گوناگون

وزارت نیرو سریعترزیرساخت های مسکن مهر را فراهم کند/ اجرای تاسیسات روبنایی طی سالجاری

81220658 5794738

سیدمحمد پژمان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درخصوص زمان واگذاری مسکن مهر به متقاضیان، افزود: هم اکنون بخش عمده واحدهای مسکن مهر در کشور احداث شده و آماده واگذاری است اما متاسفانه به دلیل نبود تاسیسات زیربنایی و روبنایی، این واحدها هنوز قابل سکونت نیستند و به متقاضیان واگذار نشده است.

وی اظهار داشت: مسکن مهر هنوز در برخی از مناطق کشور دارای زیرساخت ها و زیربناهای لازم مربوط به بخش خدمات عمومی نظیر آب، برق، گاز، مخابرات و فاضلاب نیست و همین کمبودها مانع از تحویل این خانه ها به متقاضیان شده است.

وی یادآور شد: تاسیسات مورد نیاز اصلی این خانه ها نظیر آب، برق و فاضلاب باید از سوی وزارت نیرو تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از مسئولان وزارت نیرو می گویند ایجاد تاسیسات زیربنایی مسکن مهر مستلزم تامین منابع مالی مورد نیاز است زیرا این منابع برای اجرای طرح ها کافی نیست.

پژمان تاکید کرد: از آنجا که وزارت نیرو متولی اجرای عمده زیرساخت های مسکن مهر است، انتظار می رود این وزارتخانه برای تامین منابع مالی این بخش تدابیر مناسبی اتخاذ کند یا منابع مورد نیاز را باید از منابع داخلی، منابع دولتی و یا تعامل و همکاری با مردم تامین کند تا این مشکل هرچه سریعتر برطرف شود.

وی گفت: بخش عمده مسکن مهر در کشور آماده واگذاری است اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم و عدم امکان سکونت ، عملیات واگذاری آنها به مردم فراهم نشده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: متاسفانه سایت های مسکن مهر چه آنهایی که افتتاح شده و مردم در آن ساکن هستند، چه سایت هایی که آماده واگذاری هستند و چه سایت هایی که در آینده آماده می شوند همه در مناطقی بنا شده اند که غالبا با خدمات عمومی موجود در شهرها فاصله دارند، به طوری که از خدمات روبنایی (مدرسه، مسجد، کلانتری و تفریحی و ورزشی محرومند) که یکی دیگر از مشکلات واگذاری مسکن مهر به متقاضیان به شمار می رود.

وی اظهار داشت: دولت گذشته شاید در ابتدای کار تنها احداث واحدهای مسکونی را در محدوده های شهری در نظر گرفته بود و توجه چندانی به مسائل زیربنایی و روبنایی این بخش نداشته است.

وی افزود: هم اکنون وزارت راه و شهرسازی با تمام توان و جدیت، با در اختیار قرار دادن منابع مالی داخلی و یارانه های بخش دولتی در ساخت محوطه سازی، محل های دسترسی، آسفالت، جدول و جوی وارد عمل شده تا این خدمات برای این مجموعه های مسکونی فراهم شود.

وی اضافه کرد: همچنین سازمان ملی زمین و مسکن از منابع مالی داخلی مدرسه، پاسگاه، مسجد و سالن ورزشی را دست احداث دارد، هرچند که با نیاز واقعی این مناطق فاصله زیادی دارد اما احداث عمده تاسیسات روبنایی توسط دستگاه ها با اعتبارات دولتی اجرا می شد، بنابراین کمبود منابع درآمدی دولت، تعهدات جاری و پروژه های نیمه تمام مانع از اجرای هرچه سریعتر این پروژه ها می شود.

پژمان گفت: هم اکنون تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش برای تامین مدارس مناطق مسکن مهر به امضا رسیده و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه های خدماتی بتوانیم با دایر کردن امکانات، شرایط حداقلی را برای زندگی مردم در این سایت ها فراهم کنیم هرچند این امکانات با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.

وی پیش بینی کرد: احداث مدرسه، مسجد، کلانتری و امکانات حداقلی زندگی ظرف مدت سالجاری در سایت های مسکن مهر فراهم شود.

وی بیان کرد: تعویق در زمان ساخت واحدهای مسکن مهر ارتباطی به دولت ندارد، چرا که دولت زمین و تسهیلات بانکی را برای ساخت فراهم کرده و مابقی منابع مالی لازم باید توسط متقاضیان تامین شود، البته پیمانکاران و تعاونی ها دارای مشکلات، نارسایی ها و اختلافات زیادی با یکدیگر هستند که این مشکلات نیز باید با کمک دولت مرتفع شود.

اقتصام(4)9186**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا