Mihanpostسیاسی

ریاض آبستن شورش شاهزاده‌های سعودی + جزئیات

به گزارش میهن پست – در تحلیل آینده عربستان و چرخش قدرت در آل‌سعود می‌توان گفت که با حذف شاهزاده مقرن از سمت ولیعهدی، به طور قطع، پادشاه بعدی عربستان از نسل پسران ملک عبدالعزیز نخواهد بود چرا که هم اکنون هم ولیعهد و هم جانشین ولیعهد هر دو از نوه‌های ملک عبدالعزیز هستند. با این تغییرات، می توان پیش بینی کرد پادشاه بعدی عربستان سعودی کیست. او کسی نیست جز محمد پسر ملک سلمان پادشاه فعلی این کشور عربی.

صحنه داخلی عربستان پس از مرگ ملک عبدالله شباهت زیادی به وضعیت وخیم خاورمیانه پیدا کرده است.براساس فرمان پادشاهی عربستان که بامداد چهارشنبه هفته گذشته صادر شد؛ باید عکس شاهزاده خلبان، «مقرن بن عبدالعزیز» (69 ساله) برادر ناتنی پادشاه و ولیعهد برکنار شده عربستان سعودی را بردارند و عکس شاهزاده «محمد بن نایف» (55 ساله) برادرزاده پادشاه را جایگزین آن کنند.

عباسعلی منصوری آرانی،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تحلیل اتفاقات چند روز اخیر عربستان گفت: « پسران عبدالعزیز براساس نژاد مادر به چندین دسته و گروه تقسیم شده و دارای اختلافاتی عمیق با یکدیگر هستند. در این میان اعضای خاندان سدیری اگرچه دارای نفوذ بودند اما به دلیل اعمال نفوذ ملک عبدالله، پادشاه پیشین سعودی از قدرت دور مانده‌بودند. »

وی در ادامه گفت:« بعد از مرگ ملک عبدالله ، سدیری‌ها به قدرت دست پیدا کردند. آنها در اولین گام برای در اختیار گرفتن قدرت محمد بن نایف را به عنوان ولیعهدی منصوب کردند.محمد بن نایف وزیر کشور قبل از این سمت جانشینی ولیعهد را برعهده داشت یعنی مرتبه سوم در سلسله مراتب قدرت و حکومت. او هم اکنون به جایگاه دوم ارتقا یافته است. با این اقدام، آخرین پسر ملک عبدالعزیز بنیانگذار سلسله پادشاهی عربی از هرم قدرت کنار زده شد و برای نخستین بار یکی از فرزندان نسل دوم او (نوه ها) به سمت ولیعهدی دست یافت. این مقدمه انتقال قدرت از نسل اول پسران ملک عبدالعزیز به نسل دوم بود. براساس وصیت ملک عبدالعزیز در ابتدا سمت پادشاهی ازآن پسران اوست و سپس تاج پادشاهی در اختیار نسل دوم یعنی نوه هایش قرار می گیرد.»

این نماینده مجلس نهم در تشریح گسترش اختلافات به وجود آمده ، گفت:« افرادی نظیر بندربن سلطان و محمد بن فهد خود را موجه‌تر از شاهزاده‌هایی که قدرت را در به دست‌ آورده‌اند ، می دانند اما به واقع از صحنه سیاسی عربستان حذف شدند. در کنار این موضوع حذف فیصل ها که ارشد آنها سعودالفیصل، وزیر خارجه عربستان نیز از تغییر فاحش رویکرد عربستان خبر می‌دهد.»

وی با بیان این که «نقش علمی و استراتژیک عربستان عمدتاً توسط خاندان فیصل طراحی‌ می‌شد» ، گفت:« روی کار آمدن الجبیر که سفیر عربستان در آمریکا بود ، 2پیام واضح دارد؛ نخست این که ریاض برای توجیه اقدامات خود به شدت نیازمند همراهی واشنگتن است و ظاهرا هماهنگی‌هایی هم صورت گرفته است. دوم این که الجبیر به مواضع ضد ایرانی مشهور است و احتمالا تخاصم با جمهوری اسلامی را تشدید خواهد کرد. البته این موضوع را نمی توان با قاطعیت بیان کرد و باید منتظر عملکرد وزیرخارجه جدید عربستان ماند.»

منصوری آرانی همچنین گفت: «نارضایتی شخصیت های مشهور عربستان از خانواده های بانفوذ آل‌سعود و 6000 شاهزاده که هرکدام تشنه قدرت و عنوان هستند با تعصبات قومی و قبیله ای وضعیت سختی را برای عربستان رقم می‌زند. عربستان که در داخل با اختلافات شدیدی دست به گریبان است به شدت نگران شورش و حتی کودتای نظامی است. در عین حال نباید فراموش کنیم ، خاندان سدیری که حاکم بلامنازع آل‌سعود شده‌اند دارای گرایش‌های شدید وهابی هستند که به خودی خود خشونت‌ها را تشدید می‌کند.»

رسانه‌های عربستان ظرف چند روز گذشته در حمایت از تغییرات شبه‌کودتایی در آل‌سعود تمام برنامه‌های خود را به حمایت از ملک‌سلمان،پادشاه سعودی اختصاص داده‌اند. در برنامه‌های هر چهارشبکه «ام‌بی‌سی» تصاویری از پادشاه و صفوف نظامی به چشم می‌خورد.این شبکه ها همچنین تصاویری از نیروهای هوایی، زمینی و دریایی عربستان را در حمایت از تغییرات مسوولان اخیر این کشور عربی پخش می کنند.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس گفت: « تشدید درگیری های خانواده سعودی که با آماده‌باش علنی نیروهای نظامی همراه شده است ، عربستان را در منطقه به شدت تضعیف خواهد کرد. این موضوع با افول مداخلات ریاض در تهاجم به یمن و کشورهای منطقه همانند عراق ، سوریه ،لبنان نیز می‌توان در آینده نزدیک مشاهده کرد.»

در تحلیل آینده عربستان و چرخش قدرت در آل‌سعود می‌توان گفت که با حذف شاهزاده مقرن از سمت ولیعهدی، به طور قطع، پادشاه بعدی عربستان از نسل پسران ملک عبدالعزیز نخواهد بود چراکه هم اکنون هم ولیعهد و هم جانشین ولیعهد هر دو از نوه‌های ملک عبدالعزیز هستند. با این تغییرات، می توان پیش بینی کرد پادشاه بعدی عربستان سعودی کیست. او کسی نیست جز محمد پسر ملک سلمان پادشاه فعلی این کشور عربی.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور فعلی عربستان سعودی جای خود را به پسر پادشاه خواهد داد ، البته ملک سلمان و فرزند جوان وی برای بقا به شدت نیازمند تجربه‌های نظامی و امنیتی وی هستند. حال موضوعی که وجود دارد این است که محمدبن نایف که خود سودای پادشاهی دارد ، به آسانی قدرت را واگذار نخواهد کرد. می توان گفت همه معادلات موجود در خاندان سعودی آنها را به سمت درگیری خانوادگی سوق می‌دهد. در این میان احتمال وقوع انقلاب هدایت شده مخملین یا شورش‌هایی نظیر موج بهار عربی که ریشه در بیداری اسلامی دارد دور از ذهن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا