گوناگون

چهار درصد محصولات کشاورزی کشور در قزوین تولید می شود

81204064 5765758

به گزارش ایرنا، ˈمحمدرضا صفریˈ دوشنبه شب در نشست هیات رییسه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با فعالان کشاورزی استان قزوین که در سالن باغستان برگزار شد، افزود: مقاوم سازی اقتصاد کشاورزی استان نیازمند یکپارچه سازی مدیریت منابع آب و خاک است و تحقق این امر سبب ارتقای سطح بهره وری و کیفیت محصولات غذایی می شود.

وی اظهار داشت: استان قزوین با داشتن زیرساخت های متعدد و مناسب در حوزه های مختلف صنعتی، دانشگاهی و کشاورزی این ظرفیت را دارد که با بهره گیری از دانش و توانمندی اهالی فن در حوزه مقام سازی اقتصاد مقاومتی و رونق صنعت کشاورزی در سطح کشور مطرح شود.

صفری ادامه داد: استان قزوین با داشتن یک درصد مساحت کشور و دارا بودن دشت قزوین در تامین تولیدات کشور نقش مهمی ایفا می کند.

وی اضافه کرد: زهکشی دشت قزوین یکی از مصادیق واقعی کار جهادی است زیرا این طرح که از 40 سال پیش مسکوت مانده بود اکنون با وجود مشکلات زیاد به نتیجه رسیده است.

صفری ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته مصوب شد نخستین مرکز تحقیقات زهکشی دشت های داخلی ایران در استان قزوین با محوریت جهاد کشاورزی و همکاری مووسسات تحقیقات آب و خاک جهاد کشاورزی، دانشگاه تهران و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه در بالادست این زهکش، 27 هزار هکتار اراضی وجود دارد که به مرور زمان احیا می شود، افزود: هدف از اجرای این طرح یکپارچه سازی چاه های دشت قزوین با لوله گذاری است تا از این طریق بتوانیم به صورت یکپارچه نسبت به مدیریت خاک دشت قزوین اقدام کنیم.

وی میانگین اراضی قابل کشت زراعی استان را بدون عملیات اصلاحی 31 درصد دانست و تصریح کرد: از مجموع بیش از شش هزار هکتار باغ سنتی موجود در قزوین در حال حاضر تنها دو هزار و 500 هکتار باقیمانده و سه هزار و 500 هکتار نیز به علت توسعه شهری در 50 سال اخیر تخریب شده است.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه دولت ˈتدبیر و امیدˈ طرح ها و ایده های خوبی برای رونق صنعت کشاورزی کشور در دستور کار دارد، گفت: به یقین با هم افزایی کشاورزان، متخصصان و مسوولان می توان گام هایی اساسی در زمینه دستیابی به خودکفایی و استقلال در بخش کشاورزی برداشت.

صفری اضافه کرد: راه حل نهایی نجات کشور از بحران های موجود تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری است، که این ایده تنها با برنامه ریزی اصولی، داشتن چشم انداز مشخص و وحدت هدف در تمامی سطوح مدیریتی محقق می شود.

وی اضافه کرد: برای اینکه به کشور اول منطقه تبدیل شویم، باید قبل از هر اقدامی اقتصاد کشور را در مقابل هر تحریم و مشکلی مقاوم و تاب آور کنیم، در غیر این صورت با هر تلنگری آسیب می بینیم.

صفری، آب را یکی از بحران های جدی کشور به ویژه استان قزوین برشمرد و گفت: در سال 2050 ثروتمندترین کشورهای دنیا کشورهای دارای آب هستند، بنابراین حتی اگر به قدرت اول منطقه نیز تبدیل شویم ولی در بخش آب دچار بحران باشیم، نمی توانیم اقدامات اساسی را صورت دهیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در دشت قزوین، اظهارکرد: این دشت با قدمت هزاران سال، امروز در حال نابودی است و چرا باید دشتی که ظرفیت تغذیه 300 میلیون نفر را دارد در معرض تهدید قرار بگیرد.

صفری اضافه کرد: اگر امروز گام درستی برنداریم، فردا زمانی برای جبران نخواهیم داشت.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور تاکید کرد: 80 درصد محصولات کشاورزی تولید شده قزوین برای مصرف به استان تهران صادر می شود، بنابراین تامین آب کشاورزی این استان تاثیر زیادی در تامین مواد غذایی ساکنان تهران دارد.

صفری اضافه کرد: با توجه به این امر اگر تامین امنیت غذایی استان تهران حائز اهمیت است، باید آب مورد نیاز برای کشاورزی استان قزوین تامین شود که یکی از راه های تامین آن استفاده از آب سد طالقان است.

وی از فعالان بخش کشاورزی خواست تا با درک واقعیت ها، رصد نقاط ضعف و قوت و شناسایی فرصت ها در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق صنعت کشاورزی کشور حرکت کنند.

استان قزوین با 470 هزار هکتار زمین کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

7389/ 614

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا