گوناگون

هشدار رییس مرکز بهداشت بیجار در مورد همه گیری بیماری وبا

81182633 5728172

دکتر حسن کرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود آب های سطحی آلوده و عدم کنترل و نظارت بهداشتی در مسیر حرکت آن در حواشی شهر بیجار افزود: یکی از عوامل قوی و موثر در شیوع بیماری التور، وجود آب های سطحی و استفاده از فاضلاب برای آبیاری سبزیجات است.

به گفته وی کارشناسان برآورد کرده اند هر چند سال یکبار و بنا به دلایلی، همه گیری التور رخ می دهد که عدم رعایت بهداشت فردی، دفع غیر بهداشتی میکروب و بی توجهی به مسائل بهداشت فردی در بروز سریع آن زیاد است.

وی به عدم مشاهده علائم بیماری در بعضی افراد مبتلا اشاره کرد و گفت: این بیماری از طریق دهان و مدفوع موجود در آب فاضلاب در مزارع، عدم رعایت بهداشت فردی و افراد ناقل و مبتلا که فاقد علائم ظاهر بیماری هستند منتقل می گردد.

رییس مرکز بهداشت شهرستان بیجار، محلات حاشیه شهر که محل تجمع زباله های آلوده هستند و همچنین روستاهای دارای فاضلاب روباز را جزو مناطق خطرناک دانست.

کرمی افزایش میزان کلردهی، اطلاع رسانی به موقع در ارتباط با قطعی آب و خرابی شبکه ها، جمع آوری به موقع زباله و نظارت بر سرویس های بهداشتی عمومی در سطح شهرستان را عمده انتظارات خود از دستگاه های مرتبط در جهت جلوگیری از بروز بیماری دانست.

وبا یک بیماری است که توسط باکتری به نام ویبریو کلرا در روده باریک ایجاد می شود، بیمار مبتلا به

وبا به طور مشخص دچار اسهال آبکی حاد با هیدراتاسیون می شود، میکروب وبا دارای دو نوع کلاسیک و

التور است که می تواند موجب همه گیری ناگهانی شود و در صورت عدم مداخله باعث مرگ و میر

فراوان می شود.

وبا را می توان با مایع خوراکی یا تزریق و جایگزینی الکترولیت ها بصورت موفق درمان کرد، زمان شیوع آن در ایران از اول اردیبهشت تا آبان می باشد.

انتقال بیماری می تواند از طریق خوردن آب آلوده به مدفوع و مواد استفراغی بیماران، مواد غذایی آلوده

به آب های کثیف، دست های خاکی آلوده و یا مگس و سوسک صورت گیرد.ک/3

7350/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا