گوناگون

چوگان در مهد دیرینه خود احیا می‌شود/ ثبت جهانی چوگان به نام ایران دنبال می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه ایلخانی‌زاده عصر امروز در نشست تخصصي چوگان اصفهان اظهار داشت: ميدان نقش‌جهان يکي از ميدان‌هاي قديمي ايران به شمار مي‌رود و داراي دروازه‌هاي سنگي بوده اما امروز تغييراتي در فضاي آن صورت گرفته است.

وي افزود: ورزش چوگان يک آئين ايراني به شمار مي‌رود که از هنر و فرهنگ کشور سرچشمه مي‌گيرد و اين مجموعه در ميدان نقش‌جهان وجود داشته و اين بازي که نخستين بازي جهان به شمار مي‌رفته، الگو و سرلوحه تمام بازي‌هاي جهان به شمار مي‌رود و بازي چوگان مشق رزم به شمار مي‌رفته است.

رئيس فدراسيون چوگان تصريح کرد: ورزش چوگان ورزش باستاني ايران زمين بوده و در اسلام نيز اين ورزش مورد توجه قرار گرفته چراکه اسب در اسلام و همچنين آئين‌هاي کهن ايراني داراي ارزش بوده و ما بايد کاري کنيم که احياي ورزش چوگان در مهد آن که شهر اصفهان بوده، مورد توجه قرار گيرد.

وي ادامه داد: رئيس سابق فدراسيون جهاني چوگان 6 سال پیش به اصفهان سفر کرد و بعد از بازدید از میدان نقش‌جهان اعلام کرد که دوست دارد این ورزش را بار دیگر انجام دهد و احیای ورزش چوگان در اصفهان، به میزان قابل توجهی بر تعداد توریست‌های اصفهان می‌افزاید.

ایلخانی‌زاده با بیان اینکه مشکلات دیگر کشورها در ایران وجود ندارد، اظهار داشت: چوگان در ایران به صورت کامل برگزار می‌شود و برخلاف کشورهای دیگر، به صورت محدود نیست اما متأسفانه مردم ایران شناخت کافی از این ورزش را ندارند.

وی اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم امکانات مناسب را در اصفهان فراهم کنیم، امکان میزبانی از این ورزش کهن و زیبا در اصفهان وجود دارد و می‌توانیم میزبانی مسابقات جهانی را به اصفهان واگذار کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا