گوناگون

مخازن خالی سدهای خراسان‌شمالی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: سدهای این استان در آغاز سال آبی جدید شرایط بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند و کمترین حجم ممکن را از زمان بهره‌برداری تاکنون دارند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌شمالی،«کاظم طاهریان» اظهار کرد: در سال آبی منتهی به مهرماه، حجم آب مخازن سدهای استان در مقایسه با دوره درازمدت 10 ساله، از 21 تا صددرصد و به طور متوسط 35 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: بیشترین کاهش حجم آب ذخایر سدهای استان در مقایسه با دوره‌ی دراز مدت 10 ساله، مربوط به سد چری و اسفراین بترتیب به میزان 100 و 77 درصد است و ذخایر سدهای شیروان و شیرین‌دره نیز بترتیب 37 و 21 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی تصریح کرد: در شرایط کنونی فقط سد شیرین‌دره در این استان 25 میلیون مترمکعب آب قابل استفاده دارد و چنانچه مصرف آب و کاهش بارندگی به همین روند ادامه یابد با توجه به تأمین آب شرب شهر بجنورد از این سد، این سد نیز در سال آینده حجم آب مطلوب را ندارد.

طاهریان با اشاره به کاهش بارندگی‌ در این استان گفت: در سال آبی منتهی به مهرماه، متوسط بارش ثبت شده در ایستگاه‌های اندازه‌گیری این شرکت 207 میلی‌متر بوده است که این رقم در مقایسه با دوره‌ی دراز مدت 10 ساله، 21 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آغاز سال آبی جدید و منابع آب موجود، هشدار داد: کشاورزان و بهره‌برداران برنامه‌ها و الگوی کشت و آبیاری زمین‌های کشاورزی را با توجه به شرایط و منابع آب موجود تنظیم کنند تا دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی تنها راه سازگاری و مدیریت شرایط کنونی را استفاده‌ی بهینه از آب برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه به چشم‌انداز استفاده از روش‌های مدرن آبیاری در سال‌های آینده نیز برای کشاورزان ضروریست.

به‌گفته‌ی طاهریان، شش سد ساخته شده در این استان توان ذخیره 249 میلیون مترمکعب آب را دارند و 20 هزار و 670 هکتار زمین کشاورزی و باغ زیر پوشش شبکه‌های آبیاری این سدهاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا