گوناگون

کشورهای درحال توسعه برای کاهش شکاف دیجیتالی با جهان صنعتی همکاری های مشترک را افزایش دهند

81197082 5754211

به گزارش ایرنا از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، محمود واعظی در دومین روز از چهارمین اجلاس جامعه جهانیWSIS+10، افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که جامعه اطلاعاتی مردم مدار و توسعه محور می تواند در دسترسی به اهداف توسعه ای مورد توافق بین المللی، موثر واقع شود و این جامعه باید در پاسخگویی به چالش های جدید در حوزه فناوری های اطلاعات و ارتباطات، نقش فعالی در برنامه توسعه ای پس از 2015 ایفا کند.

وی خطاب به کشورهای عضو جامعه اطلاعاتی، گفت: برای رفع شکاف دیجیتالی میان کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته نیاز به اقداماتی برای اطمینان یافتن از دسترسی به فناوری های اطلاعات و ارتباطات توسط همگان داریم که باید نتیجه آن حمایت از تلاش های ملی در کشورهای در حال توسعه دراین زمینه از طریق ایجاد، توسعه و تقویت ظرفیت ها برای تضمین حضور آنها در تمام زمینه های جامعه اطلاعاتی و همکاریهای مشترک باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر نقش سازمان ملل در این زمینه، افزود: ایران بر مرکزیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اجرای مراحل مختلف WSIS، همان گونه که در برنامه تونس به رسمیت شناخته شد، تاکید مجدد می کند. در واقع اهمیت و جهان شمولی جامعه اطلاعاتی و مسایل مرتبط با آن در زمینه حق حاکمیت کشورها، وجود چنین مراقبتی را از طریق یک فرایند بین الدولی ضروری می کند.

واعظی اظهار داشت: در زمینه راهبری اینترنت نیز ایران معتقد است این مهم ترین بخش از جامعه اطلاعاتی است و باید براساس بیانیه ژنو عمل شود که مطابق آن، تمام دولت ها باید نقش و مسوولیت برابر در مسایل سیاستگذاری بین المللی مرتبط با اینترنت داشته باشند.

وی در تشریح دستاوردهای ایران در توسعه آی.سی.تی گفت: طرح های مرتبط با اهداف اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات (WSIS) درایران شامل موارد متعددی است.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات اظهار داشت: ایجاد اینترنت پرسرعت برای 6500 روستا و ایجاد 7 مرکز داده ملی اینترنت (IDC)، تاسیس بیش از 10 هزار مرکز ICT روستایی که امکان دسترسی به خدمات ICT محور در این مناطق را محقق می کندا از جمله طرح های ایران برای گسترش جامعه اطلاعاتی است.

واعظی ایجاد شبکه ملی مدارس ایران و شبکه ملی علمی و فناوری ایران، برای برقراری اتصال مدارس و دانشگاه ها، برقراری خدمات دولت الکترونیکی و تسریع توسعه شبکه ملی اطلاعات ایران (ININ) که منجر به گسترش محتوا و خدمات بومی برای مردم می شود را از دیگر طرح های کشورمان برای توسعه جامعه اطلاعاتی برشمرد.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری ها و فعالیت های بخش خصوصی در پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات ایران مورد استقبال و حمایت قرار می گیرد.

گفت و گوهای مشترک با دیگر وزیران مخابرات شرکت کننده در چهارمین اجلاس جامعه اطلاعاتی از دیگر برنامه های وزیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در ژنو است.

اقتصام(1)1053**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا