گوناگون

کشورهای در حال توسعه از ظرفیت های علمی ایران استفاده کنند

81172829 5710870

ˈامانوئل تانگومووسˈ شامگاه چهارشنبه درحاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در مشکین دشت استان البرز درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تمدن کهن تاریخی و غنای فرهنگی درکنار تلاش های علمی دانشمندان، جایگاه خاصی به جمهوری اسلامی ایران در جهان بخشیده است.

وی ادامه داد: ایران مهد دانشمندان بزرگی همچون فارابی و خوارزمی است و امروز دانشمندان این کشور توانسته اند گام های بزرگی در بخش های علمی و فناوری بردارند.

تانگومووس گفت: این دانشمندان توانمند ایرانی هستند که می توانند به کشورهای در حال توسعه جهان کمک کنند و کشورهایی که می خواهند در مسیر توسعه گام بردارند می توانند با برقراری ارتباط سازنده با جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های ارزشمند علمی این کشور بهره ببرند.

وی تاکید کرد: ایران قابلیت ها و توانمندیهای فراوانی دارد که کشور ما آماده استفاده از تجارب علمی ایرانیان به ویژه دربخش پژوهش ، انرژی و مواد معدنی است.

وی با اشاره به بازدید های خود از مراکز مختلف آموزشی و تحقیقاتی ایران،گفت: کثرت این مراکز، بیانگر توانمندی بالای تحقیقاتی و علمی ایران است.

وزیر آموزش عالی و پژوهش علمی کشور بروندی و سفیر این کشور درایران عصر و شامگاه چهارشنبه از پژوهشگاه مواد وانرژی کشور درالبرز بازدید کردند.

پژوهشگاه مواد وانرژی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری در بخش مشکین دشت شهرستان فردیس استان البرز مستقر است.

این پژوهشگاه یکی از قطب های علمی و تحقیقاتی کشور است که دستاوردهای علمی ، اختراعات و نوآوری های متعدد آن تاکنون توجه پژوهشگران جهان را به خود معطوف کرده است.

حدود 54 مرکز بزرگ علمی ، پژوهشی و دانشگاهی کشور در استان البرز فعالیت دارند که موسسات تحقیقاتی و سرم سازی رازی ، دام و طیور، تهیه و اصلاح نهال و بذر، بانک ملی ژن گیاهی ایران و… از جمله این مراکز است.

پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با حدود 110 سال فعالیت علمی ، آموزشی و تحقیقاتی و دانشگاه خوارزمی با حدود 95 سال فعالیت آموزشی مهم ترین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در البرز فعالیت می کنند.

همچنین این استان با برخورداری از سه هزارو500 واحد تولید و صنعتی بزرگ و کوچک یکی از قطب های صنعتی ایران است .

کارخانه های ساخت توربین و قطعات نیروگاهی ایران ، تعمیر و ساخت قطار، صنایع خودرو سازی و مواد غذایی از مهم ترین بخش های صنعتی البرز هستند.

وجود این مراکز موجب شده تا نگاه هیات های خارجی به این قطب علمی ، پژوهشی و صنعتی کشور معطوف شود.ک/3

691/7418

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا