گوناگون

نانوایی‌ها و مصالح ساختمان چالش استاندارد اصفهان است

به گزارش خبرنگار مهر، علی شفیعی پیش از ظهر امروز در پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامیداشت میلاد امام هادی (ع)، عید غدیر و روز جهانی استاندارد با بیان اینکه تاکنون 25 هزار عنوان استاندارد در کشور تعریف شده است، اظهار داشت: از این تعداد 17 هزار مورد مشمول استاندارد اجباری هستند و مابقی نیز درصورت مراجعه به مراکز استاندارد تشویقی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رعایت استانداردهای ساخت و ساز در شهر با هماهنگی‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر امکان پذیر است، ادامه داد: در این راستا از شهرداری اصفهان خواهشمندیم نسبت به توسعه فرهنگ استانداردسازی ساختمان‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون استاندارد سازی سه بخش پی، ستون و سقف ساختمان تعریف شده است، افزود: استفاده از مصالح غیر استاندارد در ساختمان‌های استان اصفهان بزرگ‌ترین چالش ساختمان سازی در اصفهان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2006 واحد تولید کننده مصالح ساختمانی در استان اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد تنها 1300 واحد در سطح استان اصفهان دارای پروانه هستند.

تنها 36 درصد از مصالح ساختمانی استاندارد است

شفیعی ادامه داد: در حال حاضر در استان اصفهان تنها 36 درصد از مصالح ساختمانی در استان اصفهان دارای استاندارد هستند.

وی با بیان اینکه 400 واحد تولید تیرچه و بلوک غیر مجاز در استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: در بسیاری از پروژه‌های بزرگ در همان محل احداث پروژه تیرچه و بلوک تولید و مصرف می‌شود و هیچ گونه استانداری در این عرصه رعایت نمی‌شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان ادامه داد: تمام واحدهای بزرگ تولید مصالح ساختمانی در سطح استان دارای استانداردهای لازم هستند و فقط واحدهای کارگاهی مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از عدم همکاری‌های نهادها و ادارات استان در خصوص عدم ارایه تسهیلات به ساخت و سازهای غیر استاندارد نیز بیان داشت: متاسفانه علی رغم ابلاغ مصوبه هیات وزیران هنوز بسیاری از نهادها در خصوص عدم ارایه تسهیلات از جمله آب، برق، گاز و تلفن برای ساختمان‌‌هایی که پروانه استاندارد ندارند همکاری‌های لازم را با اداره استاندارد ندارند.

شفیعی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر هیچ یک از ارگان‌های شهرداری، اداره مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی خود را متولی ساخت و سازهای غیر استاندارد در اصفهان نمی‌دانند، گفت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که مردم هیچ نقشی در ساخت و سازهای غیر مجاز ندارند و فقط ساختمان آماده را با نمای ظاهری دریافت می‌کنند.

پلمپ کردن ساختمان‌های غیر استاندارد باید توسط شهرداری انجام شود

وی با بیان اینکه پلمپ کردن ساختمان‌های غیر استاندارد باید توسط شهرداری انجام شود، ادامه داد: ماموران استاندارد نیز در مراجع قضایی پیگیر تخلفات ساخت و ساز در اصفهان هستند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 66 پروژه ساختمانی غیر استاندارد پلمپ شده است، ادامه داد: در حال حاضر نیز دستور توقف ساخت 10 پروژه را به شهرداری ابلاغ کرده‌ایم و این در حالی است که اداره استاندارد آنقدر نیرو ندارد که تک تک ساختمان‌های را بررسی کند.

وی در ادامه در خصوص استاندارد سازی شهربازی‌ها در سطح استان اصفهان گفت: در حال حاضر سه عدد از شهربازی‌های اصفهان به دلیل تمام شدن مدت زمان پروانه استاندارد پلمپ هستند.

شفیعی در رابطه با استانداردسازی شهر بازی رویاها نیز گفت: دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده درشهربازی رویاها نیاز به دریافت پروانه استاندارد ندارد ولی این شهر بازی حق استفاده از درستگاه‌ای حرکتی را ندارد.

وی با اشاره به بررسی مواد غذایی و به ویژه لبنیات در استان اصفهان گفت: با توجه به نتایج 90 بررسی صورت گرفته بر روی لبنیات استان اصفهان هیچ گونه استفاده از روغن پالم در لبنیات استان مشاهده نشده است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان ادامه داد: در برخی از لبنیات استان از روغن گیاهی استفاده شده بود که بر اساس استانداردها مشکلی در خصوص استفاده از این روغن در برخی از محصولات لبنی وجود ندارد.

وی بابیان اینکه عدم استاندارد بودن دستگاه‌های پخت نان در بسیاری از نانوایی‌های استان اصفهان از دیگر چالش‌های اداره استاندارد استان اصفهان است، افزود: علی رغم اینکه استان اصفهان با وجود 25 واحد تولیدی، تولید کننده و صادر کننده دستگاه‌های پخت نان استاندارد در کشور است اما بسیاری از نانوایی‌های استان با اعلام عدم توانایی در خرید دستگاه از این دستگاه‌های استاندارد استفاده نمی‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا