گوناگون

نیمی از زنان کرمانشاهی‌ اضافه وزن دارند

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: در صورت عدم توجه مسئولان به وضعیت سلامت زنان تا چند سال آینده با بحران بیماری‌های غیرواگیر در زنان روبرو خواهیم بود.

دکتر ناهید خادمی به مناسبت هفته سلامت زنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه کرمانشاه، با اشاره به افزایش توجه به سلامت زنان در سه دهه اخیر اظهار کرد: این امر موجب شده تا وضعیت کلی زنان در همه شاخص‌های توسعه و به ویژه سلامت بهبود یابد.

به گفته وی اجرای برنامه‌های بهداشتی، افزایش پوشش واکسیناسیون و افزایش سطح آگاهی و تحصیلی زنان تغییرات شگفت‌آوری را در امر توسعه و بهداشت زنان بوجود آورده است.

وی سلامت زنان را مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به زندگی بهتر برای تمامی افراد جامعه دانست و اظهار کرد: ظرفیت‌سازی و توانمندسازی زنان در جهت مشارکت در برنامه‌های بهداشتی پیش نیاز اصلی برای ارتقاء بهداشت و رسیدن به اهداف سلامت جامعه است.

خادمی با اشاره به مسئولیت‌های سنگین زنان در جامعه و محوری بودن نقش آنها در تحکیم خانواده و نقش موثر آنها در اجتماع، اظهار کرد: ضروری است در جهت تامین بهداشت و سلامت این گروه سیاست‌گذاری‌های مناسبی درسطح کلان پیش‌بینی شود.

این مقام مسئول بیماری‌های غیرواگیر را دغدغه مهم سلامت در عصر جدید و از جمله مهمترین علل مرگ و معلولیت زنان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیماری‌های غیرواگیر به علت پنهان بودن علائم به موقع شناسایی نمی‌شوند و یا زمانی تحت درمان قرار می‌گیرند که فرد در مرحله نمایان شدن عوارض قرار دارد.

خادمی با بیان اینکه اغلب بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری بوده و یا با اقدامات خاص می‌توان وقوع آنها را به تعویق انداخت، افزود: خوشبختانه بسیاری از این بیماری‌ها قابل برگشت و بسیاری دیگر با اقدامات پیشگیری ثانویه قابل اصلاح و درمان هستند.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به این مسئله برنامه‌های اجرایی و پیشگیرانه بر شناسایی به موقع و کنترل عوامل خطر اصلی تکیه دارند و این اقدامات بخصوص در گروه‌های تأثیرگذار می‌تواند به اصلاح روند سیاست‌گذاری در بخش سلامت منتهی شود.

وی مهمترین شاخص‌های حوزه سلامت در زنان را اضافه وزن، چاقی، دیابت، کم تحرکی، فشار خون بالا و سرطان سینه عنوان و تصریح کرد: متاسفانه زنان استان در این شاخص‌ها وضعیت مناسبی ندارند.

به گفته خادمی بیش از نیمی از زنان کرمانشاهی با رنج سنی 15 تا 65 سال از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند.

وی افزود: همچنین نیمی از زنان استان در این رنج سنی کم‌تحرکی داشته و 14 درصد آنها از فشار خون بالا رنج می‌برند.

به گفته خادمی در حال حاضر دو درصد زنان استان در مناطق روستایی و پنج درصد آنها در مناطق شهری مبتلا به دیابت هستند.

وی تصریح کرد: وضعیت تغذیه زنان نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، به‌طوری‌که تنها هفت درصد زنان استان در رنج سنی 15 تا 65 سال پنج واحد میوه و سبزی در روز مصرف می‌کنند و بیش از 70 درصد از آنها در طول هفته ماهی مصرف نمی‌کنند.

خادمی اظهار کرد: هر چند بخشی از این مشکلات به علت ناکافی‌ بودن آگاهی زنان از اهمیت توجه به روش‌های پیشگیری از ابتلا به این معضلات ایجاد شده اما کارشناسان هشدار می‌دهند که تغییر سبک زندگی و عادات غذایی، در شیوع بیشتر بیماری‌های غیرواگیر در جامعه زنان ایرانی تاثیر مستقیم داشته است.

وی هشدار دارد: انتظار می‌رود با ادامه شرایط موجود و عدم مداخله برای حل مشکل در چند سال آینده این شاخص‌ها به یک بحران تبدیل شود و این امرضرورت برنامه‌ریزی و توجه ویژه مسئولان و مدیران سازمان‌ها و نهادها به امر سلامت خصوصا درحوزه زنان را دوچندان می‌کند.

خادمی در ادامه به وضعیت زنان شاغل اشاره و تصریح کرد: بیشتر زنان شاغل نیمی از عمر خود را در محیط کار سپری می‌کنند و در این مکان‌ها با موارد بیماری‌زای خطرآفرین و نیز شیوه‌های غلط زندگی روبرو هستند.

وی تصریح کرد: عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود این افراد دچار بیماری‌هایی شوند که علاوه بر تحمل هزینه‌های درمان برای خانواده، موجب کاهش بهره‌وری در محیط‌های اداری نیز شوند.

خادمی خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال‌های اخیر دانشگاه علوم پزشکی با همکاری دفترامور بانوان استانداری اقدام به بررسی سلامت زنان درمحیط کار نموده تا با مشارکت مسئولان و زنان شاغل بتواند عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا