گوناگون

نرخ‌گذاری سلیقه‌ای میوه‌های تابستانی توسط مغازه‌داران/ بازار میوه در سایه بی‌توجهی بازرسان

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها بازار میوه، تنوع فراوانی را برای مشتریان و خریداران در بازار فراهم کرده است و رنگین کمان میوه های تابستانی در حال تکمیل شدن است. این در حالی است که البته کیفیت میوه های تابستانی هنوز به حد اعلا نرسیده و اگر هم به صورت دستچین و با کیفیت مناسب در مغازه های سطح شهر عرضه شوند، گاه قدرت خرید مردم توانایی خرید آنها را از مغازه ها ندارد.

این در حالی است که به نظر می رسد قیمت میوه در مغازه های سطح شهر، هیچ قرار و قانونی ندارد و بازرسی نیز از بازار صورت نمی گیرد که مغازه داران، سودهای معقول را اعمال کنند؛ البته وقتی علت گرانفروشی میوه را از آنها جویا می شویم، این نکته را مدنظر قرار می دهند که کیفیت میوه ها بالا است و باید پول بیشتری برای خرید از میدان میوه و تره بار مرکزی بپردازند.

از سوی دیگر، گاه اختلاف قیمت میان میادین میوه و تره بار با مغازه های سطح شهر به 5 تا 6 هزار تومان هم می رسد و البته نکته قابل توجه این است که گاه اختلاف قیمت میان میوه های عرضه شده در مغازه ها آن هم با احتساب کیفیت میوه های عرضه شده در دو واحد صنفی مجزا، به اندازه ای چشمگیر است که مشخص است بازار میوه به صورت افسارگسیخته در حال حرکت است و متاسفانه مردم هم که گاه مجبور به خرید از مغازه ها هستند، باید رقمی را برای خرید یک کیلو میوه بپردازند که گاه معادل خرید حداقل دو کیلو میوه از میادین میوه و تره بار است.

البته گرانفروشی میوه فروشان به خصوص در مغازه های شمال شهر تهران بر هیچ کس پوشیده نیست و اتیکت های قیمتی و مبالغی که گاه آنها از مردم طلب می کنند هم به خوبی گویای این است که نرخ های میوه در بازار به صورت سلیقه ای اعمال می شود.

این در حالی است که به دلیل پیش رو بودن عید نیمه شعبان که به طور طبیعی تقاضا برای میوه در بازار افزایش می یابد، اکنون همین گرانفروشان در بازار میوه، دست به کار شده اند و قیمت ها را حداقل 10 درصد بالا برده اند، این در حالی است که نظارتی هم بر بازار نیست و اگر هم هست، هیچ ثمر و نتیجه ای ندارد.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که بسیاری از مغازه داران، میوه را با نرخ های سلیقه ای به مصرف کنندگان ارایه می دهند و این در حالی است که همواره ادعای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که مدت ها است به کما رفته و واکنشی از خود نشان نمی دهد، این است که هیچ عرضه کننده ای حق افزایش قیمت را ندارد و اگر چنین شود، با او برخورد تعزیری صورت می گیرد، در حالیکه این روزها نه خبری از بازرسی ها هست و یا اگر هم بازرسی صورت می گیرد، کمترین بازدهی را در بازار دارد.

البته فروش کالاهای فله ای از جمله معضلاتی بوده که همواره گریبان مردم را گرفته و فروشندگان را بر این داشته تا قیمت های سلیقه ای را نیز برای این دسته از کالاها اعمال کنند، در حالیکه در مورد میوه این موضوع به اوج می رسد و حتی فروشندگان حاضر هستند که میوه های عرضه شده را اندکی ارزانتر نفروشند و در مقابل، خرابی و فسادپذیری آنها را نیز تحمل کنند؛  این در شرایطی است که گرانفروشان میوه همواره در بازار مانور داده اند و مردم نیز مجبور بوده اند که در مواقع ضروری، به قیمت های اعمال شده از سوی آنها، گردن نهند.

به هرحال ضروری به نظر می رسد سازمانی که عنوان حمایت از مصرف کنندگان را به دوش می کشد، واکنش بیشتری به چنین رفتارهای ناپسندی در بازار نشان دهد و تنها آمار بازرسی را اعلام نکند که یک سری اعداد و ارقام در آن ثبت شده است، بلکه نتیجه آن به صورت محسوس از سوی مردم قابل لمس باشد.

قیمت انواع میوه در میوه فروشی های سطح شهر:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا