گوناگون

روند انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه تسریع یابد

استاندار آذربایجان غربی گفت: استان با مشکلات زیادی در حوضه آب و برق مواجه است و انتظار داریم با نگاه ویژه وزارت نیرو، بتوانیم در بازه‌های زمانی مختلف این مشکلات را رفع سازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت در جلسه بررسی مسائل صنعت آب و برق استان که با حضور وزیر نیرو و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: مشکل آب آشامیدنی ارومیه از جمله مشکلات حوضه آب در استان است. در ارومیه به اندازه 60 هزار مترمکعب، کمبود مخزن آب آشامیدنی داریم که اگر در این خصوص دچار مشکل شویم با بحران جدی روبرو خواهیم شد.

سعادت با تاکید بر اینکه تامین آب آشامیدنی ارومیه باید به صورت پایدار باشد، افزود: سد شهرچای بر پایه سیاست تامین آب آشامیدنی پایدار برای شهر ارومیه احداث شد اما این پروژه به تنهایی امروز پاسخگوی نیازها نیست و لازم است تدابیر و راهکارهای جدیدی اندیشیده شود.

استاندار آذربایجان غربی به طرح‌های سرمایه گذاری در حوضه آب و فاضلاب در استان اشاره کرد و گفت: از وزارت نیرو انتظار داریم روند و مراحل اداری برای عقد قراردادهای سرمایه گذاری مانند BOT در حوزه آب، فاضلاب و برق را در آذربایجان غربی تسهیل کند و در روند انجام امور و گردش کارها در این زمینه، تجدید نظر شود تا سرمایه گذار رغبت کافی برای سرمایه گذاری داشته باشد و در سیستم‌های اداری وقتش تلف نشود.

سعادت با اشاره به موضوع احیای دریاچه ارومیه گفت: از رئیس جمهور و هیئت دولت که نگاه ویژه‌ای به بحث احیای دریاچه ارومیه داشته‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم. در کنار موضوع احیای دریاچه ارومیه، انتظار داریم که آب مصرفی صنایع کوچک و متوسط در استان تامین شود، چرا که بحث عدم مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه به گونه‌ای مطرح شده که گویی ما نباید از نعمات الهی برای ایجاد اشتغال جایگزین در استان استفاده کنیم.

سعادت با بیان اینکه ما اجازه احداث صنایع پرآب بر در حوضه دریاچه ارومیه را نمی‌دهیم، افزود: کشاورزی که در طول سالیان دراز، محوریت توسعه استان بوده امروز با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و کاهش ذخایر و منابع آبی پاسخگوی نیازهای اشتغال استان نیست، لذا لازم است با توسعه بخش‌هایی مانند صنایع کوچک و متوسط در زمینه تغییر رژیم اشتغال استان از کشاورزی به صنعت و سایر بخش‌ها، گام برداریم که این امر نیز مستلزم تامین امکانات زیربنایی مانند آب و برق است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین به تخصیص آب از ارس به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در خصوص انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه، نگرانی جدی ما در خصوص وضعیت تامین آب 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در منطقه آزاد ماکو است که انتظار داریم در مسیر این انتقال، حقابه‌ای نیز برای کشاورزان تعیین شود.

سعادت افزود: بیشترین سیاست‌های ما در بخش کشاورزی، انتقال بخش کشاورزی از حوضه دریاچه ارومیه به مناطق ارس در شمال استان است که لازمه تحقق این سیاست، اجرای طرح‌ها و برنامه‌ای احیای دریاچه ارومیه و تخصیص آب از حوضه ارس به اراضی کشاورزی مناطق مذکور است.

وی همچنین گفت: انتظار ما این است که روند انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه تسریع یابد، چرا که طولانی شدن طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، موجب مرگ حتمی این دریاچه خواهد بود، لذا مسیر تخصیص اعتبارات و اجرای برنامه‌های مصوب برای نجات دریاچه ارومیه، باید بر پایه نگاه‌های ویژه باشد و درگیر مراحل تشریفاتی و پروسه‌های اداری نشود.

استاندار آذربایجان غربی به روند احداث سدهای سیلوه، چپرآباد و کانی‌سیب در استان اشاره کرد و گفت: انتظار داریم تکمیل این سدها از آنجایی‌که در روند احیای دریاچه ارومیه موثر هستند، با تامین اعتبارات مورد نیاز از شتاب بیشتری برخوردار شوند.

سعادت گفت: از وزارت نیرو خواستار تقویت اعتبارات و تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌های مربوط به حوضه آب به خصوص طرح‌های مرتبط با موضوع دریاچه ارومیه هستیم.

استاندار آذربایجان غربی همچنین خواستار تعیین تکلیف 3 سد نیمه تمام نازلو، باراندوز و سیمینه در استان شد و افزود: این سه سد به خاطر مصوبات احیای دریاچه ارومیه امروز با بلاتکلیفی مواجه هستند که برخی از اینها دارای پیشرفت فیزیکی خوب و دارای مصارف و کاربری تامین آب شرب هستند، بنابراین لازم است تصمیمات لازم در خصوص تکمیل سدهای مذکور اتخاذ شود.

سعادت به کاهش 50 درصدی ذخیره آب سد بوکان اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو از ذخایر این سد حقابه‌ای را برای آبیاری اراضی پایین دست تعیین کرده که با توجه به کاهش ذخیره آب این سد لازم است در این خصوص تجدید نظر شود.

وی بر لزوم تقویت اعتبارات اجرای طرح آبرسانی شهرستان خوی تاکید کرد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با بیان بخشی دیگر از مشکلات حوضه آب در استان گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان‌های خوی، اشنویه، تکاب و مسکن‌های مهر استان مانند مسکن مهر شهرک گلمان ارومیه دارای مشکلات جدی هستند که انتظار رفع این مشکلات را داریم.

سعادت در زمینه مسائل برق استان خاطرنشان کرد: با توجه به واگذاری نیروگاه‌ها، تولید برق در استان ما در اختیار بخش خصوصی است و تنها توزیع برق در اختیار استان است که آن هم در حال واگذاری به بخش خصوصی است، بنابراین ما از نظر حاکمیتی در واقع نقشی در زمینه تولید و توزیع برق استان نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: انتظار ما از وزارت نیرو این است که با مدیریت یکپارچه و تاسیس شرکت برق منطقه‌ای در استان آذربایجان غربی، زمینه‌های سرمایه‌گذاری و حرکت به سمت اشتغال جایگزین در استان را فراهم نمایند.

سعادت با بیان اینکه در آذربایجان غربی، زمینه سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه 1000 مگاواتی وجود دارد، ادامه داد: از وزارت نیرو می خواهیم با توجه به اینکه زمینه سرمایه گذاری برای احداث این نیروگاه در استان وجود دارد، بسترها را برای آغاز این طرح در استان فراهم کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در استان، نداشتن شبکه توزیع و انتقال برق است، گفت: در استان 1500 مگاوات تولید برق داریم که از این مقدار، تنها 800 مگاوات در اوج مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما قادر به انتقال و جابه‌جایی مازاد تولید در این بخش به علت نداشتن شبکه توزیع و انتقال، نیستیم.

سعادت اضافه کرد: احداث شبکه توزیع و انتقال برق در استان یکی از طرح‌های مصوبی است که برای تکمیل آن نیاز به 300 میلیارد تومان اعتبار بوده است اما مدت 10 سال است تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از روند موجود به هیچ وجه راضی نیستیم و خواستار رفع شدن مشکلات اجرایی این طرح در استان هستیم.

وی، قطعی، نوسان، افت فشار و وارد شدن خسارت به واحدهای تولیدی و صنعتی را از جمله تبعات فقدان شبکه توزیع و انتقال برق در استان عنوان کرد.

استاندار آذربایجان غربی به مشکلات موجود در بخش آب و فاضلاب روستایی در استان اشاره کرد و گفت: از 2834 روستای استان، 1054 روستا از نعمت آب و فاضلاب روستایی محرومند که برای احداث شبکه فاضلاب و آبرسانی به هر یک از این روستاها، یک میلیارد تومان اعتبار لازم است و انتظار داریم وزارت نیرو در یک بازه زمانی 5 یا حداکثر 10 ساله، مشکل این روستاها را رفع نماید.

سعادت به بحث آب بهای پرداختی توسط روستاییان اشاره کرد و گفت: ‌اکثر روستاییان به جهت مصرف پایین از پرداخت آب بها معاف هستند و ما انتظار داریم با تجدید نظر در قیمت آب، محل درآمدی برای توسعه و رفع سایر مشکلات در روستاها‌ ایجاد شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا