گوناگون

وحشت غرب از اقتدار روز افزون ایران

نویسنده و محقق برجسته آمریکایی که اخیراً کتاب «بحران ساختگی» را با موضوع برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده علت اصلی بهانه غرب را در زمینه برنامه هسته‌ای ایران در وحشت از اقتدار روز افزون ایران دانست.

به گزارش کیهان، گرت پورتر روزنامه‌نگار تحقیقی برجسته آمریکایی که سال‌هاست در زمینه امور امنیت ملی این کشور فعالیت می‌کند، در مصاحبه با  فارس  با اشاره به تحقیقات چند ساله خود در مورد پرونده هسته‌ای ایران، گفت: توافق هسته‌ای نمی‌تواند پایانی بر خصومت‌های آمریکا علیه تهران باشد.

 وی گفت: بحران ساختگی که حول برنامه هسته‌ای ایران شکل گرفت، موفق‌ترین خدعه و فریب بین‌المللی است که من در سال‌های اخیر به یاد می‌آورم.

وی هرچند که وجود اختلاف نظر میان واشنگتن و تل‌آویو در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران را رد نکرد، اما گفت: اسرائیل همچنان ظرفیت بالایی برای تخریب روند مذاکرات و وتوی هر پیشنهاد یا راهکار معقولی را دارد.

 وی افزود: رژیم‌اسرائیل  بر خلاف آنکه تهدید برنامه هسته‌ای را اصلی‌ترین مسئله خود با تهران اعلام می‌کند، در واقع نگران قدرت ایران در منطقه است و جمهوری اسلامی را مانعی در مسیر تحقق اهداف خود در منطقه می‌داند.
وی در پاسخ به این سئوال که مشکل اصلی غرب با جمهوری اسلامی چیست نیز گفت: مسائل متعددی وجود دارد، در مورد اینکه انگیزه اصلی یا آنطور که شما پرسیدید، مسئله پشت پرده چیست. فکر می‌کنم انگیزه‌های مختلفی وجود دارد. اسرائیل انگیزه خودش را دارد، که البته غیر از آنچیزی است که به صورت علنی اعلام و گفته می‌شود که ایران یک تهدید حیاتی است. واقعیت این است که ایران یک قدرت رقیب و منبع قدرتی است که آزادی عمل اسرائیل در منطقه را مختل کرده است. این چیزی که می‌توانم به طور خلاصه بیان کنم. بنابراین، اسرائیلی‌‌ها تلاش می‌کنند تا این قدرت رقیب را، اگر نه حذف، حداقل تا جایی که امکان دارد، تضعیف کنند.

این نویسنده آمریکایی، تلاش برای جایگزینی تهدید اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن در دوره «جورج بوش» تغییر نظام در ایران و ترس از اقتدار روز افزون ایران را اصلی‌ترین دلایل سندسازی‌های آمریکا و اسرائیل برای ایجاد بحرانی ساختگی، دانست.

پورتر در پاسخ به این سئوال که با توافق جامع آیا همه چیز تمام می‌شود؟ تاکید کرد: همه‌چیز تمام نمی‌شود. من در این مورد شک ندارم و دولت اوباما هم بار‌ها این مسئله را صراحتا اعلام کرده است که دستیابی به توافق، به معنی حل همه مسائل با ایران نیست. ایران همچنان اولا یک «حامی دولتی تروریسم» وثانیا «یک عامل مشکل‌ساز در خاورمیانه» خواهد بود. این دو مسئله، مواردی است که ایالات متحده همچنان به فشار در مورد آن‌ها ادامه خواهد داد. و البته هر دوی این مسائل، موضوعات مربوط به امنیت ملی است و هر دولتی هم که سر کار باشد، این مسائل جزو منافع سیاسی‌اش بوده و قطعا به فشار در مورد آن‌ها ادامه خواهد داد.وی افزود: در حال حاضر تصور نمی‌کنم به این زودی‌ها، گشایشی حاصل شود. در وهله اول، خصومتی است که از گذشته علیه ایران شکل گرفته و همچنان نیز وجود دارد. تنها یک استثنا هست، و آن نیز این است که دولت اوباما می‌خواهد به توافقی رسیده و با آن ادعای پیروزی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا