گوناگون

کارشناس طب سنتی: آموزه‌های دینی اسلام در زندگی ما، فرزندانمان و جامعه جاری نیست

به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد کردستان نشست “سبک زندگی اسلامی با محوریت تغذیه از نگاه قرآن و طب سنتی ایرانی اسلامی” در دانشگاه پیام نور مرکز بیجار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کردستان، دکتر بهمن شفیعی، کارشناس طب سنتی در نشست “سبک زندگی اسلامی با محوریت تغذیه از نگاه قرآن و طب سنتی ایرانی اسلامی” که در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور مرکز بیجار برگزار شد، اظهار کرد: آموزه‌های دینی به عنوان اساسی‌ترین مؤلفه موثر بر رفتار مورد توجه قرار گرفته است، لذا پایبندی افراد جامعه به دین نقش مهمی در تحقق جامعه سالم و سلامت جسم و روان افراد جامعه دارد.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) افزود: علم واقعی بر دو قسم است علم دین شناسی و علم خود شناسی، شناخت خداوند در گروی شناخت خود است، لذا علم خودشناسی بر علم دین‌شناسی ارجحیت دارد.

شفیعی گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که هر چه دینداری در زندگی افراد نقش بیشتری داشته باشد، مشکلات جسمی، اضطراب، افسردگی و ناسازگاری اجتماعی کاهش می‌یابد، لذا التزام دینی بالاترین نقش را در تامین سلامت روان افراد بر عهده دارد.

این کارشناش طب سنتی ادامه داد: مبداء پیدایش غذا از جانب خداوند است که جهت تندرستی، تداوم حیات و توانمندی در انجام تکالیف به انسان عطا شده است.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از مردم کشور با نظام بهداشت و درمان در ارتباط هستند، ادامه داد: به علت تغییر سبک زندگی اسلامی در طی سال‌های گذشته، آسیب‌های جدی به جامعه وارد شده و روند بیماری‌های غیرواگیر در کشور در حال افزایش است.

شفیعی با بیان اینکه از دیدگاه متخصصان و مسئولان مربوطه، علل اصلی رشد این گونه بیماری‌ها به دلیل تغییر سبک زندگی افراد بوده است، خاطرنشان کرد: مطمئناً با تغییر سبک زندگی افراد، حجم بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی ریشه در سبک زندگی افراد دارند، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات موجود را با تغییر سبک زندگی و تغذیه و حرکت به سمت تغذیه صحیح اسلامی و ایرانی می‌توان برطرف کرد.

شفیعی با ابراز تأسف از غفلت در خصوص سبک زندگی اسلامی ایرانی و مغفول ماندن این بحث در گذر سال‌های اخیر، اظهار کرد: آموزه‌های دینی اسلام در زندگی ما، فرزندانمان و جامعه جاری نیست.

وی با اشاره به فرازی از دعای کمیل مبنی بر اینکه خداوندا جسم مرا قوی دار تا روحم قوی باشد، افزود: با ماشینی و مکانیزه شدن نوع تغذیه هم مکانیزه شده که نتیجه آن افزایش بیماری‌ها به ویژه سرطان است.

شفیعی ابراز امیدواری کرد: استقبال مردم از دوره‌های آموزشی طب سنتی بیانگر این مطلب است که گرایش به استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی در بین مردم افزایش یافته است.

وی یادآور شد: آگاهی از ماهیت و کاربرد صحیح طب سنتی از سوی مردم و همچنین پزشکان ضروری و امید است با برگزاری این نشست‌ها توسط جهاددانشگاهی، جایگاه واقعی طب سنتی در کشور حفظ و گامی موثر در معرفی کامل طب سنتی برداشته شود.

گزارش

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا