گوناگون

ملاحظات پدافند غیرعامل سد خرسان 3 با استان چهارمحال و بختیاری است

81175928 5716106

محمودمومن نسب روز شنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا با بیان اینکه طرح مطالعاتی و موضوع پدافند غیرعامل این سد در حوزه استان کهگیلویه وبویراحمد در دست بررسی است، افزود: در صورت نیاز مشاوران و مجریان این طرح ملی موظفند ملاحظات این موضوع مهم حیاتی و امنیتی را در حوزه این استان نیز در دستور کار خود قرار دهند.

وی بیان کرد: سد خرسان 3 یکی از طرح های بزرگ، حساس و مهم کشوربه لحاظ تولید انرژی برق آبی است ولی باید تمامی ملاحظات مربوط به تاسیسات زیربنایی و مطالعات اجتماعی آن به طور دقیق و شفاف انجام گیرد.

مومن نسب اظهار کرد: البته ساختگاه و سامانه انتقال و اهداف سد خرسان 3 در استان چهارمحال و بختیاری در 50 کیلومتری شهرستان لردگان و در بالادست سدهای خرسان2 و خرسان1 تعریف شده است.

وی ابراز داشت: به همین دلیل بررسی و کنترل الزامات و ملاحظات پدافند غیر عامل در این سد نیز به استان کهگیلویه و بویراحمد ارتباط مستقیم ندارد.

مدیرکل پدافند و دفاع غیر عامل کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سرچشمه وسر شاخه های اصلی حوضه آبریز خرسان 3 از حوضه آبریز استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود.

مومن نسب تصریح کرد: اجرای سد خرسان 3 هرچند به لحاظ اهداف کلان ملی یک پروژه با اهمیت در حوزه برق آبی محسوب می شود اما لزوم مطالعات دقیق اجتماعی ، رفع نگرانی کامل مردم و احقاق حق و حقوق آنها نیز باید مورد تاکید مجریان قرار گیرد.

وی از نگرانی مسوولان و مردم منطقه سادات محمودی دنا از اجرای این سد و خطرات و خسارات وارده به اراضی کشاورزی ،تاسیسات زیربنایی و زیرآب رفتن بیش از 17 روستا در این منطقه خبر داد و افزود: به نظر می رسد هنوز توجیه فنی ، اقتصادی و از همه مهمتر موضوعات اجتماعی این طرح نه برای مردم منطقه و نه مسوولان اجرایی این استان مشخص نیست.

وی ابراز داشت: به گفته مسوولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد مطالعات اجتماعی انجام شده از سوی مشاوران و مجریان طرح سد خرسان 3 ناقص و دارای ایرادها و اشکالات متعدد بوده است.

مومن نسب تصریح کرد: این در حالی است که جلب اعتماد ، توجیه و اقناع مردم حتی از لحاظ روان شناختی و موضوعات اجتماعی یکی از موارد مهم در اجرای این پروژه مهم بشمار می رود.

جم مخزنی این سد حدود 10 هزار و 158 میلیون مترمکعب برآورد شده است.

671/7530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا