گوناگون

پارازيت براي سلامتي مضراست؛مجلس وارد عمل شد

سلامت نیوز: فراکسيون محيط زيست مجلس روز گذشته طي جلسه اي با حضور مسئولان سازمان محيط زيست و صدا وسيما ميزان امواج حاصل از پارازيت ها و تاثيرات خطرناک اين امواج روي سلامت انسان ومحيط زيست را مورد بررسي قرار داد .

در اين جلسه ضمن اعلام غير استاندارد بودن ميزان امواج پارازيت در برخي نقاط تهران و خطرات و تاثيرات نامطلوب اين امواج بر سلامت افراد ، درباره ضرورت تدوين و تصويب چار چوب هاي نظارتي در بحث پارازيت وامواج و نيز تدوين استاندارد هاي ملي و بومي در اين زمينه تاکيد وتصميم گيري شد. کمال الدين پيرموذن عضو فراکسيون محيط زيست مجلس با اعلام اين مطلب به روزنامه خراسان گفت:متاسفانه در اين جلسه مسئولان و زارت ارتباطات و وزارت اطلاعات ، با وجود دعوت از آنان، حضور نداشتند.

انتشار امواج پارازيت در محيط يک موضوع نگران کننده است

وي تصريح کرد : در اين جلسه بررسي ميزان امواج حاصل از پارازيت ها ي ماهواره اي و تاثير پارازيت روي سلامت انسان و همچنين اختلالات مرتبط در دستور کار قرار گرفت که بنا بر بررسي هاي انجام شده از سوي مرکز پژوهش هاي مجلس ، متاسفانه موضوع انتشار امواج حاصل از پارازيت ها ي ماهواره‌اي در محيط در حال حاضر يک موضوع نگران کننده است چرا که متاسفانه اين امواج در برخي نقاط تهران خارج از حد استاندارداست و وجود آن ها براي حيات و سلامت انسان ها بسيار مضر است به نحوي که تاثير مستقيم اين پارازيت ها را با بروز برخي بيماري ها نمي توان ناديده گرفت . براين اساس در جلسه مشترک کميسيون با مسئولان صدا وسيما اين موضوع مورد بررسي قرار گرفت به نحوي که صدا وسيما گزارش مستدلي در اين زمينه ارائه کرد مبني براين که متاسفانه توان برخي از اين امواج در برخي نقاط با لاتر از حد استاندارد و خطرناک است و آنان پيگيري جدي اين موضوع را از طريق مسئولان ذي ربط از فراکسيون محيط زيست خواستار شدند .

انجام کار کارشناسي روي موضوع پارازيت ها

وي با اشاره به انجام کار کارشناسي روي موضوع پارازيت ها از سوي مرکز پژوهش هاي مجلس و همچنين اعلام تاثيرات اين امواج روي سلامت افراد گفت : براساس نظرمتخصصان وپزشکان هرچه توان اين امواج وهمچنين مدت زمان انتشارآن ها بيشترباشد در اين صورت براي افراد آسيب پذير تر مانند کودکان وسالمندان و… بسيار مضر است و مي تواند سرطان زا باشد. وي ادامه داد : در حال حاضر امواج پارازيت ها در 2 طيف يون دا ر وغير يون دار منتشر مي شود که متاسفانه طبق گزارش هاي اعلام شده و در نتيجه بررسي هاي انجام شده ، ميزان استفاده از اين امواج خارج از حد استاندارد است. عضو فراکسيون محيط زيست مجلس با بيان اين که ايجاد پارازيت با توجه به شرايط تکنولوژيک کارکرد مصونيت بخشي خود را از دست داده است، افزود: پارازيت براي سلامتي آحاد جامعه مضر است و حتي به گفته مسئولان صداوسيما در پخش برنامه هاي مفيد صداوسيما نيز اختلالاتي ايجاد کرده است و حتي يکي از مسابقات واليبال تيم ملي کشورمان به خاطر اين موضوع پخش نشد ضمن آن که اعلام شد تاثيرات اين مسئله در نقاطي از تهران همچون منطقه اکباتان بسيار زياد است. پير موذن در ادامه همچنين از الزام نهادهايي مانند شوراي عالي امنيت ملي کشور ، دولت ومحيط زيست براي تدوين استاندارد هاي ملي وبومي در اين زمينه و تدوين چارچوب‌هاي نظارتي شفاف بر ارسال امواج پارازيت خبر داد و گفت : همچنين مقرر شد رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس اين موضوع را به طور جدي از طريق دولت و شوراي عالي امنيت ملي مورد پيگيري قرار دهد تا در صورت وجود خلاء هاي قانوني با ارائه طرح يا لايحه اي اين خلاء ها برطرف شود .

ضرورت تسريع در تدوين استانداردهاي ملي و بومي

وي تسريع در تدوين استانداردهاي ملي و بومي و نيز تدوين چارچوب هاي نظارتي شفاف بر امواج پارازيت را از مهم ترين مصوبات نشست اين فراکسيون برشمرد. پيرموذن با بيان اين که در حال حاضر شوراي عالي امنيت ملي ، هيئت دولت و وزارت خانه ها در اين خصوص اقداماتي را در دست انجام دارند ، تصريح کرد : تاکيد فراکسيون محيط زيست در اين جلسه تسريع انجام اين اقدامات واعلام نتايج آن ها حداکثر تا يک ماه آينده بود .وي ادامه داد : در حال حاضر 2 سازمان تنظيم مقررات وسازمان انرژي اتمي بيشترين مسئوليت را در زمينه نظارت بر انتشار امواج وتدوين استاندارد‌هاي لازم بر عهده دارند . نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: سازمان تنظيم مقررات وابسته به وزارت ارتباطات و سازمان انرژي اتمي نسبت به نظارت براين موضوع و همچنين تعيين حد استاندارد امواج يون ساز مسئوليت دارند و بايد قاطعانه با درک مسئوليت قانوني، وظايف خود را انجام دهند و مراتب را به جامعه اعلام کنند.

وي ادامه داد : در اين جلسه در خواست ما اين بودکه در راستاي حل اين معضل2 موضوع بايد لحاظ شود يکي آن که توان و قدرت اين امواج در حد استاندارد باشد و از سوي ديگر در مواردي که جنبه امنيت ملي دارد و بنابه ضرورت از اين امواج استفاده مي‌شود، اين اقدام در زمان محدود انجام شود وبه صورت مستمر نباشد . وي تصريح کرد : همچنين مقرر شد درجلسه بعدي در اين زمينه که ظرف يک ماه آينده بر گزار مي شود ، مسئولان وزارت ارتباطات نيز حتما حضور داشته باشند . شايان ذکر است که مدتي است درباره تاثير پارازيت ها بر سلامت انسان اظهار نظرهاي مختلف و گاه ضدونقيضي مي شود. در اين رابطه تابش رئيس فراکسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس نيز به تازگي با اشاره به تاثيرگذاري پارازيت بر پيش بيني نشدن توفان تهران گفته بودکه علاوه بر مضر بودن پارازيت ها در سلامت انسان ، ادامه بي توجهي به وجود آن‌ها به بروز حوادثي چون توفان تهران و به موقع پيش بيني نشدن آن مي‌انجامد.وي در گفت و گو با ايرنا تاکيد کرد: طبق بررسي‌هاي انجام شده، در مضر بودن پارازيت ها بر سلامت انسان شکي نيست و کميته اي نيز در وزارت ارتباطات براي تحقيق در اين زمينه تشکيل شده است. معصومه ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز اوايل تيرماه از بررسي موضوع مقابله با پارازيت ها در هيئت وزيران خبر داد و گفت: در اين رابطه جلسه هايي با مسئولان و کارشناسان در ارتباط با امواج و پارازيت ها داشته ايم و پيگيري ها تا حصول نتيجه ادامه خواهد داشت.به گزارش خانه ملت، ابتکار با بيان اين که بررسي موضوع امواج و پارازيت ها در وزارت ارتباطات با ابهاماتي چون چگونگي اندازه گيري، منابع، آثار و عوارض آن و بحث ابعاد مختلف موضوع همراه است، افزود: تا زماني که ابهامات اين موضوع رفع نشود نمي توان گامي در راستاي مقابله با پارازيت‌ها برداشت.در جلسه اي با مسئولان وزارت ارتباطات به اين نتيجه رسيديم که موضوع پارازيت ها و راه مقابله با آن در سطح وزرا با تشکيل جلسه بررسي شود.

اين در حالي است که بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي اواخر سال گذشته اعلام کردکه تشعشعات ناشي از پارازيت‌ها در حدي نيست که براي سلامت مضر باشد.وي تصريح کرد: به طور کلي کارشناسان سازمان انرژي اتمي تشعشعات ناشي از پارازيت ها را کنترل شده مي دانند و اعتقاد دارند که درحال حاضر اين تشعشعات در حدي نيست که براي سلامت مردم مضر باشد و نبايد مردم را نگران کرد.

ادعاي معاون محيط زيست درباره سرطان زايي پارازيت ها

اما در اين باره سعيد متصدي معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست اواخر سال گذشته با تاکيد براين که امواج و پارازيت ها سرطان زاست،د رگفت و گو با ايرنا گفت: اين سازمان درصدد است با به کارگيري راه هاي قانوني و همچنين استفاده از تحقيقات داخلي و خارجي اين مشکل عمومي را برطرف کند. وي تاکيد کرد: وقتي پارازيت ها در فضا پخش مي شود سرطان ايجاد مي‌کند اما اين که به چه ميزان سرطان زايي دارد و چگونه و از کجا در فضا پخش مي شود، مسائلي است که بايد جدي گرفته شود.وي اظهار داشت: وزارت ارتباطات در اين زمينه کميته اي تشکيل داده که سازمان محيط زيست هم عضو اين کميته است.

وزير بهداشت: پارازيت ها در حد استانداردهاي بين المللي است

اماوزير بهداشت در اين باره نظري متفاوت دارد.وي اواخر بهمن سال گذشته به صراحت اعلام کرد: به طور کلي با بررسي هاي انجام شده مي توان گفت که هيچ جاي نگراني از بابت تأثير پارازيت ها بر سلامت مردم نيست و به طور عمده سطح آن ها در حد استانداردهاي بين المللي است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا