گوناگون

مصرف داروهای شیمیایی چین و ایران برابری می‌کند

مدیرعامل انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی گفت: متاسفانه کشور ما در مصرف داروهای شیمیایی با کشوری مانند چین که از نظر جمعیتی بسیار گسترده‌تر از ایران است، برابری می‌کند، این درحالی است که کشور ما از سابقه کهن در طب سنتی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، دکتر محمود شاهین‌فر با حضور در دفتر ایسنا با بیان اینکه طب سنتی رویکردی نوین در حوزه پزشکی خواهد بود، تصریح کرد: متاسفانه به مدت دو قرن طب سنتی در کشور ما به فراموشی سپرده شد، جدیدترین اتفاقی که در این حوزه رخ داد، راه‌اندازی دانشکده طب سنتی از هشت سال پیش بود.

وی ادامه داد: ما برای راه‌اندازی انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی سال‌ها تلاش کردیم چرا که بسیاری از انجمن‌های فعلی به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند و از مدارک لازم برای فعالیت برخوردار نیستند. انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی با شماره ثبت 4201 ثبت شده است. تاکنون انجمن ثبت ‌شده نداشته‌ایم و انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی کاملا رسمی و قانونی به فعالیت خواهد پرداخت.

مدیرعامل انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی با اشاره به جایگاه طب سنتی در کشور خاطرنشان کرد: طبع مردم ما از دیرباز با طب سنتی عجین شده اما متاسفانه پس از ورود داروهای شیمیایی و دسترسی آسان به آن، گرایش مردم به سمت این داروها تغییر کرد، این درحالی است که حکمای بزرگی در ایران همچون رازی و ‌ابوعلی‌سینا در حوزه طب سنتی فعالیت‌های درخشانی داشتند. متاسفانه سیاست‌های نادرست در گذشته در زمینه بهداشت و سلامت باعث کاهش گرایش به طب سنتی شده است.

شاهین‌فر با بیان اینکه درمان‌های طب سنتی اساسی و ریشه‌ای صورت می‌گیرد، گفت: درمان‌های نوین و کلاسیک حالتی تسکینی و گذرا دارند، این درحالی است که نگاه در طب سنتی کلی و ساختاری است، این مساله ناشی از اعتقاد حکیمان طب سنتی است که معتقدند اجزای بدن به هم پیوسته عمل می‌کند.

مدیرعامل انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تعادل طبع سلامت جسم را در پی خواهد داشت، بیان کرد: این به عنوان یک اصل کلی در طب سنتی محسوب می‌شود، متاسفانه در درمان‌های کلاسیک و نوین، همیشه شاهد افراط و تفریط هستیم، این درحالی است که در طب سنتی روش‌های مختلف درمانی نظیر سوزن درمانی، گیاه ‌درمانی، ‌آب ‌درمانی، ورزش‌ درمانی و دعا درمانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که راه‌های زیادی برای نیل به سلامت وجود دارد، موفق‌ترین کشورها آن‌هایی هستند که راه‌های زیادی برای رسیدن به سلامتی تعریف کرده‌اند.

شاهین‌فر افزود: متاسفانه امروز ما با شرایطی مواجه هستیم که مردم تنها با یک روش طبی مواجه هستند، براساس آمارهایی که در کشورهای غربی منتشر شده، 50 درصد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها به دلیل عوارض مصرف داروها دچار مشکل شده‌اند، این مساله باعث شده که حتی کشورهای غربی نیز به فکر اصلاح سرفصل‌های بهداشت و درمان خود بیفتند.

عضو هیات علمی آموزشکده شهید بهشتی مشهد با اشاره به اعلامیه سازمان بهداشت جهانی در حوزه طب مکمل تصریح کرد: طبق این اعلامیه طب سنتی و مکمل حرف اول را در حوزه پزشکی می‌زند چرا که از همه انواع طب در دنیا کم عارضه‌تر بوده و در کسب سلامتی موثرتر است.

وی با بیان اینکه تبیین صحیح فرهنگ طب مکمل و سنتی باعث موفقیت کشورهای هند و چین در حوزه بهداشت و درمان شده است، افزود: اگر مردم به عوارض داروهای شیمیایی پی‌ببرند، مطمئنا طب جایگزین را انتخاب خواهند کرد، متاسفانه در این میان افرادی نیز بوده‌اند که در حوزه طب سنتی بازار گرمی کرده و مشکلاتی به وجود آورده‌اند اما باید توجه داشت که کشور ما در گذار از یک مرحله به مرحله دیگر است، مطمئنا این مسائل با گذشت زمان نظام‌مند خواهد شد.

مدیرعامل انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی بر ضرورت توجه به داروهای گیاهی و درمان سنتی تاکید کرد و افزود: در انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی مباحث نظارتی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار نیست چرا که این مساله وظیفه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است. در حقیقت این انجمن به عنوان بازوی دولت به دنبال کاهش تصدی‌گری در حوزه طب و بهداشت توسط دولت است، در حقیقت رویکرد اصلی ما رویکرد آموزشی است.

شاهین‌فر با اشاره به آغاز عضوگیری در این انجمن یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در بلندمدت، ارائه خدمات درمانی است، در حوزه آموزش برنامه‌های مهمی در نظر گرفته‌ایم، این مساله به دلیل اعتقاد ماست که متولی بهداشت تنها وزارت بهداشت نیست و NGOها نیز می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرین باشد.

مدیرعامل انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی با اشاره به آگاهی رسانی به عنوان یکی دیگر از رویکردهای این تشکل مردم‌نهاد بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما معرفی طب با نگاه سنتی و اسلامی به دنیاست، همچنین پاکسازی افرادی که در حوزه طب سنتی باعث به وجود آمدن برخی از مشکلات شده‌اند نیز از دیگر اهداف ماست.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت دین اسلام مذهبی کامل است و تنها باید تعلیمات آن را به روز کرد، ما معتقدیم طب سنتی طب جدید را تکمیل می‌کند و طب جدید طب قدیم را تعدیل خواهد کرد، در حقیقت باید توجه داشت که طب سنتی ضد طب جدید نیست. سابقه ایران در حوزه طب سنتی به قدری عمیق است که اروپاییان در گذشته از کتاب طب بوعلی بهره‌های زیادی می‌بردند.

مدیرعامل انجمن طب سنتی و اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: اگر طب سنتی هدایت نشود نمی‌توان بعدا آن را مدیریت کرد.

وی با اشاره به غنای ایران در برخورداری از منابع گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: 70 درصد گیاهان دارویی مورد استفاده در آلمان از کشور ایران تامین می‌شود که این مساله نشان دهنده ظرفیت بالای کشور ما در حوزه طب سنتی است.

انتهای پیام

4

4

4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا