گوناگون

آرامش پلدختر قربانی خودروهای عراقی!

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر از واژگونی دوباره تانکر عراقی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، محمدی‎نژاد در جمع خبرنگاران بیان‌کرد: در جاده پلدختر و در مسیر گردنه طول‌کش این شهرستان یک دستگاه تانکرکشنده حامل مازوت واژگون شده و 24000 لیتر مازوت را روانه محیط‌زیست کرد که باعث آلودگی آب و خاک شد. در این حادثه متأسفانه راننده عراقی پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.

وی اضافه کرد: علی‎رغم هشدارهای زیست‌محیطی مبنی بر ساعت حرکت این گونه خودروها در طول 24 ساعت شبانه‌روز از سوی پلیس راهور (راهنمایی ورانندگی) که باعث خواب‌آلودگی آنها نشود، این اتفاق بارها و بارها روی داده و خسارت‎های جبران‌ناپذیر برای محیط‌زیست در پی داشته است. این ماده ماندگاری بسیار زیادی در خاک و آب دارد.

محمدی‎نژاد ادامه‌داد: در همین راستا از اداره کل راه و شهرسازی درخواست می‎شود که نسبت به تعریض این جاده با توجه به تردد خودروهای عراقی در این مسیر، در کوتاه‎ترین مدت زمانی اقدام کنند تا شاهد این‌گونه اتفاقات ناگوار در این جاده نباشیم.

کامران سپه‎وند، کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: در حالی که تانکرهای عراقی عامل گره ترافیکی و مختل‌شدن آرامش رانندگان معرفی می‎شوند، واژگونی این تانکرهای سوختی خود خطری بالقوه برای محیط‌زیست و منابع زیستی شهرستان پلدختر است.

وی افزود: لرستان به عنوان یکی از استان‎های برخوردار از منابع آبی سطحی و زیرزمینی کشور محسوب می‎شود و این در حالی است که این استان با خطراتی از قبیل خشکسالی، آلودگی ناشی از سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی، کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه از آب‎های موجود رو به‌رو است.

سپه‎وند اظهارکرد: در این میان معضل بزرگتری، منابع آبی و حتی سفره‎های زیرزمینی استان را تهدید می‎کند و آن هم تانکرها و نفتکش‎های ایرانی و عراقی بوده که از سال 87 بیش از 30 مورد در محیط‌زیست استان واژگون شده و موجب آلودگی محیط‌زیست و منابع آبی استان شده است.

کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تصریح‌کرد: آنچه خطرناک تر و بدتر از این واژگونی تانکرهای عراقی که محیط‌زیست و منابع آبی و انسانی را تهدید می‎کند وجود دارد، عدم هماهنگی و همکاری مدیران اداره راه و شهرسازی و پلیس راهور استان بوده که این مشکل را نادیده می‎گیرند، لذا درخواست داریم قدمی هم برای حل این معضل بردارند. علاوه بر آن نبود بزرگراه‎ها و راه‎های استاندارد اصلی در استان نیز از دیگر مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه قسمت عمده این مواد نفتی وارد منابع آبی می‎شود، گفت: 90درصد از موادنفتی این تانکرها به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با کشش و نفوذ از سطح خاک وارد منابع آبی و زیرزمینی می‎شود.

سپه‎وند با بیان اینکه چون جاده‎های لرستان از دو طرف و اکثراً کوهستانی است، تانکرها احتمال سقوط به دره بیشتری دارند، افزود: با واژگونی یک تانکر در دره، محموله آن منابع آبی، محیط‌زیست و روستاها را آلوده می‎کند.

وی همچنین محور کوهدشت – پلدختر را یکی از محل‎های واژگونی تانکرها برشمرد و گفت: در یکی دو ماه گذشته چندین فقره واژگونی در این محور رخ داده است.

کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گفت: محور کوهدشت – پلدختر با داشتن گره ترافیکی و کوهستانی بودن منطقه موجب ایجاد ترافیک سنگین و بر هم خوردن تعادل جاده و همچنین سلب آرامش سایر رانندگان می‎شود.

سپه‎وند از استعلام بیمه محیط‌زیست تانکرها و کامیون‎های خبر داد و افزود: پلیس راهور باید تا کامیون‎ها بیمه محیط زیست نداشته باشند اجازه تردد به آن‎ها داده ندهد.

کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه حق بیمه محیط‌زیست را باید راننده و شرکتی که برای آنان بار حمل می‎شود پرداخت کنند، افزود: متأسفانه این شرکت‎ها زیر بار این بیمه نمی‎روند.

وی همچنین از وجود شرکت‎های بخش خصوصی برای آموزش و نصب علائم مخصوص و علائم مواد خطرناک خبر داد و گفت: به محض ورود کامیون علائم مواد خطرناک، کپسول آتش‌نشانی و علائم مخصوصی برای آن‎ها نصب می‎شود تا نیروهای امدادی بدانند که چه کاری باید انجام دهند.

سپه‌وند گفت: با وجود گرفتن حق ترانزیت و بیمه محیط‌زیست و آموزش رانندگان باز هم جاده‎ها و محورهای استان با واژگونی تانکرهای حامل موادنفتی و فرآورده‎ها روبه‌رو بوده و علاوه بر از بین رفتن جان و مال رانندگان و شرکت‎ها، طبیعت، منابع آبی، انسان‎ها، جانوران، گیاهان و خاک در معرض نابودی هستند.

انتهای پیام

1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا