گوناگون

واکنش استاندار به اعتراضات درباره ساخت و سازها در ارتفاعات مشهد

استاندار خراسان‌رضوی در واکنش به نامه پنج نفر از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی که درباره تداوم برش کوه‌ها و ساخت و سازها در ارتفاعات جنوب شهر ابراز نگرانی کرده بودند، گفت: هماهنگی‌های لازم قبل از اینکه نامه نمایندگان به ما برسد، صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان شب گذشته دوم آبان ماه در حاشیه آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب ایران، در جمع خبرنگاران در خصوص نامه نمایندگان مجلس و ابراز نگرانی آنان از ساخت و سازها در ارتفاعات جنوب مشهد اظهارکرد: با هماهنگی بین استانداری، شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی اقدام خوبی صورت گرفت تا بر اساس طرح جامع مشهد و مصالح زیستی شهر در مناطقی از ارتفاعات مشهد، جرم‌گذاری و احداث ساختمان صورت نگیرد و بنا شد آن مناطق اعلام و از ساخت و ساز در آن‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بعد از انجام این هماهنگی‌ها نامه نمایندگان مجلس به ما رسید، خاطرنشان کرد: در برخی مکان‌ها هنوز ساخت و سازی صورت نگرفته اما این زمین‌ها واگذار شده‌اند بنابراین به مالکان این اراضی ابلاغ می‌شود که اجازه ساخت و ساز ندارند و به آنان زمین‌های معوض داده می‌شود.

رشیدیان ادامه داد: برای زمین‌هایی که ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، باید فکر دیگری کرد که مسلما فعلاً در حد اعلام نیست.

چندی پیش نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای خطاب به استاندار خراسان رضوی درباره تداوم برش کوه‌ها و ساخت و سازها در ارتفاعات جنوب مشهد ابراز نگرانی کردند و خواستار ورود وی به این موضوع و پاسخگویی سازمان زمین و مسکن به عنوان صادرکننده این مجوزها شدند.

در این نامه که به امضای حجج اسلام نصرالهم پژمانفر و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی و آقایان سیدهاشم بنی هاشمی، جواد کریمی قدوسی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نمایندگان مردم مشهد و کلات در خانه ملت رسیده، تصریح شده است مشهد در تداوم ساخت و سازهای شتاب‌زده دو دهه اخیر به نمایشگاه آثار معماری مدرن تبدیل شده است.

در این نامه خطاب به استاندار آمده است: همان‌طور که مستحضرید یکی از پدیده‌های بارز و ناهنجاری‌های موجود در برخی از کلان‌شهرها نفوذ ساخت و سازها در ارتفاعات است که موجب از بین رفتن زیبایی مناظر طبیعی و محیط زیست می‌شود.

متاسفانه در مشهدالرضا(ع) نیز برش کوه‌ها و ساخت و ساز در ارتفاعات پدیده‌ای است که رفته رفته به معضلی بزرگ در حال تبدیل شدن است و سودجویان با همراهی برخی دستگاه‌های مسوول و غیرمسوول در حال تراش و برش عرضی و طولی کوه‌های مشهد هستند و به جان این میراث طبیعی افتاده‌اند که از جمله آن ساخت شهرک بزرگ توریستی و رفاهی کوهسنگی توسط شرکت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران بر روی ارتفاعات مشهد می‌باشد و تا چندی دیگر باید شاهد مجموعه‌ای غول‌پیکر بر دامنه ارتفاعات شهر باشیم.

در ادامه خطاب به وی آمده است: جنابعالی به خوبی مطلع هستید که با توجه به مطالعات طرح جامع مشهد، جهت باد غالب مشهد از سمت جنوب و جنوب شرقی به سمت شمال و شمال غربی است که عدم توجه به این عامل در ساخت و سازها بر روی ارتفاعات جنوبی، سبب می‌شود ساختمان‌های قرار گرفته بر روی ارتفاع و دامنه ارتفاعات همانند سدی جلوی باد را گرفته و باعث ماندگاری و آلودگی هوا بر روی شهر مشهد شود؛ این ارتفاعات به عنوان ارزش‌های اکولوژیکی شهر مشهد محسوب می‌شوند و در صورت تخریب، دیگر بار قابلیت بازیافت و بازگشت به حالت اولیه و طبیعی را ندارند.

نمایندگان مردم مشهد با طرح این سوال که «چرا طبق اخبار منتشر شده مجوز تغییر کاربری‌ها در این مناطق از سوی کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی داده شده است؟» یادآور شدند: آیا بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد ساخت و ساز در شیب‌های بالای ۱۵ درصد غیرقانونی نیست؟چرا با وجود حجم سکونت در حاشیه شهر، باید امکانات رفاهی صرفاً در غرب و جنوب غرب مشهد متمرکز شود؟ آیا عدم توجه و نظارت بر زمین‌ها و اراضی بایر سبب دست‌اندازی و طمع سودجویان و ساخت و سازهای غیرمجاز نشده است؟

در بخش دیگری از این نامه خطاب به رشیدیان آمده است: جنابعالی به عنوان مسوول ارشد دولت در استان از سازمان زمین و مسکن بخواهید به عنوان صادرکننده این مجوزها پاسخگو باشد و گزارش کاملی با ذکر دلایل به اطلاع افکار عمومی برساند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: متاسفانه شاهدیم که در یک دهه گذشته پروژه‌هایی در مشهد با رویکرد پست مدرن و با معماری و طراحی نامناسبی ساخته شده یا در حال اجرا هستند که اگر اقدام عاجلی در جلوگیری از این معماری‌های غربی صورت نگیرد، سیمای این شهر آن‌چنان دگرگون خواهد شد که آن را از مشهدالرضا(ع) باز نخواهیم شناخت. همه مردم و مسوولان مشهد مقدس، خواهان پیشرفت شهری و افزایش امکانات رفاهی هستند ولی سوال اینجاست که چرا برخی از مسوولان مدرن‌اندیش که آمال خود را در «دبی‌سازی» شهرهای «قبةالاسلام» می‌بینند، باید برای مشهدالرضا(ع) پایتخت معنوی کشور این‌گونه تصمیماتی بگیرند؟ چرا این پروژه‌ها که عموماً به بهانه ایجاد جاذبه‌های توریستی و توسعه صنعت گردشگری، خدمت به زائران و تامین رفاه آنان و جهانی‌سازی مشهد طراحی شده، کاملاً بی‌اعتنا به معماری اصیل و باوقار ایران اسلامی ساخته شده‌اند؟

در بخشی از این نامه آمده است: مشهد پایتخت معنوی ایران است و انسانی که در پیچ و خم روزگار، دچار غفلت‌زدگی مفرط و روزمرگی شده، خود را در آن بارگاه مقدس بازمی‌یابد؛ معماری و شهرسازی شهر مشهد لزوماً باید به مدد این عنصر هویت‌زا بشتابد؛ حال آن که ساخت و ساز شتاب‌زده دو دهه اخیر در مشهد، آنجا را به نمایشگاهی از آثار معماری مدرن بدل نموده، که نه تنها به معنویت آن نمی‌افزاید بلکه مشهد مقدس را به غفلت‌کده‌ای بدل می‌کند که به دست خویش و هزینه بیت‌ المال ساخته‌ایم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا