گوناگون

پروژه های عمرانی پایتخت شناسنامه دار می شوند/ احتمال برچیدن پایانه های جنوب و غرب

اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از ساخت و سازهای غیر مجاز در پایتخت گفت: کوه ها را سوراخ کردند و در حال ساختمان سازی درآن هستند.در تپه های حصارک که در منطقه 5 تهران است کوه را سوراخ کرده و شبانه ساختمان سازی می کنند و کسی مقابل این ساخت و سازهای غیر مجاز نمی ایستند .

باغهای جنت آباد تبدیل به دنسینگ شده است

وی ادامه داد: در باغهای جنت آباد، آلاچیق درست کرده اند و شبها آنجا مانند دنسینگ می ماند که باید مشخص شود چرا چنین استفاده های غیرقانونی در این منطقه می شود همچنین ایجاد سایت کایت در این منطقه نیز غیرایمن و غیرقانونی است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یکسری ساخت و سازها نیز غیر قانونی نیست اما قابل قبول هم نیست گفت: این ساخت سازها با مجوز است. اما تغییر کاربری داده شده یا مشکلاتی مانند پارکینگ و… دارند و مشخص نیست به چه صورت اما مجوز دارند . برخی از این ساخت و سازها درمناطقی هستند که سرانه های لازم  را ندارند. مشکل اصلی ساخت و سازهای شبه قانونی است.

ساخت و ساز در تهران بی در و پیکر است

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: برخی از ساخت و سازها که با مجوز شهرداری انجام می شود نیز در واقع ایجاد و افزایش بافت فرسوده است. ساختمانهایی که احداث می شوند شاید ایمن باشند اما از لحاظ نفوذ ناپذیری و نداشتن سرانه های مورد نیاز نوعی از بافت فرسوده اند؛ متاسفانه ساخت و سازهای بی در و پیکر و بی قواره در شهر منظر تهران را نیز مشوش کرده است.

شناسنامه دار شدن پروژه های عمرانی

رئیس کمیته عمران با اشاره به شناسنامه دار شدن پروژه های عمرانی  از تشکیل 14 کارگروه تخصصی ذیل این کمیته در شورا خبر داد و اعلام کرد: یکی از برنامه های مهم شورا در حوزه فنی و عمرانی در سال 93 شناسنامه دار کردن پروژه های شهری است. قرار است در این سامانه اطلاعاتی برای هر یک از پروژه‌ها اطلاعاتی دقیق با حدود 60 آیتم اطلاعاتی تهیه شود و به عبارتی پروژه های فنی و عمرانی شهرداری تهران شناسنامه دار می شوند که به این ترتیب امکان بررسی  و نظارت بر پروژه ها بیشتر می شود. بررسی های ما در هفت ماهه اول فعالیت شورا نشان داد این یک نقص جدی است که در شورا با آن مواجه هستیم. یعنی اعضا اساسا از روند پیشرفت پروژه ها، از اینکه چه پیمانکاری مشغول چه کاری است و حتی اطلاعات فنی مربوط به پروژه های عمرانی پایتخت خبر ندارند و برای هر اطلاعاتی باید به شهرداری مراجعه کنند. 
مشکل نظارت نداشتن اطلاعات است.

به گفته او یکی از مشکلات شورا برای نظارت بر شهرداری دسترسی نداشتن به اطلاعات است، هر چند اعضای شورا می توانند بخشی از این اطلاعات را از شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعه شهرداری بگیرند اما آنچه شهرداری ها ارائه می کنند الزاما همان اطلاعاتی نیست که اعضای شورا به آن نیاز دارند.

به گفته شاکری، کار شهرداری تهران و سازمانهای زیر مجموعه آن با کاری که ما در شورا انجام می دهیم تفاوتهایی دارد، اگر چه هر دو در یک زمینه مشترک یعنی شهر تهران است اما اطلاعاتی که شهرداری مثلا در ارتباط با یک پروژه عمرانی دارد و به کارش می آید و مدون کرده همان اطلاعاتی نیست که ما در شورا برای کارمان نیاز داریم. اینکه می گویم زیرساختهای دسترسی به اطلاعات ضعف دارد در این حد است که مثلا طرحی در شورا می آید و بعد می بینیم در دوره قبل طرح مشابهی بوده، تصویب شده. علاوه بر این در مورد اطلاعات موجود در شهرداری که می گویید اگر قرار باشد شورا اطلاعاتش را فقط از شهرداری و سازمان‌های زیر مجموعه آن بگیرد این موضوع نقش فرادستی و نظارتی شورا را تضعیف می کند، شورا باید دسترسی های گسترده تری به اطلاعات داشته باشد و خودش به نوعی منبع گردآوری و تولید گزارش‌های تخصصی باشد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که شورای شهر تهران قصد دارد با راه اندازی این سامانه فرایند نظارت بر پروژه های در حال اجرا را به صورت فرایندی دنبال کند گفت: نظارت بر عملکرد شهرداری به این معنا نیست که هر کدام از اعضای شورا بروند سر پروژه های در حال اجرا و بازدید میدانی داشته باشند.

وی ادامه داد: از بازدید های میدانی نتیجه ای که باید حاصل نمی شود جز اینکه حضور ما یک روز روند کار را هم مختل می کند، نظارت در شورا باید به گونه ای عملیاتی شود که روند پیشرفت پروژه ها، انتخاب پیمانکاران، کیفیت اجرای کار، مصالح و تجهیزات مورد استفاده به طور دقیق بررسی و کنترل شوند و هر جایی که ما متوجه شدیم کار از روند مطلوب و مورد انتظار فاصله گرفته، آن را اصلاح کنیم. با رفت و آمد سر پروژه ها عملا بحث نظارت ممکن نمی شود، نظارت بر عملکرد شهرداری کاری تخصصی است و اتفاقا بیشترین نظارت را شورا زمانی می تواند داشته باشد که پیش از اجرا باشد یعنی در هنگام تهیه طرح ها طوری عمل کند که کار با بیشترین دقت طرح ریزی شود و به گونه پیش برود که نظارت پذیر هم باشد.

ساماندهی قناتها و تدوین آیین نامه های جدید گودبرداری

شاکری درباره دیگر اولویتهای شورا برای سیاستگزاری و برنامه ریزی در حوزه فنی و عمرانی در سال 93 به گفت: با بیش از 11 سازمان جلساتی برای به کارگیری انرژی های تجدید پذیر در ساختمانهای شهری داشتیم. در مورد گودبرداری ها و مشکلات آن بیش از 10 جلسه با معاونت معماری و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی داشتیم و ده ها پروژه را بررسی کردیم و سعی کردیم پیگیری کنیم که آیین نامه های جدید در مورد گودبرداری ها اجرا شود. در مورد ساماندهی قنوات و جمع آوری آب های سطحی برنامه هایی را دنبال می کنیم و امسال سال اجرای آنهاست و شهرداری تهران هم بر اساس برنامه پنج ساله دوم باید طرح ساماندهی قنوات را بیاورد. در مورد استقرار نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران اقدامات خوبی را آغاز کردیم. نظام فنی و اجرایی شهرداری پروژه‌های شهری را شکل می‌دهد و یکنواختی و همسانی در مدیریت شهری ایجاد می کند. یکی دیگر از برنامه هایی که در کمیسیون دنبال می کنیم نظارت بر روند هزینه کرد پروژه ها و قیمت تمام شده و بحث هزینه و فایده آنهاست.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را ازدیگر برنامه های در اولویت تهران دانست و از فرسودگی یک سوم ناوگان اتوبوسرانی در تهران خبر داد و گفت: تاکسیها و اتوبوسهای فرسوده باید از رده خارج شوند بر اساس اطلاعات موجود یک سوم ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است که باید اتوبوسهای جدیدی خریداری شده و جایگزین آنها شوند.

ایجاد مسیر پاک در اتوبان صیاد

شاکری از احتمال ادامه پیدا کردن بزرگراه صیاد تا بزرگراه آزادگان خبر  داد و گفت: در حال حاضر و بر اساس ردیف بودجه‌ای که در بودجه سال 93 شهرداری تعریف شده است یکی از پروژه‌هایی که مطالعات آن در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد بررسی طرح ادامه بزرگراه صیاد است .

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: از جمله پیش بینی‌هایی که برای این مسیر در نظر گرفته شده است توجه به حمل و نقل پاک و اختصاص این مسیر به حمل و نقل عمومی برقی و پاک است که به صورت خاص جابه‌جایی مسافر از بزرگراه صیاد و تخلیه آن در طول مسیر به ویژه تا بزرگراه آزادگان را انجام می‌دهد.

شاکری تاکید کرد: در حال حاضر این طرح در حد مطالعات است و پس از انجام مطالعات نهایی ارگان‌های شهری می بایست آن را به تصویب برسانند و نیز در شورای‌ شهر به بحث گذاشته می شود که به تصویب نهایی برای اجرا برسد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای‌شهر تهران خاطرنشان کرد: این طرح می تواند در سرعت جابجایی مسافر و همچنین در صورت اختصاص این مسیر به حمل و نقل عمومی برقی در کاهش آلودگی هوا نیز موثر باشد و در بودجه سال 93 ردیف اعتباری در خصوص انجام مطالعات این طرح پیش‌بینی شده که با پایان یافتن مطالعات، بررسیهای دیگر برای تصویب و اجرا انجام می شود.

نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه‌های تهران

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران کاربرد دیوارهای صوتی را حفظ سطح فرکانس‌های صوتی در سطح شهر عنوان کرد و گفت: نصب این دیوارها تاکنون تنها در بزرگراه‌ها، تقاطع‌ها و پل‌های مجاور بافت مسکونی بوده است.

وی با بیان بررسی‌های به عمل آمده درخصوص درجه استاندارد این دیوارها به نصب دیوارهای صوتی در پل صدر اشاره کرد و گفت: در واقع به کارگیری دیوارهای صوتی به معنای کاهش آلودگی صوتی نبوده بلکه تنها به معنای کنترل صدا و بازگرداندن سطح صوت به میزان معمول است.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه طراحی عایق‌های صوتی از سوی معاونت فنی عمران شهرداری تهران صورت پذیرفته، افزود: هرچند از لحاظ ارتفاع و ضریب نفوذ دیوارهای صوتی میان صاحب نظران این رشته اختلاف نظر وجود دارد، اما تمامی عایق‌های طراحی شده از لحاظ طراحی، ارتفاع و ضریب نفوذ در حد مورد نیاز هستند و ضمن اینکه این تجربیات در پروژه‌های جدید به کار خواهد رفت.

شاکری از نصب دیوار صوتی در ادامه‌ بزرگراه کردستان، شهید حکیم، شوشتری، پل طبقاتی بعثت به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: اتمام این پروژه در بزرگراه حکیم تا پایان سال جاری و در بزرگراه شوشتری و کردستان در سال آینده پیش بینی شده است.

احتمال جمع‌آوری ترمینال‌های جنوب و غرب

شاکری در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی ترمینال جنوب و غرب پایتخت گفت: پیشنهاد جمع‌آوری ترمینال‌های جنوب و غرب در قالب خروج صنایع آلاینده از شهر در کمیسیون ماده 5 در حال بررسی است که به طور حتم اجرایی خواهد شد. هرچند این طرح هنوز در مرحله‌ مطالعات است و هنوز جانمایی و جزئیات آن مشخص نشده است. در همین راستا پیشنهاد انتقال ایستگاه راه‌آهن به خارج از شهر نیز مطرح شده که این موضوع نیز در حال بررسی و انجام مطالعات است. انتقال مسافران نیز بر این اساس از طریق مترو انجام خواهد شد. تمامی این پیشنهادات در قالب خروج صنایع آلاینده و مزاحم از شهرها و برای کمک به کاهش آلودگی تهران اجرایی خواهند شد اما تا کنون زمان‌بندی مشخصی برای آنان در نظر گرفته نشده است.

کیفیت رسیدگی به برج آزادی مناسب نیست

عضو شورای شهر تهران در خصوص پرسشی درباره نتایج بازدید از برج آزادی و برنامه ریزی برای ساماندهی آن گفت: به دلیل نقش ملی که برج و میدان آزادی داشته و دارد مسائل مرتبط با آن برای مدیریت شهری تهران بسیار قابل اهمیت است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص نگهداری، بهبود و ارتقا کیفیت خدمات در مجموعه این برج در شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با ارجاع نامه بررسی وضعیت برج آزادی به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران این کمیسیون تصمیم گرفت با بازدید میدانی، موضوعات مرتبط را برای ارائه به شورای شهر تهران احصا کند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به رغم حضور سه نهاد قدرتمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری تهران به نظر می رسد خدمات ارائه شده به برج از کیفیت لازم برخوردار نیست؛ ابراز امیدواری کرد نتایج و اقدامات پس از این بازدید بتواند دغدغه خاطر شهروندان و نمایندگان آنان در شورای اسلامی شهر تهران را برطرف کند.

شاکری در ادامه به موضوعات فرهنگی و نقش میدان آزادی در خاطرات ملت ایران اشاره کرد و اظهار داشت: میدان و برج آزادی در بر دارنده خاطره بزرگی برای ملت ایران است چرا که با توجه به نزدیکی آن به فرودگاه در هنگام ورود حضرت امام (ره) به کشور محل تجمع عظیم مردم بود ومیدان آزادی همچنان محل برگزاری مراسم های بزرگ انقلاب همچون راهپیمایی 22 بهمن ماه است، اما به نظر می رسد برج آزادی جای خود را در برنامه های گردشگری مردم حفظ نکرده و تا حدودی مورد بی مهری قرار گرفته است.

بخش زیادی از کارگران غیرماهر از اتباع غیر مجاز هستند

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلاتی که اتباع غیر مجاز برای شهر تهران ایجاد می کند گفت: نهادهای مسئول وظیفه دارندبه وضعیت این نوع مهاجران غیر قانونی رسیدگی کنند. متاسفانه بخش زیادی از کارگران غیر ماهر ما را این افراد تشکیل می دهند. در قرارداد شهرداری با پیمانکارانش استفاده از اتباع بیگانه غیر مجاز ممنوع است و اگر پیمانکاری از این نوع کارگران استفاده می کند تخلف کرده و بهتر است در لیست سیاه قرار گرفته و دیگر در پروژه های شهری از آن پیمانکار استفاده نشود.

شاکری با بیان اینکه ورود غیر قانونی این افراد به کشور سبب می شود ساماندهی این افراد مشکل شود گفت: برخی از آسیبهای اجتماعی مانند تکدی گری یا حاشیه نشینی و…، مشکلاتی است که این اتباع برای پایتخت ایجاد می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا