گوناگون

مقدس ترین شبهای رمضان را دریابیم/ شب نزول قرآنِ صامت و عروج قرآنِ ناطق رسید

به گزارش خبرنگار مهر، ده ها هزار مسجد، تکیه و هیئت های کوچک وبزرگ مذهبی در سراسر کشور از روزه داران ماه ضیافت الله و عزاداران امیرالمؤمنین(ع) در این شبهای عزیز میزبانی می کنند. مساجد و تکایای قزوین نیز در این ایام در جای جای این شهر تا سحرگاهان میزبان عاشقان رمضان و عزاداران مولای متقیان هستند.

IMG18023957

جایگاه و حرمت شبهای قدر به حدی در فرهنگ مردم ریشه دار و مقدس است که هر کس گذشته از هر سلیقه و طرز تفکری که دارد حساب ویژه ای برای شب قدر و فضائل آن قائل است، بگونه ای که می توان گفت مردم بدون دخالت هیچ نهاد دیگری، خود بانیان اصلی مراسم شب های قدر هستند.

اما راز لیله القدر در چیست که پس از گذشت قرن ها پیر و جوان، گناهکار و مومن، جملگی مانند کهربا جذب این لحظات می شوند و به بهانه شب قدر، رمضان و ایام شهادت حضرت علی(ع) چشم نیاز و بخشش از درگاه الهی دارند.

کدام شب لیلة القدر است؟

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در رابطه با عدم تعیین قطعی شب قدر در معارف اسلامی به خبرنگار مهر می گوید: مشخص نبودن شب قدر در میان لیالی ذکر شده، یکی از حکمت های الهی است؛ چرا که خداوند آن شب را مخفی نگه داشته تا بندگان با آمادگی بیشتری به استقبال لیله القدر بروند.

حجت الاسلام علی نعمت اللهی ادامه می دهد: با این حال در روایات بیشتر تاکید بر شب بیست و سوم است هرچند که در مورد شب های نوزدهم و بیست و یکم نیز روایات متعددی وجود دارد، از طرفی بیشتر اهل سنت نیز معتقدند شب بیست و هفتم رمضان، همان شب قدر است و نظر دیگری نیز وجود دارد که شب قدر را در ماه رجب می داند.

وی می افزاید: در مذهب شیعه، عمده روایات و سیره اهل بیت حکایت از آن دارد که شب قدر در دهه سوم ماه رمضان قرار دارد و پیامبر در دهه سوم ماه رمضان بستر مبارک را جمع می کردند و عملاً معتکف مسجد می شدند و از میان لیالی قدر شب بیست و سوم را بسیار گرامی می داشتند، چنانکه هرگز اجازه نمی دادند یاران و اصحاب در این شب بخوابند و تاکید می کردند آب به صورت ها بزنید و بیدار بمانید که شب قدر نزدیک است.

IMG18184540

شب نزول قرآن صامت و عروج قرآن ناطق

در این بین از میان سه شبی که در معارف شیعه به احتمال غریب به یقین شب قدر محسوب می شود دو شب آن به طور مستقیم با واقعه شهادت حضرت علی(ع) مرتبط و قرین است.

چنانکه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در مورد تقارن چهارده قرنی ایام شهادت امام اول شیعیان با لیالی قدر بیان می کند: شهادت حضرت علی(ع) به عظمت شب های قدر می افزاید اگر شب نوزدهم و یا شب بیست و یکم شب قدر باشد، یادآور این نکته است که در این شب همان گونه که یک قرآن صامت نازل می شود و قرآن ناطق نیز عروج می کند.

حجت الاسلام نعمت اللهی یادآورشد: قرآن صامت، همان قرآن مکتوبی است که بر پیامبر(ص) نازل شد اما مراد از قرآن ناطق وجود مبارک حضرت علی(ع) است که در این شب های مبارک به شهادت می رسند و بدین وسیله بر عظمت و اهمیت شب های قدر می افزایند.

تکرار وقایع شب قدر

حجت الاسلام نعمت اللهی تصریح کرد: برخی معتقدند شب قدر تنها یک مناسبت بوده که در آن نزول “ملائکه و روح” اتفاق افتاده و بعد به پایان رسیده است و ما همانند عید مبعث، عید غدیر فقط بزرگداشت این واقعه مبارک را برگزار می کنیم.

وی ادامه می دهد: مفسرین و ارباب معرفت بر این باورند که این برداشت غلطی است و نباید شب قدر را تمام شده پنداشت؛ چرا که قرآن در سوره قدر به صیغه مضارع ذکر می کند: “تَنَزّلُ الملائکةُ وَ الرُّوحُ فيها” و نه به صیغه ماضی که معنای آن دلالت بر استمرار و تکرار نزول ملائکه و روح بر زمین در هر شب قدر دارد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی می گوید: مراد از “روح” که در سوره قدر ذکر شده است به عقیده برخی”جبرئیلِ روح الامین” است و به عقیده برخی دیگر “نفخه الهی” است که هر لحظه در شب قدر بر جان انسانها دمیده می شود و این مورد نیز در هر شب قدر چنانکه قرآن فرموده است تکرار می شود.

IMG18023901

اتصال خالق به مخلوق فلسفه اعمال در لیالی قدر

نعمت اللهی در رابطه با انجام بهترین اعمال توصیه شده در شب قدر به خبرنگار مهر گفت: قرآن در این شب تاکید بر فهم و درک دارد چنانکه می فرماید: “ماادراک ما لیله القدر”؛ “توچه می دانی که چیست شب قدر” بنابراین سخن از درک، فهم و درایت است از طرفی نیز آنگونه که در روایات ذکر شده اعمال عبادی مانند نمازها و دعاهای مخصوصی برای این شب وجود دارد، اما آنچه که در لحظات قدر از هر چیز مهم تر و ارزشمندتر است اتصال آدمی از زمین به آسمان است.

وی ادامه می دهد: اما اگر رابطه قلبی میان خالق و مخلوق نباشد، اگر کسی قدر شب قدر را نداند با انجام همه فرایض توصیه شده باز هم فایده ای بر انجام این اعمال صوری مترتب نیست.

نعمت الهی می گوید: اتصال خالق به مخلوق و رابطه قلبی با پروردگار ممکن است در فردی در قالب دعا روی دهد در دیگری با قرآن به سرگرفتن و یا نماز اتفاق بیفتد اما همه این اعمال مقدس صوری هستند و در اصل باید محتوای آنها یعنی اتصال انسان زمینی به آسمان رعایت شود و این موضوع به فراخور حال افراد است.

برگزاری مراسم احیا در جای جای قزوین

 مراسم شبهای احیا به همت سازمان ها، نهادهای مختلف و گروه های مردمی در جای جای قزوین برگزار خواهد شد، بر این اساس به همت و هدایت سازمان تبلیغات اسلامی قزوین  مراسم احیاء و سخنرانی در شهرهای مختلف استان برگزار خواهد شد که از آن جمله صحن و محوطه مسجد امام حسن عسگری(ع) میزبان خیل عظیم روزه داران و عزاداران حضرت امیر در شب های قدر است.

مسئولان این مراسم با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی اقدام به مسدود کردن خیابان جنوبی منتهی به مسجد، حد فاصل فلکه اول تا فلکه دوم کرده اند تا با اسکان گسترده و توام با امنیت مردم در این ناحیه، همانند سالهای گذشته با مشکل کمبود جا مواجه نشوند.

IMG18024080

همچنین به مناسب شبهای احیاء ویژه برنامه هایی در کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر استان با قرائت دعای جوشن کبیر، سخنرانی و محفل قرائت قرآن در شب های نوزدهم، بیست ویکم و بیست وسوم برگزار خواهد شد.

مساجد امام خمینی(ره)، مسجد جامع مینودر، حسینیه امام علی(ع)، مسجد موسی بن جعفر(ع)، مسجد رسول(ص)، مسجد النبی(ص)، صحن های مطهر چهار انبیاء، امامزاده اسماعیل و امامزاده حسین، بی بی شهربانو، حلیمه خاتون و… هر کدام متناسب با نقاط جغرافیایی شهر با برگزاری مراسم ویژه سخنرانی، احیاء و سوگواری ایام شهادت حضرت علی(ع)، میزبان شهروندان در این شبهای مبارک هستند.

فرصت محدود افطارهای رمضان زودتر از سایر ماه ها از نیمه خود گذر کرده است و به زودی با وجود همه سختی های شیرین روزه دار بودن به آخر خواهید رسید و در پایان روزهای رمضان و شب های قدر، مومنان می مانند و نتیجه و حساب سی روز، روزه داری و سه شب احیاء و پاسخ به این سئوال که تا چه حد در این ماه آن گونه زیستند که خدای متعال به بهانه رمضان از آن ها خواسته بود.

امید است که روزه گرفتن و اعمال بندگان در فرصت های مغتنم ماه ضیافت الله، تنها تحمل درد گرسنگی و رنج تشنگی و انجام اعمال صوری در لیالی قدر نباشد و همگان هدف روزه دار بودن و هدف اقامه احیاء را در نظر بگیرند و از آن گذشته در کنار عزاداری برای مولای متقیان در شبهایی که بیش از همه به او تعلق دارد، اندکی هم به راه و مرام علی(ع) اقتدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا