گوناگون

نیاز به ایجاد دو مرکز دندانپزشکی برای معلولان خراسان رضوی/ درمان نیاز اساسی معلولان است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید مستشاری عصر جمعه در حاشیه همایش تجلیلی از دندانپزشکان افتخاری این آسایشگاه اظهار کرد: 5 درصد از جمعیت  کشور را معلولان تشکیل می دهند که این تعداد جمعیتی نزدیک به سه و نیم میلیون نفر را شامل می شوند.

وی ادامه داد: درست است که این تعداد از جمعیت 70 میلیونی کشور رقم کمی را شامل می شود اما باید گفت هر یک از این معلولان آثار و تبعاتی بر جمعیت  خانواده 5 نفری و فامیل و وابستگان  آنها خواهد داشت.

مستشاری با بیان اینکه حضور معلولان اولین آسیبی که به کانون خانواده می زند این است که پدر و مادر او از کار  خود عقب می مانند؛ ادامه داد: همچنین حضور معلول در خانواده می تواند بر وضعیت تحصیل سایر فرزندان تاثیر گذار باشد.

عضو هیئت مدیره موسسه حمایت از بیماران آسیب پذیر توس ابراز تاسف کرد با اینکه تمامی کشور به نوعی درگیر معلولیت هستند اما این مسئله از دید مسئولان و خدمتگزاران مغفول مانده است.

درمان نیاز اساسی معلولان است

این خیر اندیش  تاکید کرد: یک معلول زندگی می کند نیاز به تحصیل،  ورزش، هنر، تفریح و سفر دارد اما مهم تر از این ها درمان نیاز اساسی معلولان است.

عضو هیئت مدیره  آسایشگاه شهید فیاض بخش بیان کرد: تامین بهداشت و درمان معلولان مسئله مهمی است و مشکلات و معضلات خاص خود را دارد اما از مسائل ویژه معلولان بهداشت دهان و دندان است.

مستشاری در بخشی از سخنانش به مشکلات حضور معلولان در مطب های دندانپزشکی اشاره کرد و یادآور شد: اگر معلولی در مطب دندانپزشکی حضور یابد متاسفانه در جامعه ما هنوز فرهنگ پذیرش حضور معلولان وجود ندارد و مردم این باور غلط  را دارند که بیمار ی او به آنها سرایت می کند.

چهره ماندگار کشور ادامه داد: به خاطر باورهای غلط رایج در اجتماع دندانپزشکان نیز از قبول این قشر در بخش خصوصی دوری می کنند.

مستشاری بیان کرد: همچنین درمان معلولان جسمی و حرکتی  مشکلات خاص خود را دارد  و معلول به آسانی روی یونیت قرار نمی گیرند.

وی افزود: این مشکلات در مورد بیماران معلول ذهنی چند برابر می شود و اغلب آنان نمی توانند دهان خود را باز نگهدارند و این قشر نیز خدمات ویژه ای نیاز دارند.

عضو هیئت مدیره  آسایشگاه شهید فیاض بخش  بیان کرد: در آسایشگاه فیاض بخش این مشکل حس می شد و سرانجام برای حل این معضل  بخش دندانپزشکی تاسیس شد.

وی یادآور شد: بچه های ما 500 نفر هستند اما تعداد معلولان در خراسان رضوی 350 هزار نفر است که همه آنها نیاز به  خدمات دندانپزشکی دارند.

مستشاری با اشاره به اینکه این احساس نیاز سبب شد تا مرکزی برای ارائه خدمات دندانپزشکی در شرق کشور در مشهد احداث  شود افزود: خوشبختانه تعداد زیادی از دندانپزشکان متعهد و با انگیزه به صورت افتخاری در این مرکز مشغول به کار شدند.

وی تاکید کرد: هنوز هم با اینکه تجهیزات این مرکز در کشور بی نظیر است نیاز داریم که تعداد بیشتری از دندانپزشکان با ما همکاری کنند.

عضو هیئت مدیره  آسایشگاه شهید فیاض بخش گفت: در این مرکز 50 درصد نرخ  نظام پزشکی از معلولان  گرفته  می شود  و مابقی هزینه ها را خیران تامین می کنند و البته معلولان فیاض بخش خدمات رایگان می گیرند.

تجهیزات داریم باید دندانپزشکان همکاری کنند

مستشاری با درخواست از پزشکان و دندانپزشکان برای  گذاشتن وقتی برای خدمت رسانی به معلولان گفت: این مرکز این توانایی را  دارد که در تمامی ساعات شبانه روز خدمت به معلولان بدهد اما تعداد دندانپزشکان کافی نیست.

وی تاکید کرد: یک چهارم ظرفیت و تجهیزاتی که داریم خدمت رسانی می کنیم.

عضو هیئت مدیره آسایشگاه فیاض بخش مشهد ادامه داد: در سال هفت هزار مورد دندانپزشکی در این مرکز به انجام می رسد و 100 نفر به صورت افتخاری برای این مرکز خدمت ارائه می دهند.

وی همچنین نبود بیمه برای دندانپزشکی را از معضلات این درمان در کشور بویژه برای معلولان دانست و افزود: اعتبارات بهزیستی نیز محدود است و تنها می تواند ماهانه 4 میلیون تومان برای درمان دندان معلولان هزینه کند.

وزارت بهداشت برای کمک به درمان چند پزشک در اختیار آسایشگاه فیاض بخش بگذارد

مستشاری در خواست کرد که وزارت بهداشت برای کمک به درمان در این مرکز چند پزشک طرح در اختیار این مرکز قرار دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از معضلات ما در این مرکز این است که بهزیستی و وزارت بهداشت برای ارئه خدمت تداخل کاری دارند.

عضو هیئت مدیره آسایشگاه فیاض بخش مشهد در پایان از کمک 100 خیر به صورت ویژه به بخش دندانپزشکی این مرکز خبر داد.

 همچنین در ادامه این همایش رئیس شورای دندانپزشکی آسایشگاه معلولین شهید فیاض‌بخش نیز اظهار کرد: در ابتدای ارائه خدمات درمانی به معلولین در این کلینیک تنها به معلولینی ارائه خدمات می‌شد که توانایی نشستن بر روی صندلی دندانپزشکی را داشتند و پس از تجهیز بخش بیهوشی برای معلولین ذهنی که قادر به این کار نبوده و نیازمند بیهوشی بودند، اقدامات لازم صورت گرفت و پس از گرفتن مجوز لازم برای بخش دی‌کلینیک، این مشکل برطرف شد.

علی حدادیان ادامه داد: در حال حاضر در زمینه تجهیز کلینیک به بخش درمان با بیهوشی با تمامی ابعاد آن، این کلینیک تنها کلینیکی است که به صورت مجزا اقدام به عمل را در فعالیت‌های خود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بخش دی‌کلینیک 24 ساعته پزشکانی مجرب در بخش  حضور دارند؛ گفت: اگر بیماری در حین عمل دچار مشکل شد طی هماهنگی‌هایی که با بیمارستان رضوی مشهد که در نزدیکی آسایشگاه است؛ انجام شده، بیمار به این بیمارستان منتقل می‌شود.

ارائه خدمات دندانپزشکی به معلولان باهزینه‌ای بالغ بر 3 میلیارد و 606 میلیون ریال

حدادیان در ادامه درخصوص برخی از خدمات درمانی انجام شده در کلینیک دندانپزشکی آسایشگاه معلولین شهید فیاض‌بخش طی سال 92 و هزینه‌هایی که در بر داشته است، به انجام اعمال جراحی با هزینه‌ای بالغ بر 29 میلیون ریال اشاره کرد و افزود: در بخش ترمیم نیز  با هزینه‌ای بالغ بر 170 میلیون ریال  ترمیم دندان در این کلینیک صورت گرفته است.

وی همچنین از هزینه‌ای بالغ بر 650 میلیون ریال در معالجه ریشه در کلینیک دندانپزشکی آسایشگاه معلولین شهید فیاض‌بخش خبر داد و گفت: در بخش پروتز نیز بالغ بر 400 میلیون ریال  هزینه شده است.

حدادیان در ادامه گفت: جرم گیری نیز در این کلینیک بالغ بر 170 میلیون ریال هزینه دربر داشته و در عصب‌کشی نیز بالغ بر 65 میلیون ریال هزینه شده است.

رئیس شورای دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی آسایشگاه شهید فیاض‌بخش ادامه داد: در خدمات پر کردن دندان در این کلینیک نیز بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه شده و در بخش کشیدن دندان نیز بالغ بر 260 میلیون ریال هزینه شده است.

گفتنی است، همایش تجلیل از 60 دندانپزشک افتخاری در آسایشگاه فیاض بخش با حضور موسس جامعه دندانپزشکان کشور و مسئولان بهزیستی خراسان رضوی همزمان با ولادت امیرالمومنین در مشهد برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا