گوناگون

‌3 میلیارد تومان؛ ارزش فرش‌های فروخته شده ایلام

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی‌(ره) استان ایلام گفت: در سال 92 میزان تولید بافندگان یک هزار و 953 مترمربع بوده است که ارزش فرش‌های به فروش رفته 3 میلیارد تومان بوده است.

«روح‌الله سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: از ابتدای سال 90 و براساس تشریح مزیت فرش یک برنامه‌ریزی با اولویت فرش در کمیته امداد طرح‌ریزی شد که در آن زمان 350 دار قالی با حداکثر تولید 500 مترمربع در سال فعالیت می‌کردند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با بیان اینکه تعریف فرایند منسجمی از مولفه‌های آموزش، مهارت‌دهی، تامین نیازهای بافندگان و ایجاد بسته‌های تشویقی و فرهنگ‌سازی در بین بافندگان مورد حمایت کمیته امداد در پایان سال 92 موجب شد تعداد 1500 کارگاه قالی‌بافی خانگی با اشتغال 2 هزار بافنده اقدام به تولید کنند، ادامه داد: در سال 92 میزان تولید بافندگان یک هزار و 953 مترمربع بوده است که ارزش فرش‌های به فروش رفته 3 میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: 393 تخته فرش در شش ماهه سال 93 به وسعت 690 مترمربع به فروش رسیده است که اعتبار ریالی آن یک میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

سلیمانی گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه، به صورت انبوه و واسطه‌گری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد ارزش افزوده بالایی است در این مکانیسم که تأمین مواد اولیه، رنگرزی، ارائه خدمات کارشناسی، نظارت بر تولید، ارتقاء سطح کیفیت تولیدات، تهیه طرح و نقشه مناسب و بازارپسند و در نهایت بازاریابی و فروش تولیدات مددجویان بر عهده‌ی کمیته امداد است، بافندگان هیچ دغدغه‌ای برای فروش نداشته باشند و نقطه‌ی تمرکز آنها فقط تولید است.

وی بسته‌های تشویقی ارائه شده به بافندگان در کنار تولید را برخورداری از بیمه تامین اجتماعی با یارانه کامل، ارایه خدمات بهداشتی درمانی، بینایی‌سنجی، تهیه بسته‌های بهداشت فردی، کلاس‌های آموزشی مهارتی، فوق برنامه مثل مهارت‌های زندگی، کلاس‌های فرهنگی، قرآن‌آموزی و احکام عنوان کرد و گفت: هدف از این بسته‌ها این است، در کنار ارتقاء شرایط مهارت، شرایط زندگی و آگهی اجتماعی بافندگان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت اعتباراتی کمیته امداد تاکنون فقط حدود 1000 نفر از بافندگان از بیمه تأمین اجتماعی برخوردارشده‌اند، افزود: هدف ما بهره‌مندی بیمه‌ای بافندگان فعال است، بدین‌جهت شرط کمیته امداد برای بیمه این است که بافندگان حداقل یک سال در حوزه فرش تولید داشته باشند و تولیدات از طریق بازاریابی شبکه فروش کمیته امداد عرضه شده باشد.

سلیمانی نتیجه‌ی حاصله از شناسایی کارگاه‌ها و بافندگان فعال را “کیفیت‌بخشی تولیدات” عنوان کرد و گفت: برای کیفیت بخشی تولید فرش اقدام به تهیه طرح و نقشه بروز و بازارپسند شد که سهم بسزایی در قیمت فروش دارد، در گام بعدی جهت‌گیری‌های حوزه فرش به سمت تولید فرش‌های ریزبافت بخصوص در ابعاد بزرگ است، چرا که ارزش‌ بافت‌ها در متراژهای مختلف با همدیگر متفاوت است مثلاً یک مترمربع قالیچه‌ی زر و نیم تمام ابریشم در بازار فعلی 4 میلیون تومان است، اما همان فرش با کیفیت و رج در ابعاد بزرگتر 6 متری هر مترمربع 8 میلیون تومان به فروش می‌رود.

وی یکی از کارهای انجام شده در حوزه فرش را “مدیریت مصرف مواد اولیه” عنوان کرد و افزود: در گذشته برآورد مصرف مواد اولیه بر طبق نقشه بصورت سنتی و توسط استادکاران تجربی صورت می‌گرفت، اما الان مصرف مواد اولیه براساس نرم‌افزار رایانه‌ای و برآورد متمرکز انجام می‌شود که از این طریق بین 10 تا 30 درصد صرفه‌جویی شده و باعث افزایش ارزش افزوده و سودآوری بافندگان شده است.

سلیمانی مکانیسم مهارت‌آموزی را مبتنی بر محصول‌محوری دانست و اضافه کرد: آموزش‌های کمیته امداد باید منجر به تشکیل کارگاه قالی‌بافی شود، در این راستا برنامه‌های آموزشی را در 2 فاز انجام می‌دهیم، بدین‌گونه که یک دوره آموزشی 450 ساعته در دو نیم فصل آموزشی و کارگاهی متعلق به فرد اجرا می‌شود که فرد بافنده تحت نظر مربی و استادکار ناظر پشت دار قالی تا پایان دوره‌ی آموزشی می‌نشیند و در مرحله بعد بافندگی را مستقل روی دارقالی و در منزل ادامه می‌دهد.

وی با تاکید براینکه در سه سال گذشته 1700 نفر از آموزش قالی‌بافی بهره برده‌اند، گفت: کل این بافندگان فعال هستند.

وی با بیان اینکه ایوان و بدره دو قطب اصلی تولید فرش کمیته امداد هستند، افزود: فرش‌بافان ایوان نقشه‌ی فرش ریزبافت با رج‌شمار بالا را انجام می‌دهند، اما بافندگان بدره بافندگانی تندبافت هستند و به همین علت نیز بیشتر تمایل به بافت فرش‌های چله ابریشم و نخ بافت برای حفظ سرعت و کیفیت بافت دارند، همچنین به جز این مناطق اصلی در شهرستان‌های چرداول، سیروان، بدره، دره‌شهر، ملکشاهی، دهلران و ایلام کارگاه بافندگی دایر است.

سلیمانی اضافه کرد: از سال گذشته یک کار مشترک با سازمان فنی و حرفه‌ای جهت ارتقاء آموزش و گسترش کارگاه‌های تولیدی با کارگاه مشترک به عنوان “مجتمع‌های آموزشی تولیدی محصول محور” ایجاد شده است که در واقع اولین کارگاه در شهرستان ایلام با ظرفیت 50 نفر راه‌اندازی و در حال فعالیت است و دومین کارگاه با ظرفیت بیش از 100 نفر در شهرستان ایوان در دست اقدام و راه‌اندازی است البته هدف اصلی از راه‌اندازی این مجتمع‌های آموزشی تولیدی وجود علاقمندان بافت فرش به دلیل فقدان جا و مکان در منزل بود که آنها را به دلیل یکسری موانع خانوادگی و فرهنگی از بافت دور می‌کرد البته چنین مجتمع‌هایی، کاهش هزینه‌ها، راحتی بافت و رفع موانع حضور بافندگان را به دنبال دارد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به این مطلب که از سال 90 تا کنون به 2 هزار بافنده‌ی فعال مددجو به صورت میانگین 3 میلیون تومان تسهیلات داده‌‎ شده است، یادآور شد: سال گذشته 3 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه فرش در راستای به‌سازی فضای آموزشی، کارگاه‌ها، بهداشتی کردن، ایمنی، ایجاد فضای کارگاهی برای قالی‌بافان که کمبود مکانی داشته‌اند، هزینه شده است.

وی با تاکید براین مطلب که براساس برآوردها، میزان اشتغالزایی کمیته امداد در حوزه فرش بالای 50 درصد بوده است، افزود: کمیته امداد علاوه بر حوزه فرش در زمینه‌های گلیم نقش برجسته و تابلو فرش فعالیت است و حتی از طریق کارگاه ثابت این نهاد تولید تابلو فرش از سال 90 رایج شده است، همچنین بیش از 50 درصد سهم تولید دست بافته‌های سنتی استان متعلق به مددجویان کمیته امداد است.

سلیمانی ترسیم آینده روشن در حوزه فرش را مستلزم رعایت الزماتی دانست و گفت: بایستی فرهنگ‌ سازی در سطح استان صورت بگیرد تا مردم در جریان مزیت فرش قرار بگیرند همچنین مراکز تخصصی و الگوهای موفق در حوزه فرش معرفی گردند، علاوه براین شهرک تخصصی فرش دستبافت ساخته شود تا تولیدات بصورت تخصصی و با کیفیت‌بخشی بالایی انجام شود.

وی با بیان اینکه استفاده از طرح و نقشه‌ی بایستی متناسب با نیاز بازار و مبتنی بر نمادهای بومی محلی استان باشد، اظهار کرد: اولین نیاز حوزه فرش طرح نقشه‌هایی متناسب با نیاز بازار به عنوان بافت اول است، چرا که بافت اول یک نقشه در هر مترمربع تا 8 میلیون به فروش رسیده، در حالی که در تکرار بافت تا 50 درصد هزینه اول کاهش قیمت داشته است، پس تنوع‌بخشی طرح و نقشه در استان نیازمند افزایش است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا