گوناگون

نماینده مجلس: صادرات گاز از ایلام به عراق در اولویت قرار می گیرد

81220064 5793629

«احمد شوهانی» شامگاه یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صادرات گاز از ایلام به کشور عراق با توجه به ظرفیت های بالا و منابع سرشار استان در نشست روز گذشته با «رکن الدین جوادی» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح که در این زمینه وعده داده شد موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در این دیدار بر توسعه پالایشگاه گاز ایلام و میدان گازی منطقه «تنگ بیجار» به هدف فرآورش این میدان گازی تاکید شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ظرفیت توسعه و تولید از میادین گازی تنگ بیجار ایلام تا سه برابر میزان برداشت کنونی است که دولت باید با توجه به اهمیت منابع نفت و گاز در ارزآوری، افزایش درآمد ملی و توسعه اقتصادی استان اهتمام جدی در این زمینه داشته باشد.

شوهانی یادآور شد: اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز در میدان تنگ بیجار هفت میلیون متر مکعب است که بر پایه بررسی ها و مطالعه های کارشناسی تا سه برابر قابل افزایش است و می توان حجم تولید و برداشت از این منطقه را به 20 میلیون متر مکعب متر توسعه داد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت ایران در این نشست با توجه به قابلیت های بالا و حجم فراوان ذخایر میادین گازی تنگ بیجار استان بر توسعه این منطقه و حفر چاه های جدید تاکید کرد که به زودی این کار اجرایی خواهد.

به گزارش ایرنا، میدان گازی تنگ بیجار در 70 کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام واقع است که مخزن گازی این میدان، ظرفیت فرآورش هفت میلیون متر مکعب گاز در روز دارد.

گاز مرکز بهره برداری تنگ بیجار، پس از فرآورش به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و میعانات گازی نیز به وسیله خط لوله ای شش اینچی، به پالایشگاه ایلام منتقل می شود.

مرکز بهره برداری تنگ بیجار در سال 1386 به بهره برداری رسیده که شامل شش حلقه چاه، تاسیسات مرکزی، تی. سی. اف و خطوط لوله جریانی از چاه ها به تاسیسات است که با دو خط لوله انتقال گاز به طول مجموع 60 کیلومتر و مایعات گازی به طول 41 کیلومتر از مرکز جمع آوری تا پالایشگاه گاز ایلام، کار انتقال گاز و میعانات گازی را به عهده دارد.

مرحله دوم توسعه میدان گازی تنگ بیجار، با حفاری پنج حلقه چاه در این میدان و با بکارگیری دکل 66 فتح آغاز شده است و پیش بینی می شود، با راه اندازی آن روزانه سه میلیون متر مکعب گاز به تولید این میدان گازی افزوده شود.

اهداف دیگر مرحله دوم این طرح، تامین خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام و همچنین اتصال به خط لوله غرب کشور، با احداث خط لوله از مسیر پیاز آباد و به طول 127 کیلومتر است که در سال 92 اجرایی شد.

پالایشگاه گاز ایلام که از میدان تنگ بیجار تغدیه می شود از جمله پالایشگاه های جوان کشور است که افزون بر تامین گاز مورد نیاز استان های غرب کشور و تغذیه شبکه سراسری اکنون خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام را نیز تامین می کند.

این پالایشگاه در 25 کیلومتری شمال باختری شهر ایلام و 12 کیلومتری «بخش چوار» قرار دارد.

پالایشگاه گاز ایلام در دو مرحله طراحی شده است؛ در مرحله نخست از 6.8 میلیون مترمکعب گاز ترشی که روزانه وارد آن می شود، 5.8 میلیون مترمکعب شیرین سازی و برای تامین گاز استان های کرمانشاه و ایلام به خطوط انتقال تزریق می شود.

«اتان» با ظرفیت تولید روزانه 370 هزار متر مکعب، «پروپان» با تولید روزانه بیش از یک هزار و 300 مترمکعب، «بنزین طبیعی» با ظرفیت تولید روزانه 1200 مترمکعب و «گوگرد» نیز با ظرفیت تولید 400 تن در روز محصول های پالایشگاه گاز ایلام است. ک/3

565

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا