گوناگون

پژوهش پیش بینی بیماری های قلبی، عروقی آتش نشانان، در اصفهان انجام شد

81197536 5754615

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، این پژوهش کاربردی در حوزه فیزیولوژی ورزشی آتش نشانان در ایران، با همکاری سازمان آتش نشانی اصفهان صورت گرفت.

آتشپاد بهزاد بزرگزاد مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این باره اظهار کرد: این پژوهش با همکاری یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی (M.A) گرایش فیزیولوژی ورزش با راهنمایی اساتید برجسته ای از دانشگاه کرمان، اصفهان و تهران صورت گرفت.

وی افزود: گروه های کنترل و تجربی از میان آتش نشانان اصفهان انتخاب شده و در مدت 36 هفته آزمایشهای ورزشی و آزمایشگاهی بر روی آنها صورت گرفت و در نهایت نتایج به دست آمده جمع آوری و در قالب یک پروژه پژوهشی منتشر شد.

محقق این پژوهش نیز در این باره اظهار کرد: بروز بیماری قلبی عروقی و مرگ های آنی در افراد دارای مشاغل استرس زا همچون آتش نشانان 40 درصد بیشتر از سایر افراد است.

فهیمه بن رشید، گفت: به همین دلیل ضرورت دارد که شاخص های نوین علم پزشکی در بروز بیماری های قلبی عروقی در آتش نشانان اندازه گیری و پیش بینی و کنترل شود.

وی گفت: عنوان این پژوهش ˈتاثیر 12 هفته تمرینات هوازی بر سطح سرمی شاخص های قلبی – عروقی IL-6 و CRP و کیفیت زندگی آتش نشانان مردˈ است که دارای 16 پارامتر قابل اندازه گیری در آتش نشانان 30 تا 45 سال است.

وی تصریح کرد: این آزمایشات نشان می دهد چگونه کنترل شاخص های پزشکی مربوطه می تواند درصد ریسک بروز بیماری های قلبی عروقی را پیش بینی و کاهش دهد.

محقق این پژوهش افزود: در این طرح که بصورت نیمه تجربی، میدانی صورت گرفت، 30 آتش نشان از 21 ایستگاه با سن 45-30 از میان 60 داوطلب بصورت تصادفی انتخاب شدند و پس از انجام آزمایشات پزشکی اولیه، به مدت 12 هفته در کلاس های ورزشی هوازی شرکت کردند.

وی خاطر نشان کرد: پس از 12 هفته، کلیه تست های بیوشیمیایی و فیزیکی از هر 30 نفر در شرایط یکسان صورت پذیرفت که نتایج بدست آمده بسیار قابل توجه بود.

وی تصریح کرد: یافته ها و نتایج نشان داد که دوره تمرینات منظم ورزشی علاوه بر ایجاد روحیه شادابی و نشاط توانسته بود شاخص توده بدن افراد گروه تجربی و سطح عوامل پیش بینی کننده بیماری های قلبی را کاهش و عملکرد دستگاه تنفسی و میزان چربی های مفید در خون را افزایش دهد.

د/7135/ 607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا