گوناگون

نگین خلیج‌فارس نمی‌درخشد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: تا زمانی که اقتصاد را از چاه نفت درنیاورده و به بازوان خود نسپاریم، شاهد رشد اقتصادی نخواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی عصر گذشته(10 اردیبهشت) در دومین جلسه شورای اداری استان هرمزگان در سالجاری که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: مصرفی بودن زندگی در کشورمان الگویی نامناسب است و این موضوع ناخوشایند است. در صرف غذا و در اندازه گیری زندگی و به طور کلی در تمامی اقدامات روزانه باید اهل حساب و کتاب و برقراری تعادل بود نه آنکه با اسراف خود باعث ضرر به دولت و بر جای گذاشتن هزینه‌های اضافی شویم.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه باید قوانین دست و پاگیر را از بین برد، اضافه کرد: باید مجلس شورای اسلامی تمامی قوانینی که باعث طولانی شدن کارها و به نوعی فلج کردن امور می‌شود مانند قوانین گمرکات را از بین برده تا شاهد روال عادی در کارها باشیم.

هرمزگان در عزل و نصب مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نقشی ندارد

جادری، استاندار هرمزگان نیز گفت: هرچند کمبود اقتصادی با تحریم‌های نابه حق بیگانگان وجود دارد اما باید با امکانات موجود بتوانیم بهترین عملکرد را از خود برجای بگذاریم.

وی با انتقاد از اینکه دو جزیره کیش و قشم با وجود قرار داشتن در استان هرمزگان هیچ گونه ارتباط اجرایی و کاری با این استان ندارند، اظهار کرد: پنج منطقه ویژه اقتصادی در استان هرمزگان وجود دارد که با قوانین موجود در مناطق ویژه اداره می‌شوند و به صورت جزیره‌ای، فعالیت و تمامی عزل و نصب مدیران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بدون مشورت با استان هرمزگان انجام می‌شود.

جادری با اشاره به اینکه توزیع نامتوازن صنایع در استان هرمزگان یکی از مشکلات عمده است، اضافه کرد: تمامی صنایع مهم استان در بندرعباس و تنها یک کارخانه سیمان در بندرخمیر قرار دارد و سایر 13 شهرستان استان از محرومیت رنج می‌برند.

وی ادامه داد: امیدوارم با حمایت دولت در تبدیل شهرستان جاسک به منطقه آزاد اقتصادی، شاهد رشد این شهرستان و رفع دغدغه‌های مردم شرق استان هرمزگان باشیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه هرمزگانی‌ها در تمامی بخش‌ها پاسداری خود از خلیج فارس را نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق روستایی آب و برق وجود ندارد و بسیاری از مردم شهرستان‌های استان مانند بشاگرد بالای 50 درصد بیکاری دارند و در استان حدود 28 درصد مستمری بگیر وجود دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در خانه ملت نیز گفت: آنچه در ذهن مردم هرمزگان است و بارها از نمایندگانش درخواست کرده‌اند مشکلات اعتباری و لزوم رفع آن است.

ابوالقاسم جراره با بیان اینکه استان هرمزگان به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی ایران نامیده می‌شود و نقش مهمی در تولید کشور دارد، اظهار کرد: بنادر تجاری، گمرکات و صنایع مهم در استان هرمزگان وجود دارد و نمی دانیم چرا اعتبارات سالانه هرمزگان در بودجه کشوری تا این اندازه اندک است.

وی با اشاره به اینکه قطعأ مشکلات موجود در بخش راه‌ها، بهداشت و درمان، دانشگاه‌ها و اشتغال با تخصیص بودجه مناسب برطرف می‌شود، اظهار کرد: شأن و جایگاه هرمزگان با توجه به ساحلی بودن استان بیش از این هاست.

بیست سال از در حال احداث بودن آب شیرین کن هرمزگان می‌گذرد

نماینده مردم شرق هرمزگان در خانه ملت نیز گفت: خدمات رسانی در شرق استان با مشکلاتی روبه رو است و در حالی که این حوزه دارای 800 روستا، 600 هزار جمعیت و 5 شهرستان است اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد که این موضوع بار نماینده این حوزه را افزایش داده است.

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی افزود: توسعه محور شرق استان، مشکلات آب و برق روستاهای جاسک، سیریک و میناب و تأمین آب شهرستان میناب، امری ضروری است. مشکلات کشاورزان رودان از مهمترین دغدغه‌های مردم شرق هرمزگان است.

وی گفت: الزام واحدهای صنعتی به استفاده از نیروهای بومی با وجود بیکاری بالای 50 درصد در شهرستان‌های جاسک و بشاگرد، پیگیری احداث آب شیرین کن در استان هرمزگان که از بیست سال پیش در حال احداث است، خرید ماشین آلات راه سازی و بهسازی تجهیزات و خرید آمبولانس از مهمترین خواسته‌های مردم شرق هرمزگان است.

احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان در خانه ملت گفت: بسیاری از صنایع مهم استان در بندرعباس تمرکز یافته است و به نوعی توزیع نامتوازن انجام شده و با داشتن تمامی این ظرفیت‌ها بازهم شاهد بیکاری جوانان استان هرمزگان هستیم. مشکلات بیکاری هیچ توجیهی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: زیباترین و پراشتغال‌ترین شهرهای جهان، شهرهای ساحلی هستند، اما استان هرمزگان از این ایده‌آل عقب افتاده است. بیکاری با تمامی این ظرفیت‌ها و منابع در استان غیرقابل معنا است. باید تدابیری اندیشیده شود تا مشکلات به حداقل رسد.

جباری ادامه داد: بنادر، گمرکات و صنایع زیادی در هرمزگان وجود دارند که باید درصدی از درآمد خود را در جهت اصلاح جاده‌های استان صرف کنند. امیدواریم دولت که اعتقاد به اجرای قانون دارد، در تصویب قانون تبدیل روستاهای بالای 3500 نفر به شهر بیش از پیش کوشا باشد زیرا هنوز روستاهایی با جمعیت بالای 6 هزار نفر در غرب هرمزگان به شهر تبدیل نشده‌اند.

ریشه مشکلات در نظام بودجه ریزی کشور و تمرکز گرایی در توسعه است

محمد آشوری تازیانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ریشه بخش قابل توجهی از مشکلات گفته شده در نظام بودجه ریزی کشور و تمرکرگرایی در توسعه است. نظام بودجه ریزی کشور و تمرکز گرایی در توسعه دو علت در ناکامی بسیاری از طرح هاست و اگر این دو موضوع را با علم و پژوهش ارائه کنیم، استان های مرزی و ساحلی با این دغدغه‌ها روبه رو نخواهند شد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید با نگاه آسیب شناسانه این دو نکته اساسی را لحاظ کرده و مشکلات تاریخی استان هرمزگان را بهبود بخشیم، اظهار کرد: هرمزگان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و موقعیتش زبانزد همگان است پس به توجه و تلاش بیشتر نیازمند است.

امیدوار به افزایش تعداد نمایندگان هرمزگان در مجلس هستیم

منصور آرامی، نماینده مردم بندرعباس در خانه ملت نیز گفت: شرایط در استان هرمزگان با وجود تمامی پتانسیل ها از نقایصی برخوردار است که محرومیت‌هایی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه هرمزگان یکی از قطب‌های اقتصادی کشورمان است، اظهار کرد: دستور و نگاه ویژه رئیس مجلس می‌طلبد تا با تهیه و ارائه گزارشی از وضعیت استان هرمزگان در تمامی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی نگاه کلان تری به استان شود.

آرامی با اشاره به اینکه محرومیت‌هایی که از گذشته بوده هنوز برجای مانده و وضعیت روستاها و جزایر استان هرمزگان به عنوان نگین خلیج فارس رضایت بخش نیست، خاطرنشان کرد: هرمزگان یک و نیم میلیون جمعیت دارد و امیدواریم در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی با نگاه ویژه شخص رئیس مجلس، شاهد اضافه شدن یک نماینده به حوزه شرق یا بخش مرکزی استان هرمزگان باشیم تا پیگیری مشکلات استان با تلاش بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا