گوناگون

ورود الیزه و کاخ سفید به ماجرای بانک بی.ان.پی/اوباما: من اختیاری ندارم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک روز پس از اظهار نظر باراک اوباما” درباره جریمه بانک بی ان پی پاریباس، “لوران فابیوس” وزیر خارجه فرانسه نیز وارد ماجرا شد و هشدار داد که این جریمه می تواند برای روابط تجاری اروپا و‌ آمریکا تاثیرات منفی داشته باشد. 

بانک فرانسوی  بی‌ ان‌ پی پاریباس هفته گذشته به دلیل آنچه که زیر پا گذاشتن تحریمهای آمریکا علیه ایران از سوی این بانک خوانده شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به پرداخت 10 میلیارد دلار جریمه محکوم شده است.

به گفته فابیوس جریمه ۱۰ میلیاردی بی‌ ان‌ پی پاریباس می تواند بر مذاکرات اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری و تجارت بین قاره‌ای اثر منفی داشته باشد.

این قرارداد جامع و گسترده که هم اکنون مذاکره درباره آن میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا در جریان است در صورت به نتیجه رسیدن بزرگترین منطقه آزاد سرمایه‌گذاری و تجاری جهان را ایجاد خواهد کرد.

این جریمه هنگفت که روزنامه وال استریت جورنال از احتمال افزایش آن نیز خبر داده انتقاد گسترده در سطوح بالای دولت فرانسه را به دنبال داشت تا آنجا که رئیس جمهور این کشور از همتای آمریکایی خود خواستار پادرمیانی برای کاهش جریمه شد.

اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که برای شرکت در مراسم “دی دی” در فرانسه به سر می‌ برد در پاسخ به این درخواست “فرانسوا اولاند” همتای فرانسوی خود، اظهار داشت که قدرت و اختیار دخالت در اقدامات دستگاه قضایی آمریکا را ندارد.

بر اساس این گزارش، بانک فرانسوی ذکر شده متهم به انجام تبادلات ارزی با ایران، کوبا، و سودان است که بر اساس قوانین آمریکا مبادله با این کشورها ممنوع است.

آمریکا علاوه بر تحریمهای بین المللی، تحریمهای یکجانبه ای نیز علیه برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده است. این تحریمها شرکای تجاری آمریکا را از معامله با کشورهای مورد نظر منع می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا