گوناگون

یک مسوول:امنیت غذایی به اندازه امنیت اجتماعی اهمیت دارد/ هدر رفت محصولات کشاورزی و ضرورت تجدید نظر در مرحله برداشت

81204054 5765743

به گزارش ایرنا، ˈشمسعلی هادی زاده معلمˈ دوشنبه شب در نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با فعالان کشاورزی استان قزوین که در سالن باغستان برگزار شد، افزود: مهمترین مساله بخش کشاورزی قبل از تامین امنیت غذایی کشور، موضوع سلامت مصرف کنندگان است که این موضوع با تولیدات کشاورزی سالم محقق می شود.

وی با بیان این که سرمایه گذاری که در حال حاضر در بخش کشاورزی انجام می شود از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در دهه 50 نیز کمتر است، افزود: بالا بردن راندمان آب در بخش کشاورزی مهمترین راهکار و موثرترین راهبرد در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

این مسوول با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در وضعیت کنونی کشور افزود: بالا بردن راندمان آب در بخش کشاورزی یکی از راهکاری موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

هادی زاده معلم، استفاده نکردن از روش های نوین و کارشناسی در کشاورزی را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: ما امروزه با مشکلات زیادی در بخش کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی مواجهیم.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب کشت متناسب با شرایط سرزمینی ازجمله مواردی است که در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تاثیرگذار است.

رییس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ایران افزود: یکی از عواملی که کشاورزی ما نمی تواند به حد مطلوب برسد، این است که نمی دانیم چه چیزی در زمین هایمان باید بکاریم تا بهره وری و ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

هادی زاده معلم افزود: در بخش ژنتیک دام و محصولات کشاورزی خوب سرمایه گذاری نکرده ایم که باید در این خصوص خود را با دنیا هماهنگ کنیم.

وی یادآور شد: برای نجات کشور از مسایل و بحران های آبی باید الگوی کشت را متناسب با شرایط سرزمینی کنیم، چرا که در بسیاری از کشورهای دنیا که کشاورزی رونق بسیار خوبی دارد، منابع آبی بهتر و غنی تر از ایران ندارند.

هادی زاده معلم ادامه داد: متاسفانه موضوع هدررفت محصولات کشاورزی به ویژه گندم و برنج در مرحله برداشت بسیار زیاد است که نیاز به تجدیدنظر جدی در شرایط برداشت داریم.

وی اضافه کرد: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ایران در سال جاری برای نخستین بار توانست در بحث قیمت گذاری محصولات کشاورزی ورود پیدا کند و به دنبال تزریق نگاه جدیدی به سیستم دولتی و خصوصی در مورد بخش کشاورزی است.

هادی زاده معلم با اشاره به اینکه کشاورزی فعلی در ایران اقتصادی نیست خاطرنشان کرد: کشور ما یکی از پر مصرف ترین کشورها در موضوع آب است .

این مسوول با اشاره به اینکه در سیاست گذاری های بخش بازرگانی دچار مشکلات زیادی هستیم، افزود: کشت فراسرزمینی که به تازگی دولت برای تامین امنیت غذایی بخش کشور در نظر گرفته راه علمی است، اما نه برای کشور ما که به کشاورزی کشور بر اساس استعداد و توانایی ها پرداخته نشده است.

هادی زاده معلم افزود: استان قزوین اقیانوسی از ظرفیت ها و موقعیت های ممتاز کشاورزی در کشور است که برای بهره برداری هرچه بیشتر از این ظرفیت ها باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد متاسفانه به دلیل سیاستهای ناصحیحی که از گذشته تاکنون بر کشاورزان حاکم بوده این توانمندی های دربخش کشاورزی به درستی تشخیص داده نشده و منابع آبی هدر می رود.

این مسوول با اظهار امیدواری از نگاه دولت تدبیر و امید به بخش خصوصی یادآور شد: امید می رود در این دوره شاهد شکوفایی بخش خصوصی به ویژه در عرصه کشاورزی باشیم.

7389/ 614 **1917

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا