گوناگون

نگذاریم منش‌و‌ اخلاق جوانمردی‌ جوان‌مرگ شود

فرهنگ پهلوانی در ورزش امروزه پشت دل افتاده و منش واخلاق جوانمردی جوان‌مرگ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، ورزشکار بی‌اخلاق یعنی ورزشکارنما ! یعنی شخصی که به فعلی مشغول است، اما از باطن آن عمل بی‌خبر است.

تمدن ایران همواره با نام پهلوانان خویش عجین بوده چه این که شاهنامه به عنوان شناسنامه ادبیات ایران سرشار از رشادت پهلوانانه است و کشتی گرفتن پهلوانان، سنتی دیرینه و دیرپاست که خاستگاه آن ایران زمین بوده است.

به قدیم‌ها که نگاه می‌کنی، تصاویر، شانه‌های حیرت را در تو تکان می‌دهند و گاهی از اجتماعی شدن برخی از مفاهیم، منش‌ها، روش‌ها و حتی آدم‌ها دچار تعجب می‌شوی و ناخودآگاه می‌گویی، ‌ای کاش هنوز روزگار دیروز بود و به امروز نرسیده بودیم. پهلوانان یا بهتر است بگوییم، منش پهلوانی از آن مولفه‌هایی هستند که چنین خاصیتی دارند و روزگار دیروز را به تصویری روشن تبدیل می‌کنند.

برای امروزی‌ها اما پهلوانی تنها یک اتفاق است که یا در قدرت بدنی خلاصه می‌شود یا در تعاریف نخ‌نما از مردی و مردانگی، ولی واقعیت آن است که پهلوانان چیزی بیشتر از جنسیت و تابوی منفی برتری جنسی، برای تاریخ ایران بر جای گذاشته‌اند. آنها آنقدر زنده بودن‌شان در روند زندگی اجتماعی تاثیر داشته است که هنوز برش‌هایی از اخلاق آنها می‌تواند گره‌های زیادی را از تن جامعه ایرانی باز کند.

عمر قهرمانی‌ها بسیار کوتاه و محدود است اما آنچه از این عمر کوتاه باقی می‌ماند حفظ روحیه جوانمردی، گذشت، تلاش و پشتکار است که می‌تواند ورزشکار را همچون تختی در اذهان و دلها جاودانه سازد.

فلسفه و جهان بینی ایرانیان در دوران باستان فلسفه مبارزه بوده و از دیرباز ندای یاری کردن اهورامزدا در پیکار با اهریمن دعوتی مقدس شناخته می‌شده، اکنون سخن در اینجا بر سر آن است که نشان می‌دهد چگونه این فلسفه و جهان بینی بعد از اسلام، باز زیر شعائر مکتب فتوت یا آئین جوانمردی به صورت مشی اجتماعی ایرانیان همچنان ادامه یافته است.

مرام و منش پهلوانی مختص به یک رشته، نیست باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و آن را به تمامی رشته‌ھای ورزشی و میادین ورزشی تسری بدھیم.

مهدی قمری، رییس هیات ورزش زورخانه‎ای و پهلوانی خراسان جنوبی در گفت و گو با ایسنا گفت: 17 شوال را به نام روز فرهنگ پهلوانی نام گرفته و ورزش زورخانه‌ای مقصد و قرض آن اخلاق پهلوانی بوده است.

وی افزود: بحث توسعه فرهنگ پهلوانی در خراسان جنوبی به لحاظ غنای فرهنگی و پشتوانه فرهنگ از بسیاری از استان‌ها جلوتر هستیم.

رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبی ادامه داد: ورزشکاران خراسان جنوبی خصوصا بیرجند در پرورش روحیه پهلوانی و زورخانه‌ای جایگاه ویژه‌ای داشته و به عنوان ورزشکار با اخلاق و خلق و خوی پهلوانی شناخته می‌شوند.

قمری تاکید کرد: در دیگر رشته‌های ورزشی خراسان جنوبی نیز ورزشکاران آن از این خلق و خو برخوردار هستند.

وی اظهارکرد: برخی ورزش‌ها، رشته‌هایی دارداتی به کشور هستند که با همان فرهنگ کشورها و قوانین و آداب ستنها وارد شده است.

رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبی تاکید کرد: محیط‌های ورزشی حداقل با رنگ و لعاب، فرهنگ و آداب و سنن ایران عجین شوند.

قمری یادآورشد: لغات و اصطلاحاتی را که می‌توان تغییر داد تغییر و به فرهنگ خود نزدیک‌تر کنیم.

وی ادامه داد: جایگاه مردمی داشتن و مثل تختی شدن کار آسانی نیست و باید رفتار و کردار ورزشکار با منش و روحیه پهلولنی عجین باشد.

رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبیگفت: در سطح استان 20 زورخانه داریم که طی بخشنامه‌ای که ورزشکارا با اخلاق هر زورخانه توسط افراد همتن زورخانه مشخص و تقدیر می‌شوند.

سید حسین اصغری، رییس اداره ورزش و جوانان بیرجند نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: اگر اخلاق تمام مسائل زندگی را تحت شعاع داشته باشد برای رسیدن به هدف موفق‌تر هستیم.

وی با اشاره به اینکه ورزش خارج از چارچوب اجتماع نیست، ادامه داد: آسیب‌هایی که در اجتماع شاهد آن هستیم می‌تواند ناشی از برخی اتفاقت و بی‌اخلاقی‌ها در ورزش نیز باشد.

رییس اداره ورزش و جوانان بیرجند تصریح کرد: برخی رفتار و اعمال غیراخلاقی که توسط عده‌ای از ورزشکارن دیده می‌شوند، نتایج و آثار آن بسیار مخرب‌تر از رفتار افراد عادی در جامعه است.

اصغری اظهارکرد: پهلوان کسی است که تنها در میادین بین‌المللی افتخار و مدال کسب می‌کند، بلکه فردی با اخلاق و با گذشت و فداکار نیز هست.

وی افزود: مکان‌هایی که در آنها نام حضرت علی(ع) برده شده و برنامه‌ها با یاد و نام ائمه شروع و با ذکر دعا پایان می‌یابد و نام یاد شهدا در آن وجود دارد، با روحیه پهلوانی عجین هستند.

رییس اداره ورزش و جوانان بیرجند گفت: با توجه به فرهنگ و معنویت مردم خراسان جنوبی در این استان گذشت، کمک به هم نوع و افتادگی حرف اول را می‌زند.

وی یادآور شد: هدف از بزرگداشت منش پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای این است که اخلاق مداری را از زورخانه‌ها شروع و به سالن‌ها و میادین ورزشی بیاوریم.

اصغری یادآور شد: قهرمانان زمانی در افکار عمومی ماندگار می‌شوند که در بستر اخلاقی رشد کرده و منش پهلوانی و جوانمردی را در کنار فعالیت‌های قهرمانی خود حفظ کنند.

گزارش از: سیده طوبی موسوی، خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان‌جنوبی

خبرنگار: 102

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا