گوناگون

پراکنش مکانی و کاهش 60 درصدی بارش رمق کشاورزی استان فارس را گرفته است

81190602 5742322

مهندس شهرام محمدی شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برغم افزایش بارش دو نعمت خدادادی برف و باران در سال زارعی گذشته به نسبت سال های پیش از آن با استمرار پدیده خشکسالی ، وضعیت ناهمگونی به مزارع و باغات استان فارس داده است.

وی اضافه کرد: دوره های آماری اخذ شده از مناطق مختلف این خطه جنوبی کشورمان نشانگر کاهش 65 درصدی بارش در بوانات ، افت 62 درصدی در اقلید ، کاهش 50 درصدی بارندگی در دو شهر ایزدخواست و آباده ، و تقلیل 20 تا 40 درصدی آب های ناشی از بارش در چهار منطقه استهبان ، زرقان ، سددرودزن و صفاشهر است.

محمدی تصریح کرد: عمق بحران این پدیده طبیعی به ویژه در شهرستان های شمالی بیشتر مشهود است و وضعیت نامطلوبی بر آنها حاکم است به طوری که برطبق نقشه های پهنه بندی شده دامنه آن در مناطق فوق در حال پیشروی است.

وی هشدار داد: چنانچه صرفه جویی در مصرف آب و ادامه بارش ها در سالجاری زراعی ، کمبودهای کشاورزی فارس را جبران نکند باید منتظر خاموشی بزرگترین بخش از فعالیت های اقتصادی استانمان بود.

مسوول توسعه روش های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی فارس ابراز امیدواری کرد: البته در پاره ای از مناطق مرکزی به سمت جنوب و جنوب غربی فارس ، مرزهای خشکسالی کمی در هم شکسته و وضعیت بارشی نرمالی براساس گزارش های دریافت شده ، سه شهرستان سپیدان ، ممسنی و کازرون داشته اند.

وی خواستار شد،کشاورزان برای استفاده بهینه از مقدار آب موجود و پایداری آب های باقی مانده و موجود چه سطحی و چه زیرزمینی به تغییر رقم و بکارگیری اقلام زودرس میان بس در کشت محصولات روی آورند.ک/3

م.ک/667

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا