گوناگون

کاش هر روز دست پر به خانه برود

صبح که به محل کارت می‎روی می‎توانی هر روز تعدادی از آنها را ببینی که وسایل کارشان در دستان پینه بسته‎شان است و انتظار می‎کشند اما این انتظار شاید با همه انتظارها فرق کند؛ انتظاری که در پی یک لقمه نان حلال است.

چشم به راه نشسته تا کسی از راه برسد و او را بکار گیرد تا پایان روز با دستمزدی که می‏‌گیرد بتواند خانواده‎اش را خوشحال کند و لقمه نانی برای سر سفره زن و بچه‎اش ببرد.

اما این کار فقط در بعضی از فصول امکان‎پذیر است و درآمد روزانه‎شان بستگی به شرایط آب و هوا، زور بازو و نظر صاحبان کار دارد و در ایام زمستان و نیمی از پاییز و بهار برای امرار معاش به دستفروشی و مشاغل کاذب روی می‎آورند.

کارگران فصلی هر روز بلکه به جرات می‎توان گفت هر ثانیه این فکر از ذهنشان خطور می‌کند، نکند امروز کسی او را بکار نگیرد و مجبور شود دست خالی به خانه برگردد.

این قشر نه بیمه‎ای دارند، نه پاداش و نه اضافه کاری و نه از امنیت شغلی خبری است اگر روزی در محل کار برای آنها اتفاقی بیفتد چه کسی جوابگو است؟ و سرنوشت زن و فرزند آنها مشخص نیست.

کارگران فصلی معمولاً‌ در ماه‌های سرد سال و ماه‌های اولیه سال بیکار هستند و باید در فصول سرد سال به امید یافتن شغل مناسب به مناطق گرمسیر حرکت کنند و در ماه‌های اولی سال با صبوری منتظر می‎ماند تا مردم از تعطیلات نوروزی برگردند و آنها را به کار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیکاری فقط بخش کوچکی از مشکلات آنها است، حوادث ناشی از کار و عدم بیمه و عدم نظارت بازرس درباره امنیت کاری دردهای است که دل این آنها را به درد آورده است و دلشان هم مانند چهره‎هایشان سوخته است.

یکی از کارگران بروجرد در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: کارگران در بروجرد از هرگونه امکانات رفاهی محروم هستند و هر روز که جلوتر می‌‏رویم بر مشکلات کارگران افزوده می‌‏شود.

اکبر احدی با بیان اینکه کاهش شدید قدرت خرید بزرگترین دغدغه کارگران است، افزود: تعیین سالانه رقم دستمزد بی‎توجه به تورم غیر قابل کنترل امروز خانواده‌های را دچار استیصال کرده است.

یکی دیگر از کارگران بروجرد اظهار کرد: عدم فروشگاه و تعاونی مصرف برای کارگران یکی از مشکلات این قشر زحمتکش است و رفع مشکلات آنها باید با جدیت بیشتر در دولت مطرح شود.

نقدی با اشاره به نبود امنیت شغلی کارگران، تصریح کرد: حل مشکلات کارگران و تامین رفاه و آسایش آنان تاثیر بسزایی در افرایش انگیزه و بهره‎وری آنان دارد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بروجرد در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در سال‎جاری ۱۰۰ نفر برای بیمه اعلام شده که این تعداد یک پانزدهم سهمیه بیمه اختصاص داده شده به استان لرستان است.

علی یارمحمدی افزود: در حالی که بیش از ۵ هزار کارگر ساختمانی در بروجرد مشغول بکارند از ابتدای اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی تاکنون ۳۲۰۰ کارگر ساختمانی در این شهرستان بیمه شده‌اند.

وی ضمن انتقاد از آنچه توزیع ناعادلانه سهمیه بیمه کارگران ساختمانی میان شهرستان‌های استان لرستان می‌خواند به سهمیه ۳۰۰ نفری یکی از این شهرستان‌ها که از بروجرد کوچک‌تر است، اشاره کرد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بروجرد تصریح کرد: کارگران استان با توجه به عدم وجود بسترهای کاری مناسب همواره جهت دستیابی کار به سایر استانها مهاجرت کرده‎اند.

یارمحمدی اضافه کرد: این در حالی است که محل سکونت آنها در استان لرستان واقع است که از این رو درآمد حاصله به داخل استان تزریق می‎شود.

وی گفت: وجود انجمن‎های صنفی که نمایندگان کارگران محسوب می‎شوند در حمایت و برنامه‎ریزی در جهت رفاه کارگران موثر بوده و استفاده از نظرات انجمن‎ها در برنامه‎ریزی‎های کلان می‎تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه دفترچه‌های کار برای مشخص شدن آمار دقیق کارگران ساختمانی در سراسر کشور است، افزود: تا پایان سال این دفترچه‌ها در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

این کلام گوهر بار رسول گرامی اسلام را، آن هنگام که دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود، بلند کردند و فرمودند: «این دستی است که هیچگاه آتش جهنم آن را نمی‌سوزاند، این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می‌دارد. کسی که از دست‌رنج خود روزی‌اش را فراهم کند، خداوند با نظر رحمت به او می نگرد را از یاد برد.

توجه به نقش و جایگاه کارگران در توسعه اقتصادی کشور بویژه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیده شده است، ضروری است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا