گوناگون

کشاورزان شیروان، پیشرو استان در مصرف بهینه آب

81255015 5853211

به گزارش ایرنا ˈعباسعلی صفاییˈ پنجشنبه در آیین جشن شکرگزاری برداشت محصول که از سوی شرکت تعاونی تولید بهدشت شیروان برگزار شد، گفت: شیروان 22 درصد از تولیدات کشاورزی خراسان شمالی را دارد و شغل 46 درصد مردم این شهرستان بر پایه اقتصاد کشاورزی است.

وی گفت: علی رغم خشکسالی، کمبود آب و کاهش 72 درصدی بارندگی این شهرستان که به تولید گندم آسیب زد، شرکت تعاونی تولید بهدشت 2 شیروان در تولید محصولات کشاورزی عملکرد ممتازی در استان داشته است.

صفایی با بیان اینکه این شرکت هر ساله در تامین نهاده ها، اقدامات زیرساختی و تولید محصولات کشاورزی پیشقدم بوده است، افزود: ضروری است شمار تعاونی های کشاورزی افزایش یابد زیرا در آینده امور دولتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

فرماندار شیروان گفت: طرح جمع آوری فاضلاب شهری شیروان، که سالها متوقف شده بود ، با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس و نیز قول مساعد استاندار در خصوص تامین اعتبار آن دوباره برای به سرانجام رساندن این طرح جریان خواهد افتاد.

صفایی با بیان اینکه طرح مزبور تنها در محدوده شهرک امام شیروان به صورت ناقص اجرا شده، افزود: با توجه به وضعیت کم آبی و خشکسالی ها، اجرای کامل این طرح می تواند در تامین بخشی از آب مورد نیاز فضای سبز، کشاورزی و صنعت منطقه را موثر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان نیز با بیان اینکه امسال سال خوبی برای کشاورزان این شهرستان نبود، گفت: کاهش 35 درصدی بارندگی نسبت به 10 سال گذشته و 50 درصد افت آب های سطحی و رودخانه ای در سال جاری مشکلاتی را به کشاورزان تحمیل کرد.

ˈسعید خوشقامتˈ با بیان اینکه کاهش بارندگی و پیامدهای آن هزار و 100 میلیارد ریال خسارت به بخش های باغی، دام و طیور این شهرستان خسارت زده است.

وی اظهار کرد: کشاورزانی که نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کرده بودند می توانند با مراجعه به بانک کشاورزی خسارت خود را بگیرند و برای سایر کشاورزان هم اقداماتی در دست پیگیری است.

وی از تشکیل صندوق توسعه کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: در چند روز آینده این صندوق که با سرمایه گذاری 25 میلیارد ریالی، شامل 51 درصد از بخش غیردولتی و 49 درصد بخش دولتی فعال شده، آغاز به عضو گیری می کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید بهدشت 2 شیروان نیز گفت: این شرکت عضویت 55 نفر از کشاورزان عمده در روستای حسین آباد شیروان را دارد که هم اکنون 41 نفر از کشاورزان در عرصه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می نمایند.

ˈقاسم رضاییˈ با بیان اینکه 41 سهامدار این شرکت دو هزار و 964 هکتار کشتزار آبی در اختیار دارند، اظهار کرد: 300 هکتار از این سطح با آبیاری قطره ای و بارانی و مابقی با روش سنتی و با استفاده از 43 حلقه چاه عمیق آبیاری می شود.

وی گفت: در سال زراعی جاری اعضای این شرکت موفق به برداشت دو هزار و 620 تن گندم آبی از سطح 620 هکتار، دو هزار و 400 جو آبی از سطح 640 هکتار و 130 تن کلزا از سطح 70 هکتار عرصه زیر کشت شده اند.

وی سطح زیر کشت ذرت علوفه ای این شرکت را 90 هکتار، خیار سبز 45 هکتار و گوجه فرنگی را 70 هکتار عنوان کرد.

رضایی افزود: کشت چغندر قند نیز در سطح هزار و 90 هکتار کشت شده که 860 هکتار به صورت کشت پاییزه با برداشت 23 هزار تن چغندر صورت گرفته و 230 هکتار به صورت کشت بهاره کشت شده است.

شیروان با 157 هزار نفر، دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی است که مرکز آن در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار گرفته است. ک/2

7186/626

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا