گوناگون

نشست «جستاری در کثرت وجود» برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، این نشست یکشنبه 18 خرداد با حضور آيت ‌الله غلامرضا فياضی رئيس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و عضو هيئت علمی موسسه امام خميني(ره) و حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار خواهد شد.

در تاريخ فلسفه و عرفان، هيچ مسأله‌ای مانند مسأله کثرت يا وحدت وجود، مورد دغدغه عمده فيلسوفان نبوده است؛ سؤالاتی از قبيل “آيا هستي واحد است يا کثير است؟ آيا اين عالَم، يک واحد در هم تنيده است؟” از سؤالاتی است که در همين مبحث، قابل پيگيری است. عرفا به وحدت شخصي وجود و موجود رأی داده و کثرت مورد مشاهده در عالَم را به کثرت در تجلّی – و نه به کثرت در هستی – ارجاع داده اند. نظريه کثرت وجود – به عنوان ديدگاهی در قبال نظريه وحدت شخصي وجود – در صدد ارائه پاسخی متفاوت به همين مسأله می‌باشد؛ اين ديدگاه در پیِ ارائه تصويری منطقی و معقول از وجودات حقيقی متکثر است که در اين تصوير، هر موجودی، وجودِ متمايز برای خود داشته باشد، بدون آنکه اين نظريه، با هيچ‌يک از قواعد صحيح فلسفی، تنافی داشته باشد؛ البته مدعي کثرت در وجود، بايد عهده‌دار تبيين نکاتی همچون “هم‌سازی اين نظریه با لايتناهی‌بودن حضرت حق تعالي” و يا “همسازی نظريّه با صرافت وجود” و مسائلی از اين قبيل باشد.

در پاسخ به این سؤالات نشست «جستاری در کثرت وجود» با ارائه مقاله از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سيد احمد غفاری برگزار می شود و سپس آيت‌الله  فياضی به طرح نظريه کثرت وجود اقدام کرده و در ادامه حجت الاسلام رمضانی به نقد ديدگاه مطرح شده، می‌پردازند.

نشست علمی «جستاری در کثرت وجود» یکشنبه 18 خرداد از ساعت 16:30 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران واقع در خیابان ولی عصر(عج)، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان شهید آراکلیان، پلاک 6 برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا