گوناگون

کدام خال‌ها را باید درمان کرد؟

یک متخصص پوست گفت: می‌توان خال‌های ثابت را با لیزر و جراحی درمان کرد اما تشخیص نوع درمان به عهده پزشک و براساس وضعیت جسمانی بیمار است.

دکتر احمدرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان اینکه با درمان غیرتخصصی، وضعیت خال وخیم‌تر می‌شود، اظهار کرد: افراد نباید در درمان خال، برای زیبایی، اصرار کنند زیرا این امر تبعات زیادی از جمله به جای ماندن آثار عمل جراحی یا لیزر به دنبال دارد.

وی بیان کرد: در تشخیص خال‌های خطرناک باید به رنگ و اندازه آن توجه کرد و اگر خالی وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته یا دیگر خال‌ها داشت، باید به پزشک مراجعه شود.

طاهری با اشاره به اینکه بروز خال تحت تاثیر نژاد، ‌ارث یا آفتاب است، اظهار کرد: طبق آمار، وجود خال در افراد سفیدپوست و نژاد قفقازی (سفید اروپایی) بیشتر است؛ خوشبختانه «ملانوم» (خال بدخیم) در ایران شایع نیست و بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی دیده می‌شود.

این متخصص پوست افزود: ماه‌گرفتگی و خال هر دو طیف وسیعی از بیماری‌ها را تشکیل می‌دهند و نباید هر عارضه پوستی رنگی را به خال یا ماه‌گرفتگی نسبت داد.

طاهری با بیان اینکه ممکن است بیماران ماه گرفتگی‌های قهوه‌ای یا مشکی داشته باشند که روی آن را مو پوشانده است، گفت: این افراد می‌توانند این عارضه را بعد از سن بلوغ، توسط لیزر یا جراحی درمان کنند و در صورتی که اندازه آن بزرگ باشد باید سریع و قبل از بلوغ نسبت به درمان آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: کک‌ومک درگروه خال‌ها قرار دارد که می‌توان با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب از ایجاد آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا