گوناگون

کاهش 33 درصدی بارندگی در کازرون ، بحران منابع آب پشت دروازه های شهر

81220642 5794653

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهندس عبدالصمد سعید مدیر منابع آب شهرستان کازرون با تشریح موقعیت حساس و شکننده این شهرستان در تامین منابع آب گفت : با توجه به کاهش بارندگی و برداشت بی رویه آب از چاهها در حال حاضر با مشکلاتی عدیده روبروهستیم .

وی گفت : با کاهش 33 درصدی بارندگی در شهرستان کازرون از 107 مورد چشمه در این شهرستان تنها 22 چشمه با آبدهی کم ، فعال است و از 37 رشته قنات دو دهنه قنات با آبدهی ، کم وجود و مابقی خشکیده است .

وی گفت : رودخانه های شهرستان کازرون که 5 مورد است با 32 درصد کاهش دبی آب روبرو است و بشدت از خشکسالی آسیب دیده است .

سعید گفت : موقعیت آب های زیر زمینی هم در بعضی از مناطق شهرستان ازجمله در بخش جره وبالاده با افت سه متر تا چهار متر روبرو است .

مدیر منابع آب شهرستان کازرون گفت: پنج هزار و 200 چاه آب در شهرستان کازرون وجود دارد که حدود یک هزار حلقه آن غیر مجاز است و برداشت های بی رویه از منابع آب دارند.

این مقام مسوول گفت : میزان آبی که از چاههای مجاز وغیر مجاز برداشت می شود سالیانه 185 میلیون متر مکعب است و این شهرستان ظرفیت این برداشت ها را ندارد .

وی خطرات برداشت بی رویه اّ را برشمرد و گفت : اگر با این روش بی رویه آب از چاهها برداشت شود در آینده نزدیک با مشکل جدی نشست زمین روبرو خواهیم شد.

سعید اضافه کرد : بمنظور جلوگیری از بحران کم آبی ، از سال 80 تا کنون هیچ گونه پروانه حفر چاه کشاورزی صادر نشده و تنها بسمت مصارف صنعتی که مصرف آب کمتر و بهره وری بیشتر دارند حرکت می کنیم .

مدیر منابع آب کازرون گفت : بمنظور پیشگیری از صدمات بیشتر به منابع آب ، باید جهاد کشاورزی ، کشاورزان را به تغییر الگوی کشت که آب کمتری می خواهد هدایت کند و منابع طبیعی با اجرای طرح آبخیز داری وآب خوان داری مسیر استفاده درست از آب را هموار نماید.

شهرستان کازرون در 120 کیلومتری جنوب غربی استان فارس قرار دارد.ک/3

7372/ 677

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا