابد تقاضا برای سپرده گذاری بالا و تمایل به دریافت وام کم می شود، بنابراین سود بانکی بین این دو نوع تقاضا موازنه و تعادل ایجاد می کند.

مصطفی پور گفت: متناسب با ضریب فزاینده پولی که نرخ سپرده قانونی بر اقتصاد تحمیل می کند، نرخ سود بانکی باید به گونه ای باشد که بین تقاضا برای پول به صورت وام و عرضه پول به بانک به عنوان سپرده تعادل ایجاد کند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران تصریح کرد: از دید اقتصادی وقتی منابع بانکی تجهیز شود و سپرده ها افزایش یابد پول برنامه ریزی شده و تحت کنترل بانک ها در جامعه تزریق و به بخش تولید وارد می شود، بنابراین وقتی نرخ سود پایین باشد، سپرده گذاری برای مردم مقرون به صرفه نیست و اراده مردم خارج از کنترل نظام برنامه ریزی پولی و مالی کشور تعیین می کند که پول و نقدینگی سرگردان در چه بخش های سرمایه گذاری و مدیریت شود.

وی گفت: معمولا در چنین حالتی این نقدینگی در جایی مصرف می شود که بیشترین بازده را داشته باشد که در اکثر مواقع این نقدینگی وارد بازار دلالی، سفته بازی، سوداگری، بازار ارز و طلا شده و از دسترس بخش تولید و صنعت خارج می شود.

اقتصام(4)س.م**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا