گوناگون

نقاشی کودک راهی برای شناخت شخصیتش

مدرس دانشگاه فرهنگیان ارومیه گفت: کودکان خلاق بیشتر موفق به عرضه ترکیبات رنگی جدید در نقاشی‌هایشان می‌شوند و این امر سبب ایجاد آثار مبتکرانه در آنها می‌شود.

شاهین ثمری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، اظهار کرد: رنگ‌ها در رشد و تفکر کودکان تاثیرات بسزایی دارد.

وی توضیح داد: می‌توان این موضوع را از بعد شناخت شخصیت و خصوصیات روانی کودکان بر مبنای رنگ‌های مورد استفاده شده توسط کودک در نقاشی‌هایش و نیز از نظر نقش رنگ‌ها در دنیای کودکان و انتخاب نوع رنگ در محیط و لباس کودکان مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: وجود رنگ در نقاشی‌های کودکان فقط وسیله‌ای برای بیان تجزیه، تحلیل یا توضیح و تشریح موجودات و اشیاء کشیده شده در نقاشی نیست بلکه در عین حال وسیله‌ای برای بیان زندگی عاطفی کودک است. هنگامی که کودک به آزادی و به دل خواه خود نقاشی می‌کشد در واقع حالات روحی و احساسات زمان حال و گذشته خود را به وسیله نقاشی بیان می‌کند.

ثمری خاطرنشان کرد: کودکان در سنین 3 تا 6 سالگی بیشتر تحت تاثیر فشارهای درونی‌اند که این امر علاقه وافر به رنگ را در کودکان ایجاد می‌کند.

این کارشناس ارشد روان شناسی با اشاره به اینکه تولید اسباب بازی‌ها و لباس‌هایی با رنگ‌های جذاب، شاد و تحریک کننده سبب تقویت قوه تخیل کودکان می‌شود، افزود: هرگونه وسایل ارتباطی در رابطه با کودکان باید براساس رده‌های سنی و با تفکیک جنسیتی تولید شود.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان ارومیه تصریح کرد: رنگ‌های تند در کودکان ایجاد ترس و وحشت می‌کند.

ثمری با بیان اینکه رنگ‌ها تاثیر معجزه آسایی بر روی روح و روان انسان‌ها دارند، افزود: محققان بر این باورند که رنگ‌ها تاثیر معجزه آسایی بر روی روح و روان انسانها دارند. رنگی بودن جهان اطراف ما سبب شادی، نشاط، امید و آرامش در وجود افراد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه ویژه برخی رنگ‌های خاص در بین انسان‌ها گویای ناگفته‌های درونی آنها است.

ثمری به متفاوت بودن رنگ‌های طبیعی و ثانویه اشاره کرد و افزود: اینگونه رنگ‌ها از نظر تاثیرات روانی متفاوتند، به طوری که رنگ‌های گرم تحریک کننده و الهام بخش شادی در زندگی هستند در حالیکه رنگ‌های سرد نشان از حالت انفعالی، بی‌حرکتی و غم و اندوه است. همچنین رنگ‌های خنثی مانند خاکستری نشان دهنده درون گرایی، استدلال و خود مختاری است.

وی خاطرنشان کرد: رنگ‌های مناسب برای محیط‌های آموزشی شامل نارنجی، سبز و آبی است که هر کدام به ترتیب نشانه سرزندگی، آرامش و صمیمیت است.

ثمری بیان کرد: غریزه ایجاد هارمونی و هماهنگی در استفاده از رنگ‌ها پدیده‌ای است که در برخی از افراد به صورت ذاتی در آنها نهادینه شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا