گوناگون

پویایی اقتصاد عشایری در گرو راه اندازی بازارچه صنایع دستی

81192162 5745191

مهم ترین مشخصه عشایر و وجه تمایز آن با جامعه روستایی گذران زندگی در پیچ و خم کوچ است و از راه دامداری، تولیدات دامی و صنایع دستی امرار معاش می کنند.

عشایر استان مرکزی با پنج هزار نفر جمعیت شامل ایل های شاهسون،مغان،عرب خراسانی ، زند راوه ای، کرد کلهر، زلکی، طایفه مستقل کله کوهی و سنگسری هستند.

این قشر از جامعه نقش مهمی در چرخه عرضه انواع محصول های دامی، صنایع دستی و رشد و توسعه جامعه برعهده دارد.

دام های عشایر این استان سالانه دو هزار و 426 تن انواع فرآورده دامی تولید و به بازار عرضه می کنند که این مهم شامل شیر، کشک، روغن محلی، کره، پنیر و ماست است.

از این میزان یک هزار و 475 تن برای خود مصرفی و مابقی نیز برای دگر مصرفی است.

همچنین عشایر این استان سالانه بیش از 77 میلیارد ریال صنایع دستی شامل قالی و قالیچه، گلیم و زیلو، جاجیم، چادر، حصیر، خورجین، جوراب، گیوه و پاپوش تولید و به بازار عرضه می کنند.

صنایع دستی جدای از آن که نشان دهنده هویت تاریخی و هنری مردم هر منطقه باشد می تواند بیشترین اشتغال زایی را با کمترین هزینه ایجاد کند.

راه اندازی بازارچه صنایع دستی و محصول های دامی عشایر استان مرکزی ضروری است تا بتواند سود مناسبی را نصیب تولید کننده کرده و دست دلالان را کوتاه کند.

شاید بتوان نبود بازارچه اختصاصی در استان مرکزی را حلقه گمشده تولید محصول های عشایری دانست که تحقق آن نیازمند توجه بیش از پیش مسوولان است.

دلالان با استفاده از این فرصت به حریم تولیدات دامی و صنایع دستی عشایر استان مرکزی وارد شده و به دنبال سودی برای خود هستند.

یک کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ساوه گفت: زندگی عشایر که با دست و پنجه نرم کردن با طبیعت صورت می گیرد شیوه خاصی از سبک زندگی را برای آنها پدید آورده که منحصر به فرد و شگفت انگیز است.

ˈالهه تردستˈ با اشاره به این که زندگی عشایر با طبیعت آمیخته است، افزود: پشم چینی، چادر زدن، قالی بافی، کوچ، اسکان و تولید انواع صنایع دستی که نقش بسزایی در اشتغالزایی دارد، نیازمند ساماندهی است.

وی اظهار کرد: گردشگران کشورهای خارجی برای صرف یک عدد نان و یک کاسه ماست در چادر عشایر بر روی گلیم دست بافت، حاضر به پرداخت صدها دلار هستند.

وی ادامه داد: باید از فرصت ها برای جذب گردشگر و توسعه صنایع دستی استفاده کرد.

وی بیان کرد: ایجاد موزه های تخصصی ایلات برای حفظ وسایل و ابزار فرهنگی و نیز راه اندازی بازارچه صنایع دستی عشایر می تواند در این مورد موثر باشد.

یک عشایر در منطقه ییلاقی ساوه می گوید: من تولیدات دامی خود را از طریق دلال به استان های همجوار عرضه می کنم.

ˈاحمد شاهسونˈ افزود: انواع صنایع دستی تولیدی شامل قالی، گلیم، پاپوش و گیوه نیز بر اساس سفارش افراد تولید و فروخته می شود.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی بازارچه محصول های دامی و صنایع دستی در این شهرستان، اظهار کرد: با اجرای این مهم، جدای از افزایش تولیدات به بهترین نحو می توان آنها را به دست مصرف کنندگان رساند تا دست دلالان نیز کوتاه شود.

وی بیان کرد: از آنجایی که عشایر از طریق تولیدات خود امرار معاش می کنند، راه اندازی این بازارچه و ساماندهی خرید و فروش محصول های تولیدی نقش موثری در توسعه اقتصاد دارد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه نیز گفت: این شهرستان از قدمت بالایی برخوردار و اماکن تاریخی و گردشگری بسیاری دارد.

ˈمحسن نبویˈ افزود: در این شهرستان صنایع دستی مانند گلیم و جاجیم بافی، سفالگری، منبت کاری و قلم زنی رواج دارد.

وی اظهار کرد: در صورت راه اندازی بازارچه صنایع دستی در این شهرستان، هنرمندان بهتر می توانند تولیدات خود را به دست مصرف کننده برسانند.

وی بیان کرد: می توان با همکاری شهرداری و سایر مسوولان مربوطه این شهر نسبت به راه اندازی این بازارچه اقدام کرد.

سرپرست امور عشایری استان مرکزی نیز گفت: عشایر این استان سالانه بیش از دو هزار تن انواع فرآورده دامی تولید می کنند که 70 درصد آن خود مصرفی و 30 درصد به استان های تهران، البرز و قم ارسال می شود.

ˈعلی اکبر منصوریˈ افزود: صنایع دستی عشایر این استان بنا به نیاز و تحویل سفارش تولید می شوند و مکانی برای عرضه آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به ساخت میدان دام در ساوه اظهار کرد: هم اکنون این پروژه 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پس از گذراندن مراحل اداری، عشایر می توانند دام های سبک خود را به این مرکز عرضه کنند و تا حدودی مشکل فروش دام زنده آنان مرتفع می شود.

وی بیان کرد: بیشترین میزان صنایع دستی عشایر این استان به بافت قالی و قالیچه، گیوه و پاپوش، چادر با موی بز و خورجین اختصاص دارد.

منصوری گفت: هم اکنون عشایر استان مرکزی تولیدات دامی مازاد خود را به استان های همجوار ارسال می کنند و صنایع دستی را به صورت موردی و بنا به تقاضای بازار تولید می کنند.

وی افزود: راه اندازی بازارچه صنایع دستی در شهرستان ساوه که بیشترین جمعیت عشایری در آن قرار دارد در رونق بیش تر اقتصاد و قطع دست دلالان موثر است.

وی اظهار کرد: حمایت از تولیدات دامی و صنایع دستی عشایر این استان می تواند شهرت جهانی و سود سرشاری را به سوی این قشر از جامعه روانه کند.

شهردار ساوه نیز با اشاره به این که راه اندازی بازارچه صنایع دستی در این شهرستان ضروری است، گفت: هم اکنون مطالعات این بازارچه در دست انجام است.

ˈکامران جوادیˈ افزود: در این طرح مکان یابی و وسعت آن در حال بررسی است تا در یکی از مناطق ساوه این مهم اجرایی شود.

وی با اشاره به این که اشتغالزایی و معرفی توانمندی های هنرمندان از مهم ترین اهداف اجرای این پروژه است، اظهار کرد: با احداث این بازارچه هنرمندان و صنعتگران بهتر می توانند دست ساخته های خود را به مردم معرفی و عرضه کنند.ک/4

7337/686/ 605

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا