گوناگون

وجود بیش از 80 هزار هکتار سطح زیرکشت پسته در رفسنجان

فرماندار رفسنجان گفت: بیش از 80هزار هکتار سطح زیرکشت پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد که امسال پیش‌بینی می‌شود 80 هزار تن پسته برداشت شود که به طور متوسط در هر هکتار یک تن پسته برداشت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «حمید ملانوری» در نشست مطبوعاتی در محل فرمانداری رفسنجان با اشاره به عملکرد سه ماهه‌ی اخیر فرمانداری گفت: در ابتدای کار ایجاد انسجام وهمدلی بین گروه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و فعالان شهرستان در اولویت هستند.

وی تصریح کرد: اگر باید موانع برداشته شود و شهر به توسعه برسد باید از اختلاف پرهیز کرد که هم‌اکنون اتحاد میان مسئولان شهرستان نشان از همین امر دارد که شهر رو به توسعه پیش می‌رود.

فرماندار رفسنجان افزود: برنامه‌های شهرستان رفسنجان در موضوعات مختلف دسته‌بندی شده و پیگیری می‌شود.

ملانوری با اشاره به برنامه‌های فرهنگی ماه مبارک رمضان گفت: جمع‌خوانی قرآن کریم، نمایشگاه بزرگ عفاف وحجاب هم‌چنین تجلیل از 80 حافظ کل قرآن کریم به همت شهرداری، شورای شهر و نهادهای فرهنگی و با همکاری فرمانداری و دستگاه‌ها انجام شد وبرگ زرینی از فعالیت‌های فرهنگی شهرستان را رقم زد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای حضور در اجلاس بین‌المللی میراث معنوی که در اصفهان برگزار می‌شود در دستور کار است و ماه آینده سه همایش بزرگ شیمی، آنالیز عددی و همایش شهدای شیمی کشور به میزبانی دانشگاه ولیعصر رفسنجان برگزار می‌شود.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه 15هزار فرصت شغلی در شهرستان توسط افغانی‌ها اشغال شده است، خاطر نشان کرد: فعلاً در فصل برداشت پسته با اتباع بیگانه‌ صاحب کارت، با ملایمت برخورد می‌شود اما افرادی که فاقد کارت هستند توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری و از کشور طرد می‌شوند.

ملانوری اظهار کرد: در فصل برداشت پسته از ورود متکدیان خارجی و داخلی به شهرستان جلوگیری و با آنها به شدت برخورد می‌شود تا امنیت، بهداشت و آرامش شهر در این فصل حفظ شود.

وی با تأکید بر کسب روزی حلال افزود: در دستورات دینی ما بر لقمه حلال بسیار تأکید شده و کسب و کار حلال از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

فرماندار رفسنجان گفت: بخشی از آسیب‌های اجتماعی به ما برمی‌گردد که در این راستا برنامه‌ریزی کردیم تا با جلب اعتماد در سرمایه‌گذاران با ایجاد فرصت‌های شغلی بتوانیم به کمک جوانان بیاییم ودر این راستا خود مردم نیز مشوق جوانان باشند تا به کار کشاورزی روی آورند و در فصل برداشت پسته درآمدی کسب کنند.

ملانوری ادامه داد: بیش از 80 هزار هکتار سطح زیرکشت پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد که امسال پیش‌بینی می‌شود 80هزار تن پسته برداشت شود که بطور متوسط در هر هکتار یک تن پسته برداشت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پارسال، با توجه به خشکسالی و سرمازدگی و دیگر عوامل طبیعی برداشت از میانگین 3 تن به 600کیلو در هکتار رسید.

فرماندار رفسنجان با تأکید بر استفاده از آبیاری نوین افزود: هم‌اکنون تنها 10درصد باغ‌ها به سیستم نوین آبیاری مجهز هستند و 90 درصد روش سنتی آبیاری می‌شوند که با ارائه‌ی تسهیلات به کشاورزان آنها را به سمت شیوه‌ی نوین هدایت می‌کنیم.

ملانوری گفت: جلوگیری از افزایش سطح زیرکشت نیز کمک زیادی در بخش کشاورزی دارد.

وی افزود: پارسال، 800 تن سم وارد عرصه‌ی کشاورزی شد که حدود 50 تا 60 میلیارد تومان گردش مالی در پی داشت که علاوه‌بر این عدد، زیان فراوانی هم به سلامت مردم وارد کرد.

فرماندار رفسنجان ادامه داد: از 200 واحد سم‌فروشی بیش از 140واحد آنها غیرمجاز بودند که هفته‌ی پیش 50 واحد سم‌فروشی غیرمجاز پلمب شد.

ملانوری با اشاره به شورای مشورتی 25 نفری در کنار مثلث توسعه اظهار کرد: زیر مجموعه‌ی این دستگاه کارگروه تخصصی کار مشاوره در بخش کشاورزی و صنعتی را انجام می‌دهد تا طرح‌هایی که در مسیر توسعه هستند هدفمند و در مسیر صحیح قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه‌ی ستاد نیز بخشی از کارهای سرمایه‌گذاری را پیگیری و انجام می‌دهد.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه در گذشته بعلت بازدهی خوب محصول پسته به سرمایه‌گذاری در صنعت توجه نشده بود، افزود: هم‌اکنون انگیزه در مردم ایجاد شده و به سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی رو آورده‌اند.

ملانوری گفت: از 130واحد صنعتی در شهرک صنعتی 35 واحد نیمه فعال و بقیه تعطیل هستند.

وی یادآور شد: با استقبال خوب سرمایه‌گذاران طی دو ماه گذشته 14تفاهمنامه به ارزش 2170 میلیارد ریال به امضا رسید و دو پروژه با 215 میلیون یورو و 70میلیون یورو نیز به امضا رسیده است و11نفر در لیست سرمایه‌گذاری هستند که سه طرح در جلسه‌ی بعدی ستاد توسعه بحث می‌شود.

فرماندار رفسنجان با تأکید بر ضرورت پلمب چاه‌های کشاورزی غیرمجاز افزود: برخورد با این قبیل موارد در دستور کار است وهفته‌ی پیش 6 چاه غیر مجاز پلمب شد.

ملانوری با اشاره به مسائل توسعه‌ی راه‌های شهرستان گفت: جاده‌ی «نوق رفسنجان» دومین جاده‌ی پرحادثه شهرستان است که عملیات دوبانده شدن آن در حال اجراست که 8 کیلومتر آن در حال اجراست و برای 6 کیلومتر دیگر 2 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

وی جاده‌ی «رفسنجان – هرمزآباد» و «رفسنجان – لاهیجان» را از دیگر جاده‌های در دست ساخت مطرح کرد که تا پایان سال کار آنها به اتمام می‌رسد.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه دولت کمک به جاده‌های روستایی را در دستور کار قرار داده است، گفت: اختصاص سهمیه قیر به جاده‌ها بصورت 75 درصد توسط دولت تأمین و25 درصد را مردم می‌پردازند.

ملانوری با اشاره به بازدید از شهرک‌های صنعتی افزود: آب شهرک صنعتی شماره 2 که ویژه‌ی محصولات پسته است هفته‌ی پیش وصل شد.

وی یادآور شد: 940 جامانده از یارانه‌ها ثبت‌نام کردند و 146خانوار بدسرپرست به پلیس +10معرفی شدند و به احتمال زیاد از این ماه نیز یارانه‌ی نوزادان به حسابشان واریز می‌شود.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه پیگیری ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی و فاضلاب صنعتی را در دستور کار پیگیری قرار داد، در ادامه از پیگیری انتقال آب شرب خریداری شده از بردسیر خبر داد و گفت: در صددیم تصفیه‌خانه این آب در بردسیر قرار بگیرد.

ملانوری افزود: بیش از 50 هزار افغانی در شهرستان رفسنجان وجود دارد و رفسنجان و بردسیر دو شهر استان هستند که اردوگاه افاغنه دارند که این تعداد افغانی معضلات اجتماعی زیادی در شهر به وجود آورده است.

وی با اشاره به معدوم‌سازی 1000 سگ ولگرد طی دو ماه اخیر یادآورشد: این آمار در کل شهرستان است و معدوم‌سازی ادامه دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا