گوناگون

کانونهای قرآن و عترت، نشریات قرآنی و همایشهای قرآن و عترت حمایت می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل معاونت قرآن و عترت دیدار و گفتگو کرد. در ابتدای این دیدار، معاون قرآن و عترت با بیان اهمیت دانشگاهها در ترویج قرآن کریم در جامعه گفت: برای توسعه و کاربردی کردن فعالیتهای قرآنی باید از از تمام تلاش خود استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی با بیان اینکه باید کارهای اساسی در حوزۀ فعالیتهای قرآنی بخصوص در خوابگاههای دانشجویی جهت برگزاری جلسات تفسیر، تدبّر و تلاوت صورت بگیرد، بر انجام تحقیقات کاربردی در زمینه قرآن و عترت تأکید کرد.

دبیر کمیسیون توسعۀ فعالیتهای تبلیغ و ترویج قرآنی با بیان اینکه در مأموریت تبلیغی و ترویجی این کمیسیون، بخشی از وظایف بر عهدۀ دانشگاه است، از این وزارتخانه برای شرکت فعال در کمیسیون تبیلغ و ترویج دعوت کرد.

وی با اشاره به برخی موضوعات پژوهشی مانند اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و عترت و علم و اندیشه های امام خمینی در حوزۀ قرآن، برانجام کارهای پژوهشی مشترک میان معاونت قرآن و عترت و وزارت علوم تأکید کرد.

حشمتی در پایان با بیان اینکه اعتبارات را به سمتی هدایت می کنیم که مفید باشد، گفت از کانونهای قرآن و عترت، نشریات قرآنی و همایشهای زیربنایی در حوزۀ قرآن و عترت در دانشگاهها حمایت می کنیم.


معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری نیز با بیان اینکه پیشبرد اهداف و آرمانهای دینی نیاز به شهامت دارد، بر عدم انجام کارهای تکراری و موازی در این زمینه تأکید کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه در حوزۀ فعالیتهای قرآنی در وزارت علوم، توفیقات خوبی داشته ایم، اذعان داشت: گاهی کارهایی را بر حسب دغدغه انجام می دهیم، اما مهم این است که فعالیت ما بر اساس کار کارشناسی و علمی باشد.

وی با طرح این موضوع که فعالیتهای قرآنی در دانشگاه باید از مقوله هایی مانند روخوانی و صوت و لحن بالاتر رود، گفت: وظیفۀ ما این است که به طور جدی وارد حیطه های تدبّر و انس با قرآن شویم.

رئیس کمیته دانشگاهیان بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در ادامه با اشاره به حضور معاونت فرهنگی وزارت علوم در نمایشگاه قرآن گفت: در نمایشگاه باید کار اصلی ما این باشد که سوالاتی را مطرح و پاسخهای آن را از قرآن استخراج کنیم. وقتی جوانان از قرآن بهره می برند که اولاً از موضع سؤال، کنجکاوی و کاوش وارد شوند و ثانیاً ظرف مناسب برای برداشت آب از چشمۀ جاری قرآن داشته باشند.

هاشمی در پایان با بیان اینکه برای حمایت از کانونهای قرآن و عترت دانشگاهها باید تبعیض مثبت اعمال و حمایتهای گسترده ای را عملی کنیم، گفت: در انجمنهای علمی باید بحث علمی در حوزه های قرآن و عترت صورت بگیرد، باید انجمن های علمی قرآنی ایجاد و از نشریات قرآنی حمایت کنیم.

در ادامه هریک از مدیران کل معاونت قرآن وعترت به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.

قادر آشنا، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی با اشاره به اینکه ظرفیتهای مناسبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز در دانشگاهها برای انجام فعالیتهای قرآنی وجود دارد، بر ایجاد الگویی برای همگرایی و همکاری تأکید کرد.

مشاور پژوهشی و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت نیز با اشاره به اینکه سیاستگذاری آموزش عالی و پژوهش در کمیسیون تبلیغ و ترویج انجام می شود اما هنوز خروجی مشخص و بارزی نداشته است، عنوان کرد: این امر با فعال شدن بخش دانشگاه در این کیمسیون پررنگتر می شود و دانشگاه باید راهبری کمیسیون در این زمینه را به دست بگیرد.

مصطفی عباسی مقدم با اشاره به سه محور تقویت ساختارها، سیاستگذاری پژوهشی قرآنی و فرهنگ سازی قرآنی، تأکید کرد: در سه محور یاد شده باید سرمایه گذاری، برنامه ریزی های گسترده و اقدامات وسیعی انجام شود.

وی اضافه کرد: از حیث ساختاری علاوه بر تقویت بعد فرهنگی کمیسیون، توسعۀ آموزش عالی و پژوهش قرآنی و حتی تأسیس مرکز فعلیتهای قرآنی را همانند وزارت بهداشت در دستور کار قرار داد که اتفاقاً نخستین زمزمه های ایجاد کمیسیون و یا مرکز قرآنی، از سوی معاونت فرهنگی بوده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه، در توضیح محور فرهنگ سازی قرآنی، اظهار داشت: کانونهای قرآن و عترت دانشگاهها که پتانسیل خوبی هستند، باید ساماندهی و فعال شوند. انجمن هی علمی هم باید غربال گردند تا مورد حمایت قرار گیرند. وی با اشاره به ایجاد کرسی های قرآن پژوهی و مسابقات قرآنی و اذعان به آثار و ظرفیتهای بالای آنها، پیشنهاد کرد تا مسابقات قرآن بازنگری شوند. عباسی مقدم احیا و تقویت بخش نشریات و و بلاگ دانشجویی را ضروری دانست و یادآور شد: قویترین خروجی های دانشگاه، نشریات است.

مشاور پژوهشی و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت ادامه داد: در محور پژوهش و همکاریهایی که در این زمینه می توان انجام داد، سه پیشنهاد مشخص برای همکاری بین دو معاونت وجود دارد: یکی همایشهایی است که در راستای توسعۀ کمی و کیفی فعالیتهای ترویجی قرآنی، که ما و سایر نهادها در فعالیتهای قرآنی نیاز داریم، باید صورت بگیرد. دوم انجام پژوهشهای بین رشته ای قرآن و علوم دیگر است که اتفاقاً مورد استقبال دانشگاهیان است؛ مثل پژوهشهای میان رشته ای قرآن و اقتصاد، علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی و حتی در برخی مقوله های صنعتی و فنی؛ و سوم در زمینۀ ساماندهی، هدایت و هدفمند سازی پایان نامه ها که نیاز همۀ حوزه ها بویژه حوزۀ تحقیقات دینی و قرآنی است و این کار وظیفۀ وزارت علوم تحقیقات و فنّاوری می باشد.

مدیر کل تبلیغ و ترویج نیز با اشاره اینکه به دانشگاه با دانشجویان دارای دو ارتباط کوتاه مدت در مدت تحصیلات و بلند مدت به دلیل تأثیرات طولانی مدت روی دانشجویان است، بر نیاز سنجی آموزشی ـ علمی از جامعۀ مخاطب در حوزۀ قرآن وعترت تاکید کرد و گفت: همۀ اقشار جامعه باهمۀ گرایشات باید در جهت توسعه و ترویج قرآن کریم بردارند.

اصغر امیرنیا با اشاره به پیش بینی یک درس قرآن در واحدهای دانشگاهی گفت: باید جامعه قرآنی و جمهوری اسلامی افراد را ترغیب و تشویق کند  که افراد این نیاز به وجود این کلاس را احساس کنند. وی افزود: دانشگاه به عنوان نهادی فکور و اندیشمند در جامعه باید به سمت تدبر در قرآن پیش برود.

امیرنیا با بیان اینکه در دانشگاهها به خصوص در خوابگاهها باید کار تبلیغی صورت گیرد، بر انجام پژوهشهای میان رشته ای و ترغیب دانشجویان همۀ رشته ها بر این امر تأکید کرد.

شایان ذکر است در این دیدار که مدیران کل و مشاور پژوهشی و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند، مقرر شد بر اساس رویکردهای طرفین و گفتگوهای صورت گرفته، تفاهم نامه ای تنظیم و اجرایی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا