گوناگون

معلم پیشنهاد دیدار با کری را رد کرد

یک مقام سوری با اشاره به رد درخواست دیدار با کری از سوی وزیر خارجه سوریه، به پایگاه «المانیتور» گفته است که هیئت‌های متعدد اروپایی برای همکاری با دمشق، به طور مداوم به سوریه سفر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «المانیتور» روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از یک مقام سوری نوشته است «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه بعد از شکست مذاکرات صلح ژنو، درخواست دیدار با «جان کری» همتای آمریکایی خود را رد کرده است.

این مقام سوری که خواسته نامش فاش نشود، با اشاره به تلاش‌های «اخضر ابراهیمی» نماینده وقت سازمان ملل در امور سوریه برای یاری رساندن به مخالفان در جریان مذاکرات، نوشته است: «بعد از آنکه آن تلاش‌ها ناکام ماند، به نظر می‌رسید که او با یک طرح جایگزین بازگشته است. ابراهیمی به معلم نزدیک شد و «پیشنهاد» ملاقات وی با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را مطرح کرد. اما معلم با این توجیه که آمریکا موضع خصمانه‌ای علیه سوریه دارد، اعلام کرد که نمی‌تواند این دیدار را انجام دهد.»

وی با بیان اینکه بعدا درخواست دیدار معلم با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه نیز مطرح و از سوی دمشق رد شده، در مورد پاسخ آمریکا به این سوال که چرا چنین دیداری باید صورت گیرد، گفته است: «آن‌ها صراحتا به او اعلام کردند که می‌خواهند پیامی سیاسی را منتقل کنند، مبنی بر اینکه می‌توانند بر ادامه حضور اسد در قدرت چشم ببندند، مشروط بر اینکه او از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خودداری کند.»

مقام سوری با بی‌اهمیت خواندن مخالفت کشورهای غربی با برگزاری انتخابات در سوریه و بیان اینکه هرکس می‌تواند رئیس‌جمهور کشورهای دیگر را به رسمیت نشاسد، به پیشنهاد آمریکا برای ادامه حضور اسد در قدرت اشاره کرده و می‌گوید: «این واقعیت نشان می‌دهد که آن‌ها نتایج انتخابات را پذیرفته و در عمل انجام شده قرار می‌گیرند. اروپایی‌ها در این رابطه، وضعیت بهتری دارند. شما می‌توانید به لوکس‌ترین هتل دمشق که فقط چند صد متری با اینجا فاصله دارد، بروید و حضور بازدیدکنندگان اروپایی در اینجا را به چشم مشاهده کنید. تقریبا تمامی اتاق‌های این هتل توسط تیم بین‌المللی انتقال و امحای تسلیحات شیمیایی سوریه رزرو شده است. اما تعداد بالای هیئت‌های «محرمانه» اروپایی و تأکید آن‌ها برای اقامت در همین هتل مدیریت این هتل را وادار کرده تا چند اتاق را برای اقامت این افراد همواره خالی نگه دارند.»

وی ادامه می‌دهد: «همه کشورهای اروپایی اصلی دائما هیئت‌های خود را بدون اعلام عمومی به سوریه می‌فرستند. آن‌ها تحت عنوان همکاری‌های امنیتی و هماهنگی در مورد موضوع افراط‌گرایان و جهادی‌هایی که از کشورهایشان برای نبرد به سوریه سفر می‌کنند، به اینجا می‌آیند. آن‌ها خواستار دریافت اطلاعات هستند و اعلام می‌کنند که با حسن نیت به دنبتل همکاری برای مبارزه با تروریسم در کشورشان هستند. اما آن‌ها می‌خواهند این همکاری‌ها کاملا محرمانه باقی بماند. ما لبخند می‌زنیم و به شوخی به آن‌ها می‌گوئیم که به زودی از آن‌ها خواهیم خواست که این روابط را علنی کنند.»

این مقام سوری در پایان به وضعیت کشورهای همسایه سوریه اشاره کرده و می‌گوید دمشق با دولت عراق و همچنین لبنان همکاری نزدیک دارد. اردن نیز به تازگی از انتقال نیروهای افراط‌گرا به خاکش ابراز نگرانی کرده است. تنها مسئله مربوط به ترکیه است که به گفته وی، «آن‌ها ضربه بزرگی از دخالت خود علیه ما» خواهند خورد. وی تأکید می‌کند تا زمانی که بسیاری موارد در آنکارا تغییر نکند، روابط دو کشور به وضعیت سابق باز نمی‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا