گوناگون

پایان برداشت برنج در مازندران/ هفت میلیون کیلوگرم محصول خرید توافقی شد

به گزارش خبرنگار مهر، دلاور حیدرپور بعد از ظهر چهارشنبه در شورای کشاورزی، افزود: برداشت برنج در بیش از 210هزار هکتار از شالیزار های استان مازندران به پایان رسیده که 160 هزار و 338 هکتار آن به ارقام محلی و 49 هزار و 818 هکتار نیز به ارقام پر محصول اختصاص داشته است.

وی با اشاره به اینکه 82 درصد از شالیزار های استان مازندران به صورت مکانیزه و توسط کمباین مخصوص برداشت برنج یا دروگر صورت گرفت افزود: پرورش رتون استان مازندران در سال جاری در سطح 58 هزار و 872
هکتار و سطح نشاء مجدد نیز درسطح 22 هزار و 155 هکتار بوده است که تاکنون محصول بیش از 50 هکتار از سطوح پرورش رتون و 20 هکتار از مزارع کشت مجدد برنج برداشت شده است.

وی گفت: در مجموع بیش از هفت میلیون و 519 هزار و 906 کیلوگرم به صورت خرید توافقی توسط سازمان تعاون روستایی استان از کشاورزان شالیکار استان خریداری گردیده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تولید بیش از 16 هزار تن تخم مرغ خوراکی در سال گذشته در استان مازندران خبر داد.

علیرضا عطایی نژاد اظهار داشت: هر انسان سالم به یک تخم مرغ در روز نیاز داشته و خود مراقبتی تغذیه ای با یک عدد تخم مرغ سالم در روز صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 16 هزار تن تخم مرغ خوراکی در استان مازندران تولید و به بازار مصرف عرضه گردید افزود: تخم مرغ با داشتن اکثر ویتامین ها به خصوص کلیه اسیدهای
آمینه ضروری، بالاترین ارزش بیولوژیک پروتئین را داشته و نسبت به سایر مواد پروتئینی حیوانی، حاوی کاملترین با بالاترین قابلیت جذب است.

وی تصریح کرد: دسترسی و نگهداری آسانتر، قابلیت پخت و پز سریع، قیمت مناسب و تنوع مواد غذایی مختلف حاوی آن، باعث افزایش روز افزون مصرف آن در سبد خانوارها، صنایع شیرینی پزی و … شده است.

عطایی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف تخم مرغ در کشور 180 عدد بوده و این در حالیستکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته بالغ بر 300 عدد است، افزود: کلسترول تخم مرغ نقشی در افزایش کلسترول خون و بیماری های قلبی و عروقی ندارد از اینرو از سال 2003 به بعد، توسط بسیاری از کشورهای توسعه یافته و کمیسیون بین المللی تخم مرغ شعار « هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز » گسترش یافته و روز 9 اکتبر برابر با 17 مهر ماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ تعیین شد.

وی در پایان گفت: مصرف تخم مرغ، بیشتر در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و بزرگسالان سالم و نیز در دوران پس از بیماری توصیه می گردد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر رعایت زمان مناسب برداشت کیوی و تأثیر آن در ارزش غذایی و کیفیت انباری این میوه تأکید کرد و اظهار داشت: کیوی میوه ای نیمه گرمسیری بوده که مهمترین رقم تجاری آن هایوارد است.

محمد تقی شکوهی افزود: زمان برداشت کیوی مهمترین عاملی است که خصوصیات کیفی میوه (میزان کاهش وزن در طول دوره، انبارداری، میزان کاهش سفتی بافت میوه در طول دوره انبارداری، میزان مواد جامد و محلول و ظرفیت آنتی اکسیدان) را به صورت معنی داری تحت تأثیر قرار می دهد.

وی مهمترین شاخص در تعیین زمان برداشت را درجه بریکس عنوان داشت که در استان مازندران مقدار مناسب آن در حدود 6.5 بوده و با دستگاه رفرکتومتر به راحتی قابل اندازه گیری است (اواسط آبان ماه).

شکوهی در ادامه حساسیت زیاد به بیماری های انباری در دوران انبارداری، بالا رفتن میزان اسید از حد بازار پسندی، نا منظم بودن و عدم یکنواختی رسیدن میوه و عدم شکل گیری عطر و طعم را از جمله معایب
برداشت زود هنگام میوه کیوی بر شمرد.

وی پیر شدن سریعتر میوه ها و کوتاه تر شدن عمر انباری میوه کیوی، کاهش وزن بیشتر در طول دوران انباری و چروکیدگی میوه، کاهش بیشتر میزان سفتی بافت میوه و کاهش قابلیت عرضه در بازار، تخریب بافت میوه و کاهش ویتامین ث و ظرفیت آنتی اکسیدانی و افزایش ریسک سرمازدگی میوه روی درخت را از معایب برداشت دیر هنگام میوه عنوان داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان تجزیه پلی ساکاریدهای دیواره سلولی بر اثر فعالیت آنزیم ها و نرم شدن بافت میوه، تجزیه نشاسته و تبدیل به قندهای ساده بر اثر فعالیت آنزیمی و تحریک این
فرایند با هورمون اتیلن و افزایش میزان مواد جامد محلول و افزایش طعم شیرین میوه های انباری را از فرآیندهای شیمیایی مهم در میوه کیوی در طول دوران انباری بیان داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا