گوناگون

وقتي حساسيت به سراغتان مي آيد

سلامت نیوز: عطسه هاي پي در پي، آب ريزش از بيني و جمع شدن آب در چشم و خارش بدن علايمي بود که پروين را مجبور به مراجعه به پزشک کرد. حساسيت فصلي اختلالي است که هر از گاهي به سراغش مي آيد. بنابراين بهتر است چگونگي محافظت از خود را به نقل از سايت «Prevention» مرور کند.

منتظر شروع علايم نشويد
آنتي هيستامين را قبل از شروع علايم مصرف کنيد. آنتي هيستامين واکنش شيميايي که علايم حساسيت ايجاد مي کند را در بدن کاهش مي دهد. ۲ تا ۳ روز طول مي کشد تا دارو خوب اثر کند؛ اگرچه از همان روزي که اين دارو را مصرف کنيد تأثيرگذار است اما بعد از چند روز، تأثير خوب خود را نشان مي دهد.

مصرف دارو، تنها راه حل نيست
با آب سرم داخل بيني را تميز کنيد. به اطراف بيني نيز کمي وازلين بماليد تا از ورود گرد و غبار به بيني جلوگيري شود؛ اگرچه درمان معمول ، مصرف آنتي هيستامين است، اما مي توانيد از اسپري بيني نيز استفاده کنيد.

دارو را درست مصرف کنيد
براي استفاده از اسپري، سر را به پشت خم کنيد، دارو را به بالاي حفره هاي بيني و سمت شقيقه اسپري کنيد.

در مصرف مغز ميوه و برخي ميوه ها محتاط باشيد
بررسي کنيد که آيا مصرف ميوه و مغز ميوه حال شما را بدتر مي کند يا نه. برخي مبتلايان به تب يونجه، به ويژه آن هايي که به گرده گياهان حساسيت دارند، به ميوه هاي تازه مانند سيب، کيوي، هلو، بادام و فندق حساسيت پيدا مي کنند.

از عينک آفتابي استفاده کنيد
عينک هاي بزرگ که نه تنها چشم بلکه اطراف چشم را مي پوشاند نه تنها از چشم در برابر گرده محافظت مي کند، بلکه التهاب چشم را نيز کاهش مي دهد.

از آنجا که گرده هاي ميکروسکوپي از طريق لباس، پوست و مو وارد منزل مي شود، بهتر است لباس هاي شسته شده را در داخل منزل خشک کنيد. در صورت خارج شدن از منزل، در هنگام بازگشت دوش بگيريد، موها را بشوييد و لباس ها را عوض کنيد. در صورت شديد بودن تب يونجه، در وسط روز و اوايل عصر پنجره ها بسته باشد.

مصرف سير و عسل را افزايش دهيد
عسل علايم حساسيت به گرده را کاهش مي دهد. سير خام نيز آنتي هيستامين طبيعي است. از طرفي ماهي چرب مانند ساردين منبع غني امگا۳ است که واکنش هاي التهابي را کاهش مي دهد.

پارچه سرد روي چشم قرار دهيد
اگر دچار خارش چشم مي شويد، پارچه سرد روي چشم ها قرار دهيد.

سيستم ايمني بدن را تقويت کنيد
اگر راه هاي ياد شده کارايي نداشت، به پزشک مراجعه کنيد. برخي پزشکان طي سال ها دوز زيادي از عصاره ماده حساسيت زا را از طريق تزريق، قطره يا قرص به بيمار مي دهند تا سيستم ايمني بدنشان به ماده آلرژن عادت کند.

منبع:روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا