گوناگون

همکاری مشترک شهرداری و متخصصان محیط زیست

81208685 5773556

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 18، در نشست تخصصی که به منظور ارتقای سطح سلامت شهروندان و نگه داشت محیط زیست ازسوی شهرداری منطقه ترتیب داده شده بود، هادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران، وحید نوروزی شهردار منطقه 18، حجت عضو شورای عالی محیط زیست کشور و ده ها چهره صاحب نظر و اساتید برجسته زیست محیطی دانشگاه های کشور به ارائه دیدگاه و راهکار خود پرداختند.

**کارواش های بدون مجوز و فاقد سیستم تصفیه فاضلاب تعطیل می شوند

محمد هادی حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران دراین نشست بااشاره به اینکه بسیاری ازکارواش های سطح شهر تهران به صورت قارچی و بدون مجوز فعالیت می کنند، گفت: شهرداری تهران از فعالیت کارواش های بدون مجوز و فاقد سیستم تصفیه فاضلاب خودداری کند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تفکر جهادی معضلات محیط زیست منطقه 18 برطرف شود.

این مقام مسوول همچنین به صنایع وکارخانجات موجود در سطح منطقه 18 اشاره و تصریح کرد: انتقال کارخانه ایرفو به خارج از محدوده این منطقه اقدام بسیار مثبت شهرداری این منطقه به شمار می آید.

حیدرزاده با بیان اینکه متأسفانه فاضلاب اکثریت صنایع بزرگ ما با مشکل مواجه است، افزود: باید کمک کنیم که منطقه 18 به منطقه سبز تبدیل شود.

وی با تاکید براینکه باید تصمیمات ما در شهرداری تهران و سازمان محیط زیست با توجه به محدودیت های منابع آبی صورت گیرد، افزود: تهران از دوره نیمه خشک به سمت خشکسالی حرکت می کند که امروز در سال دوم دوره خشکسالی قرار داریم.

وی تصریح کرد: کارواش هایی که شبکه فاضلاب ندارند تعطیل می شوند.

حیدرزاده با اشاره به اینکه این طرح یک روز است که به مرحله اجرا درآمده است، افزود: طی همین یک روز 10واحد تعطیل شده اند.

وی ادامه داد: باتوجه به محدودیت های آبی در تهران و تهی شدن آبهای زیرزمینی از شهروندان تهرانی می خواهیم که تا حد امکان از روش های دیگری برای تمیز کردن خوردوهای خود استفاده کنند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: از تعداد 10 کارواشی که پلمب شدند ، 3 واحد اقدام به ممانعت از پلمب کرده که پرونده آنها برای رسیدگی به مراجع مربوط ارجاع شد.

وی ادامه داد: ما با اصل کارواش ها مشکلی نداریم، بلکه مسئله این است که کارواش ها در مصرف آب اسراف می کنند.

حیدرزاده نبود سیستم تصفیه آب را مشکل عمده کارواش ها دانست و افزود: مواد شوینده کارواش ها به سفره های آب زیر زمینی ما آسیب وارد می کند و باید تا حد امکان از این اقدام جلوگیری به عمل آید.

وی بیان داشت: باید همه مصرف کنندگان به صرف جویی در آب روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد کارواش های ما فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند، ادامه داد: امیدواریم به همت شهرداری تهران و شهرداری مناطق 22 گانه از فعالیت کارواش هایی که به صورت قارچی و بدون مجوز رشده کرده اند، جلوگیری به عمل آید.

حیدرزاده گفت: کار نظارت بر کارواش ها تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

منطقه 18 به منطقه ای نمونه زیست محیطی تبدیل می شود

همچنین وحید نوروزی شهردار منطقه 18بعنوان میزبان این نشست که اتاق فکر زیست محیطی در این بخش از پایتخت بود، در سخنانی اظهار داشت: این بخش از شهر تهران در مسیر قالب مشکلات زیست محیطی قرار دارد. چرا که صنایع مختلفی سالیان قبل حتی پیش از شکل گیری بافت مسکونی درمنطقه 18شکل گرفته اند واکنون این صنایع خطرناک تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان به شمار می روند.

وی با اشاره به مساحت 110 کیلومتری منطقه، جمعیت آن را حدود 500 هزار نفر دانست و افزود: تفاوتی بین انسان ها و جانشان در شمال و جنوب شهر وجود ندارد، اما ساکنان این منطقه در وضعیت زیست محیطی خاصی به سرمی برند و در این میان شهرداری باید به عنوان حافظ جان شهروندان و دلسوزان محیط زیست تلاش کند.

نوروزی با تاکید بر اینکه مشکلات زیست محیطی منطقه تنها به کارخانه ها وصنایع آلاینده ختم نمی شود ،گفت: ما در حوزه آب، خاک وهوا دچار مشکل هستیم که باید برای آنها راهکار ارائه شود. این راهکارها هم لازم نیست با تعطیلی مرکزی همراه باشد. به عنوان مثال در بحث کارخانه ایرفو ، سال ها این مرکز رأی داشت اما مسئولان موفق نشدند در این زمینه به توفیقاتی دست پیدا نمایند، اما با مذاکره ای یک ماه، در نهایت آخرین کوره ذوب هم به خارج شهر انتقال یافت یا در بحث تقی آباد (محل جمع آوری وتفکیک زباله ها)روزی 300تن زباله وارداین مکان می شود، درحالیکه زباله تولیدی کل منطقه به این میزان نمی رسد.

وی با بیان اینکه منطقه 18در بخش انرژی خورشیدی نیز جای کار زیادی دارد، گفت: ما در منطقه 18 شرایط و فرصتهای خوبی برای استفاده از انرژی های پاک داریم.

**چالش یعنی استفاده از تهدیدها برای ایجاد فرصت

یوسف حجت عضوعالی ستاد محیط زیست کشور در ادامه نشست با تاکید بر اینکه انجام سه کاربزرگ در منطقه می تواند در شهر تهران هم تاثیر گذار باشد گفت: از مشکلات زیست محیطی منطقه مانند کارخانه ها و کارگاه ها می توان به عنوان چالش یاد کرد، چراکه چالش یعنی استفاده از تهدیدها برای ایجاد فرصت. به عنوان مثال اگر بحث تقی آباد حتی در شورای شهر مطرح می شود، باید زمینه ای را فراهم آورد که از پتانسیل چنین فضایی که در روز 300 تن زباله جمع می کنند، استفاده کرد. نه اینکه با بولدوزر این مکان را تخریب کنیم.

وی در ادامه پیشنهاد استفاده از خودرو هیربرد در یکی از خطوط ناوگان تاکسیرانی، بهره مندی از انرژی خورشیدی، ایجاد پشت بام سبز برای منطقه و استفاده از موتور سیکلتهای برقی را نیز مطرح کرد.

**استفاده از انرژی پاک ؛فرصت مغتنم در بهبود شرایط زیست محیطی است

مجید عباسپورعضوهیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دیگر سخنران این نشست بود که بحث جهش زیست محیطی دراین منطقه را مثبت ارزیابی کرد و گفت : جهش نیازبه اعتبار دارد و از سرمایه ها می توان به عنوان فرصت بهره جست.

وی اظهارداشت: بحث انرژی های پاک از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از آن بعنوان فرصتی مغتنم در بهبود شرایط زیست محیطی می توان بهره جست.

تهرام /7247

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا