گوناگون

کدام "گسل" کرمانشاه را زلزله‌خیز کرده است؟

رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: یک گسل بسیار معروف بنام سیرجان-سنندج از اطراف کرمانشاه عبور می کند که این منطقه را زلزله خیز کرده است.

دکتر علی اکبر اختری دارای مدرک دکترای عمران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، در خصوص وضعیت زلزله خیز بودن منطقه کرمانشاه اظهارکرد: زلزله، لرزش ناگهانی پوسته جامد زمین است که هر از چند گاهی در نواحی که بر روی بند زلزله خیز قرار دارند، رخ می‌دهد.

وی افزود: این پدیده طبیعی دارای خصوصیات و وی‍ژگی های منحصر به فردی است که آگاهی از پدیده‌های همراه زلزله، شناخت گسل ها و انواع آن در تعیین الگوی لرزه زمین ساخت و رژیم لرزه خیزی مناطق مختلف دارای اهمیت می باشد.

اختری ادامه داد: دلیل اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگ ها و طبقات درونی زمین بیان کرد. این فشار به حدی است که در سنگ گسستگی به وجود می‌آید و دو قطعه سنگ در امتداد سطح شکستگی نسبت به یکدیگر حرکت می‌کنند. به سطح شکستگی که توأم با جابجایی است، گسل گفته می‌شود. وقتی که سنگ شکسته می‌شود، مقدار انرژی که در زمان طولانی در برابر شکستگی حالت‌های مختلفی را برای آزادسازی انر‍ژی نهفته شده، به وجود می‌آورد.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه، افزود: هرچه که مقدار انرژی آزاد شده بیشتر باشد واحد زلزله(ریشتر) نیز افزایش می‌یابد. مقیاس زلزله لگاریتمی است و زلزله‌های شش تا هفت ریشتری 10 برابر انرژی آزاد شده بیشتری دارند.

اختری بیان کرد: یک گسل بسیار معروف بنام سیرجان- سنندج از اطراف کرمانشاه عبور می‌کند که در برخی از شهرها خطر زلزله بالا و در برخی دیگر، خطر بسیار بالاتر است.

وی افزود: کشور ایران از نظر خطر زلزله به چند دسته، خطر زلزله بالا، خیلی بالا، متوسط و ضعیف تقسیم می‌شود که استان کرمانشاه از نوع بسیار بالاست، بنابراین باید یک آمادگی کامل در خصوص وقوع زلزله داشته باشیم.

اختری ادامه داد: چند سال پیش در کشور “هاییتی” زلزله‌ای به قدرت 7.5 ریشتر رخ داد که باعث کشته شدن 225 هزار نفر شد، اما همین ریشتر زلزله در کشور نیوزلند تنها سه نفر کشته به جای گذاشت که این ارقام نشان می‌دهد در کشور نیوزلند، ساختمان‌ها از مقاومت کافی و عدم ازدحام برخوردارند.

وی تصریح کرد: برای مقابله با زلزله علاوه بر نظارت مجریان بر ساختمان‌ها، باید از مصالح نو به جای مصالح سنتی استفاده کرد و نیز باید از عناصری استفاده شود که در زمان بروز زلزله آن عناصر تخریب شوند و ساختمان‌ها ویران نشوند.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه اظهارکرد: برخی افراد در زمان وقوع زلزله بر اثر خفگی ناشی از ذرات گرد و غبار می‌میرند، بنابراین باید به دنبال تغییر در ساخت و سازها باشیم و از مصالحی استفاده کنیم که خاک و گل در آنها وجود نداشته باشد.

اختری گفت: ساخت و ساز را باید کسانی انجام دهند که در این زمینه متخصص باشند و از تجهیزات و امکانات خاصی برخوردار باشند، اما متاسفانه به دلیل سود زیاد در ساخت و ساز، تمامی افراد به این کار تمایل پیدا کرده‌اند.

وی در پایان افزود: کشور ژاپن یک کشور زلزله خیز است و مردم آن نیز با ساخت ساختمان‌ها و سازه‌های مقاوم به زندگی خود ادامه می‌دهند، بنابراین ما نیز باید ساختمان‌ها را مقاوم کنیم تا تلفاتی نداشته باشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا