گوناگون

مدارس خلاقیت را جایگزین حافظه‌محوری کنند

استاندار البرز مهم‌ترین هدف تدوین برنامه درسی ملی را فاصله گرفتن از حافظه محوری دانست و گفت: مدارس باید به پرورش خلاقیت دانش‌آموزان توجه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، سید حمید طهایی صبح امروز (یک مهرماه)، در جشن بازگشایی مدارس و گرامیداشت هفته دفاع مقدس که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، امام جمعه کرج، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در مدرسه شاهد عصمت ناحیه سه کرج برگزار شد، طی سخنانی اظهارکرد: مدرسه از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلی‌ترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور تربیت صحیح دانش‌آموزان در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی، آموزشی، اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت روحی و معنوی و جسمانی آنان اداره می‌شود.

وی افزود: ارزش‌های اساسی جامعه در کانون اصلی توجه نظام آموزشی قرار دارد، به گونه‌ای که مدرسه دانش‌آموزان را متعهد می‌سازد ارزش‌های جامعه را درونی سازند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: البته آموزش نباید تنها به مدرسه و دانشگاه متکی باشد و انسان باید در همه حال برای کسب دانش تلاش کند و شعله علم‌آموزی را در درون خود زنده نگه دارد.

طهایی ادامه داد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری، آموزش باید با تربیت روحی دانش‌آموزان عجین شود و تدبیر و تفکر جایگزین حافظه محوری در آموزش و پرورش شود.

استاندار البرز اضافه کرد: تاکید بر حافظه محوری مانع از تربیت افراد خلاق می‌شود و جامعه را با یک رکود فکری مواجه می‌سازد لذا برای داشتن جامعه‌ای پویا باید پرورش خلاقیت دانش‌آموزان را مدنظر قرار دهیم.

وی گفت: هرچه آموزش و پرورش در این حوزه با قدرت بیشتری عمل کند، دانش‌آموزان آینده درخشان‌تری خواهند داشت.

این مقام مسئول در ادامه علم را به دریایی بیکران تشبیه کرد و افزود: علم‌آموزی دریایی است که پایانی ندارد و انسان عاقل کسی است که در حد توان بتواند از این دریای بیکران بهره ببرد و بر دانش و آگاهی خود بیفزاید.

نماینده عالی دولت در استان البرز یادآورشد: دانشمندان با کسب علم و دانش توانسته‌اند در زندگی بشر تحول ایجاد کنند، شما دانش‌آموزان نیز باید با الگوگرفتن از عملکرد آنان برای جامعه خود و مردم مفید و موثر باشید.

وی در پایان از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دبیرستان‌ها سخن به میان آورد و گفت: با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی مسئولان آموزشی از کاستی‌های کار خود مطلع می‌شوند و در جهت رفع کمبودها تلاش بیشتری انجام می‌دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا