گوناگون

کاهش تعداد کودکان خیابانی در گیلان

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گیلان گفت: تعداد کودکان خیابانی در گیلان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

سید مهدی خدمت بین دانا، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی کودکان کار اظهار کرد: از سال 1378، برنامه ریزی برای ساماندهی کودکان کار آغاز شده است. گیلان تنها دارای 27 کودک خیابانی است.

وی افزود: همه کودکان خیابانی که بی سرپرست یا بدسرپرست هستند، از سوی سازمان بهزیستی، جذب و در مراکز آن ساماندهی می‌شوند. جمع‌آوری کودکان کار براساس ضوابط قانونی انجام می‌شود. نیروی انتظامی و تیم اورژانس اجتماعی در این امر دخیل هستند.

دانا با بیان اینکه کودکان خیابانی در معرض خطر هستند، اظهار کرد: اعتیاد و سرقت از جمله خطراتی هستند که پیش روی کودکان کار قرار دارد.

وی درباره دختران خیابانی و کار، گفت: آنهایی که نیاز به حمایت و بازپروری دارند، ابتدا از طریق تیم تخصصی مرکز مداخله در بحران ارزیابی شده و در صورت داشتن شرایط لازم به مرکز حمایت و بازپروری اعزام می شوند.

دانا با با بیان اینکه کودکان کار به صورت خود معرف و یا توسط خدمات اجتماعی سیار و خط اورژانس اجتماعی شناسایی می‌شوند، خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی کودکان خیابانی با همکاری مددکار سازمان بهزیستی، از دستگاه قضایی مجوز نگهداری این کودکان اخذ می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان به 15 مرکز شبه خانواده در استان گیلان اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی وظیفه حمایت و رفع نیازهای اولیه پزشکی کودکان خیابانی را عهده دارد.

به گزارش ایسنا، کودکان وابسته به خیابان، کودکانی هستند که به جز خیابان، خانه‌ای ندارند. خانواده این کودکان، یا آنها را ترک کرده یا هیچ یک از والدین زنده نیستند.

امروزه به علت بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، بی‌سرپرستی و یا بدسرپرستی، کودکان از خانه های خود فرار کرده و به شهرهای بزرگ می‌روند، این کودکان معمولاً به کارهایی مثل دست فروشی، واکس زنی و گل فروشی مشغول می‌شوند. در بعضی مواقع این کودکان مورد سوء استفاده‌های جنسی و همچنین توسط افراد سودجو واسطه فروش مواد مخدر می‌شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا