گوناگون

نیاز کشور به برنج وارداتی سالانه حدود 500 هزار تن است

81186259 5734490

به گزارش ایرنا، جمیل علیزاده شایق در گفت و گویی رادیویی افزود: برای نگهداری طولانی برنج های وارداتی در انبارها که بیش از حد نیاز وارد کشور شده است، وارد کنندگان باید از سموم و آفت کش ها استفاده کنند.

وی با تاکید دوباره بر نیاز سالانه کشور به 500 هزار تن برنج وارداتی گفت: سال گذشته چهار برابر نیاز کشور، برنج وارد شده است که این روند اتهام آلودگی برنج ها را نیز بیشتر می کند.

شایق در خصوص ورود برنج ایرانی در سبد کالایی مرحله دوم افزود: در مرحله نخست توزیع سبد کالا هم تولیدکنندگان برنج برای کمک به مشمولان سبد کالا اعلام کردند، حاضر هستند برنج های پر محصول، خوش کیفیت و معطر را با قیمت مناسب تأمین و عرضه کنند، اما از این موضوع استقبال نشد و ورود برنج ایرانی در مرحله دوم توزیع سبد کالا نیز هنوز مبهم است.

وی گفت: هم اکنون برنج های با کیفیت تولید داخل در بسته بندی های یک، دو، پنج، 10 ، 15 ، 30 و 50 کیلوگرمی در فروشگاه های زنجیره ای قابل دسترس است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران تأکید کرد: کشاورزی ما توانایی تولید و تأمین تمامی نیازهای داخل را دارد، اما باید فعالیت شالیکاری و برنج کاری برای تولید کنندگان از توجیه اقتصادی برخوردار شود.

شایق گفت: پیش از این، نقشه راه خودکفایی برنج و بی نیازی از واردات به نهادهای مسئول اجرایی و دانشگاهی ارائه شده بود، اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص از سوی مسئولان امر گزارش نشده است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران، وضعیت تولید برنج در کشور را مطلوب دانست و اظهار داشت: هم اکنون بیش از دو میلیون و 300 هزار تن برنج در کشور تولید می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 600 هزار هکتار زیرکشت برنج قرار دارد و با حمایت از تولید برنج پر محصول و همچنین کشت های دوباره(رتون) می توانیم بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کنیم، تا نیاز به واردات این محصول کاهش یابد.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران افزود: مکانیزاسیون، بهسازی اراضی، تسطیح و یکپارچه سازی و نوسازی مزارع برنج می تواند میزان تولید را افزایش دهد تا فعالیت های کشاورزی و شالیکاری توجیه اقتصادی داشته باشد.

اقتصام(1)9186**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا